کامپوزیت دندان و هر آنچه که لازم است تا درمورد آن بدانیم
نوشته شده توسط : رعنا

کامپوزیت یکی از پرطرفدار ترین مواد دندانپزشکی است که امروزه در تمامی دندانپزشکی ها و کلینیک های دندان پزشکی یافت می‌شود. امروز قصد داریم تا رد این مقاله شما را بیشتر با کامپزیت و کاربرد های آن آشنا کنیم. با ما در این مطلب همراه باشید.

کامپوزیت چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم وارد مبحث ونیر کامپوزیت شویم، ابتدا لازم است که با ونیر دندان آشنا شوید. ونیر یک پوسته نازک و معمولا همرنگ دندان است که جهت زیبایی بهتر دندان ها و پنهان کردن مشکلات و عیوب ظاهری آن ها، به سطح جلوی دندان متصل می شوند. برخلاف تصور برخی از افراد، ونیرها روکش دندان نیستند و با روکش فرق دارند. چندین نوع ونیر دندان وجود دارد که دو نمونه مشهور از آن ها، ونیر کامپوزیت و لمینت دندان است. در این مقاله درباره نوع اول مطالبی خواهید خواند.

ونیر کامپوزیت مستقیم

در این روش، متخصص ترمیمی و زیبایی مستقیما مواد کامپوزیت را روی دندان شما قرار می دهد. او هر بار یک لایه نازک مواد ژل‌مانند “رزین کامپوزیت” را روی سطح دندان قرار می دهد و با کمک نور آبی یو وی آن را خشک و سخت می کند. سپس بر حسب مقدار ضخامت مورد نیاز، چند لایه را به همین شکل به سطح دندان اضافه می کند. سپس کامپوزیت سفت شده را با کمک ابزار دندانپزشکی صیقل داده و کاملا شبیه دندان در می اورد. در واقع متخصص، دندان کامپوزیت شده را درست مانند دندان طبیعی خودتان در می آورد. در این روش نیازی به آمادگی آنچنانی و تراشیدن مینای دندان نیست. هزینه این ونیرها کم است اما ماندگاری کمی دارند. در برابر سایش دندان نیز مقاومت کمتری دارند.

تفاوت کامپوزیت و لمینت

هر چند که هر دو نوعی ونیر هستند و هم شکل و هم رنگ دندان نیز هستند، اما تفاوت هایی نیز با هم دارند. برخی از تفاوت های این دو در ادامه توضیح داده شده است.

  • قیمت لمینت دندان به نسبت قیمت کامپوزیت بسیار بیشتر است.
  • درحالی که کامپوزیت دندان عمر کمتری دارد و میتوان آن ها را پس از مدتی برداشت اما لمینت دندان باید همیشه به دندان ها متصل باشد و برگشت ناپذیر است.
  • کامپوزیت ونیر اغلب به عنوان یک راه حل موقت و کوتاه مدت برای اصطلاح طرح لبخند استفاده می شود درحالی که لمینت دندان یک راه حل طولانی مدت است. لمینت ها در صورت مراقبت اصولی 10 تا 20 سال دوام دارند.
  • کامپوزیت دندان معمولا از چندین لایه سفت شده ساخته می شوند به عبارتی آن ها چندلایه هستند اما لمینت دندان تنها یک لایه نازک و کم ضحامت است که به صورت منحصربه فرد برای هر دندان ساخته می شود.

سخن آخر

امروز در این مطلب سعی شد تا شما را بیشتر با ونیر کامپوزیت و کاربرد های آن آشنا کنیم. تحقیق کردن باعث می‌شود تا شما بتوانید بهترین تصمیم را برای زیبایی و سلامت خود بگیرید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.





:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: