ارتودنسی فنکشنال
نوشته شده توسط : رعنا

همانطور که پیش تر در مقالات قبلی نیز به آن اشاره داشتیم ارتودنسی انواع مختلفی دارد که یکی از آنها ارتودنسی فانکشنال است. هر کدام از انواع ارتودنسی در شرایطی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربرد های متفاوتی با یکدیگر دارند. امروز در این مقاله می‌خواهیم شما را بیشتر با ارتودنسی فانکشنال آشنا کنیم و به شما همه چیز را راجع به آن بگوییم. با ما همراه باشید.

ارتودنسی فانکشنال چیست؟

ارتودنسی فانکشنال به استفاده از یک سری دستگاه ثابت و متحرک گفته می شود که برای درمان و اصلاح ناهنجاری های کلاس 2 و 3 اسکلتال یا اسکلتی- فکی در افراد و مخصوصا در ارتودنسی کودکان استفاده می شوند.

ناهنجاری کلاس 2 آن هایی هستند که در آن ها فک پایین عقب تر از فک بالا است. یعنی اگر شما فردی که این ناهنجاری دارد را ببینید، متوجه می شوید که فک پایینش، عقب تر از فک بالا است.

ناهنجاری های کلاس سوم هم برعکس مورد بالا، طور هستند که فک پایین، جلوتر از فک بالاست .

ما با کمک دستگاه های فانکشنال که اغلب هم به صورت متحرک هستند، این مشکلات را درمان کرده و فک ها را با هم هماهنگ می کنیم تا مشکلات گفتاری، جویدن و ظاهری و زیبایی افراد بهبود پیدا کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به ارتودنسی خفیف بر روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

تفاوت سن شروع درمان فانکشنال در دختران و پسران

سوای از اینکه فرزند شما پسر است یا دختر اگر با مشکل جلوزدگی فک پایین باشد بهترین سن درمان 7 تا 8 سالگی است. اما اگر مشکل عقب ماندن فک پایین باشد دختر یا پسر بودن بهترین زمان درمان را مشخص می کند. به این شکل که:

بهترین سن درمان با دستگاه های فانکشنال برای دختران، سن 9 تا 10 سالگی است.

و پسران هم که تغییرات رشد و مسائل بلوغ متاوتی دارند، بهترین سن برای آغاز درمانشان 12 تا 13 سالگی است.

راجع به ارتباط سردرد و ارتودنسی نیز بیشتر بدانید.

فانکشنال ثابت یا متحرک

اگر فرزند شما ناهنجاری کلاس 2 یا 3 ارتودنسی دارد (بدون گفتگو) برای درمانش از دستگاه فانکشنال متحرک استفاده می شود (که اتفاقاً کارایی بسیار خوبی دارد.) اما اگر برای خودتان می‌خوایید بهتر است بدانید که دیگر سن شما بالا رفته و متاسفانه دستگاه های متحرک به دردتان نمی خورد. چون اساساً متحرک ها برای سنین بالا کارایی ندارند.

راجع به درد ارتودنسی نیز بیشتر بدانید.

شما چون دیر مراجعه کرده اید و از سن رشدتان گذشته، دو راه دارید:

  1. یا درباره جراحی فک با متخصص ارتودنسی خود صحبت کنید.
  2. یا می تونید با دستگاه ارتودنسی فانکشنال ثابت درمان شوید

بنابراین در سنین رشد، دستگاه متحرک فانکشنال بهترین است و زمانی که سن رشد گذشت، دستگاه های ثابت بهتر هستند. اگر هم خیلی وقت است که از سن رشد گذشته، متاسفانه تنها با جراحی فک و ارتودنسی میشود عارضه را درمان و اصلاح کرد.

سخن آخر

امروز در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات بسیار خوبی را راجع به ارتودنسی فنکشنال در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بهترین راه برای اینکه بتوانید یک تصمیم بسیار خوب و منطقی برای آینده و سلامت دهان ودندان هایتان بگیرید مراجعه به یک دندانپزشک و مشورت با یک متخصص در این زمینه است. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.





:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: