لنت ترمز چگونه کار می‌کند و چه لنتی برای خودرو شما مناسب تر است؟
نوشته شده توسط : رعنا

لنت ترمز از اصلی ترین لوازم یدکی خودرو است. امروز در این مقاله علاوه بر اینکه قصد داریم کارکرد لنت ترمز را با هم برسی کنیم، می‌خواهیم لنت ترمز را به عنوان یکی از اصلی ترین لوازم یدکی هیوندای مورد برسی قرار دهیم و به شما بگویمم که اگر خودرو شما هیوندای است از چه لنتی استفاده کنید و آن را از کجا تهیه کنید.

عملکرد لنت ترمز

چنانچه بخواهید ناگهان در خیابان‎‌ها و اتوبان متوقف شوید مجموعه‎‌ای از لنت‎های ترمز با کیفیت بالا می‎تواند تفاوت ایجاد کند. وقتی پدال ترمز را فشار می‎‌دهید کولیس‎‌های ترمز خودرو، لنت‌‎های ترمز را در برابر روتورهای متصل به چرخ‎‌های خودرو فشار می‌‎دهند. اصطکاک بین لنت ترمز و روتورها باعث کند شدن وسیله نقلیه شما می‌‎شود. با گذشت زمان، اصطکاک باعث سایش لنت‎‌های ترمز می‌‎شود و در نهایت نیاز به تعویض دارد. به خصوص لنت ترمز هیوندای.

لنت‌‎های ترمز از طریق اصطکاک، انرژی جنبشی خودرو را به انرژی گرمایی تبدیل می‌‎کنند. دو لنت ترمز با سطوح اصطکاک رو به روتور در ترمز وجود دارد. وقتی ترمز‎ها به صورت هیدرولیکی استفاده می‌‎شوند کولیس دو لنت را به هم فشار می‌‎دهد یا روتور در حال چرخش را فشار می‌‎دهد تا وسیله نقلیه کند و متوقف شود.

زمانی که خودرو میخواهد از توقف بایستد نیازمند یک اصطکاک قابل توجه است. وظیفه تولید این اصطکاک مستقیما برعهده سیستم ترمز است که آن هم نهایتا از لنت ترمز برای توقف استفاده میکند. لنت ها به محض اینکه ما پا روی پدال ترمز گذاشتیم به سمت دیسک ها فشرده شده و با ایجاد یک اصطکاک قابل توجه باعث کم شدن سرعت و در نهایت توقف کامل خودرو میشوند.

طول عمر لنت ترمز

در خصوص طول عمر لنت ترمز هیوندای و کیا هیچ قانون نوشته شده خاصی وجود ندارد. طول عمر آن ها هرچند به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد اما بیشتر وابسته به شیوه رانندگی و راندن شما دارد. اما به صورت حدودی برآورد میشود که طول عمر هر لنت تا 80 هزار کیلومتر باشد و بعد از آن باید تعویض شود.

دلایل خرابی لنت ترمز

خراب شدن لنت ترمز به عوامل زیادی مانند: نحوه رانندگی، محیط رانندگی و نوع لنت بستگی دارد. شایع‎‌ترین علت خرابی ترمز، بی‌توجهی مالک است. ترمزها مانند بسیاری دیگر از قطعات خودرو دارای طول عمر محدودی هستند و باید هر چند وقت یکبار از نظر سلامت بررسی شوند.

اگرچه بسیاری از مارک‎‌های لنت دارای عمر طولانی هستند اما این تخمین براساس الگوهای استاندارد رانندگی است. معمولا رانندگی شهری با توقف‌های مقطعی و ترمزهای ناگهانی همراه است. به همین دلیل طول عمر لنت نسبت به حالت استاندارد آن کمتر خواهد بود.

سخن آخر

چنانچه شما از یک ماشین کره ای استفاده می‌کنید و می‌خواهید برای آن لنت تهیه کنید، ولی نمی‌دانید چه لنتی و از کجا باید تهیه کنید می‌توانید از فروشگاه مجازی لوازم یدکی خودرو استفاده کنید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.





:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: