طلای آب شده چیست ؟
نوشته شده توسط : رعنا

طلای آب شده یا اسکرپ گلد چیست؟

Scrap Gold به طلایی گفته می‌شود که یک بار ساخته شده، اما دوباره به کارخانه طلاسازی برگشت داده می‌شود تا در آنجا ذوب شده و دوباره به چرخه تولید بازگردد. بنابراین هر کالا یا محصولی که در ساخت آن از طلا استفاده شده باشد را می‌توان ذوب و دوباره استفاده کرد و به همین خاطر به عنوان طلای آب شده از آن یاد می‌شود. از انگشتر و گردنبند گرفته تا شمش. به طور مثال، اگر طلاهای قدیمی خود را بفروشید، طلافروش آن را به کارخانه می‌فرستد و به آن «طلای آب شده» می‌گویند.

دلیل این نامگذاری این است که شکل طلاها و عیارهای آنها با هم فرق دارد به همین خاطر همه با هم ذوب می‌شوند. یعنی این گونه طلاها با ارسال شدن به ری گیری، تازه بعد از ذوب، عدد صحیح عیارشان مشخص می‌شود. اصطلاح آب‌شده برای متفرقات طلا از قبیل النگو، انگشتر و دیگر موارد به کار می‌رود که به خاطر تفاوت اجرت و عیار، هیچ کدامشان معیار پایه‌ای برای بازار طلا نیستند.

طلای آب‌شده چه شکلی است؟

این نوع طلا می‌تواند وزن‌ و شکل های متفاوتی داشته باشد امّا معمولاً به شکل مفتول است. کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، طلاجات یا مصنوعات طلای دست دوم، شمش‌های طلا و یا هر چیز دیگری که از طلا ساخته شده است را ذوب می‌کنند، سپس در قالب‌هایی به شکل مفتول ریخته و به صورت یک قطعه طلای آبشده با عیار ۱۸ درمی‌آورند.

دلیل مفتولی بودن شکل اسکرپ‌گلد این است که طلاساز بتواند آن را قیچی کند و مابقی طلای آب‌شده را دست نخورده باقی بگذارد. همچنین حمل و نقل طلای آبشده به شکل مفتول هم آسان‌تر است.

طلای آب شده را چگونه اندازه‌گیری می‌کنند؟

طلای دست دوم پس از خرید و فروش اغلب بر اساس اونس تروا اندازه‌گیری می‌شود: ۱ اونس تروا برابر است با ۳۱.۱ گرم. (یک گرم مساوی است با ۰.۰۳۲ اونس تروا). یک اونس معمولی برابر با ۲۸.۳۴ گرم است یعنی یک گرم مساوی است با ۰.۰۳۵ اونس. البته باید بدانید، معیار قیمت گذاری طلا با عیارهای مختلف در بازار ایران بر اساس طلای آب شده ۱۷ عیار ( یا طلای ۷۰۵ ) است. در ایران بر خلاف بازار طلای جهانی که قالب ۳۱.۱۰۳ گرمی از طلای خالص ۲۴ عیار معیار قمیت‌دهی مشتقات طلا هستند، تنها واحد گرمی طلا آب شده معیار است.

از دیگر معیارهای اندازه گیری طلا آب شده در جهان pennyweight است که به اختصار dwt نوشته می‌شود. یک پنی‌ویت تقریبا معادل ۱.۵۵۵ گرم، ۰.۰۵ اونس تروا یا ۰.۰۵۵ اونس است. یا برعکس، یک گرم برابر است با ۰.۶۴ پنی‌ویت، یک اونس تروا برابر ۲۰ dwt است و یک اونس برابر با ۱۸.۲۳ dwt است.

بیشتر بخوانید :





:: موضوعات مرتبط: زیورآلات , ,
:: بازدید از این مطلب : 204
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: