کامپوزیت دندان و دانستنیهای آن
نوشته شده توسط : رعنا

کامپوزیت به خودی خود یکی از پرکاربرد ترین مواد موجود در هر کلینیک دندانپزشکی است و بسیار طرفدار دارد. امروز در این مقاله قصد داریم تا شما را با این ماده پرطرفدار بیشتر آشنا کنیم و تغریبا همه چیز را به شما بگوییم تا سطح معلوماتتان بالا تر برود. با ما همراه باشید.

ونیر و ونیر کامپوزیت چیست؟

ونیر در واقع یک لایه پوششی است که اغلب به منظور زیبایی یا ترمیم، روی سطوح مختلف دندانی قرار داده می‌شود. ما انواع مختلفی ونیر داریم که مهم‌ترین آن‌ها، لمینت دندان (ونیر سرامیکی) و ونیر کامپوزیت‌ها هستند.

کامپوزیت یک نوع ماده بسیار پرکاربرد در دندانپزشکی است که ما در درمان‌های ترمیمی؛ به طور گسترده از آن استفاده می‌کنیم. زمانی که بخواهیم از کامپوزیت به عنوان یک لایه پوشاننده دندانی یا ونیر استفاده کنیم، اصطلاحاً به آن ونیر کامپوزیت دندان می‌گوییم. بنابراین منظور از کامپوزیت ونیر، استفاده از مواد کامپوزیت ترمیمی، به عنوان ونیر و پوشاننده سطوح دندانی است

کامپوزیت برای کودکان و نوجوانان

ونیر دندان کامپوزیتی، برای کودکان و نوجوانان مناسب نمی باشد؛ زیرا به دلیل رویش دندان ها امکان تغییر موقعیت لب و لثه وجود دارد که منجر به نازیبایی ظاهر دندان ها می شود.دندانپزشک می تواند با استفاده از این روش دندان های شکسته شده و پوسیده، ترک خورده یا سیاه شده را ترمیم کند. درضمن باعث زیباسازی و محافظت از لثه و بافت دندانی می شود.چون ساختار و آناتومی دندان های افراد با هم فرق دارد ؛ پس انتخاب یک پزشک متخصص که بتواند فرم مناسبی از ونیرها بر روی دندان ها ایجاد کند، بسیار مهم و حائز اهمیت است.

ونیر آی پی اس

نسل جدیدی از کامپوزیت دندان است که در آن از ذرات سرامیک استفاده شده است. درنتیجه دوام بالایی دارد و به راحتی تغییر رنگ نمی دهد؛ اما اگر به درستی بر روی دندان ها قرار نگیرد می تواند باعث متورم شدن لثه شود. مزیت مهم آن این است که این روش، بدون تراش دندان است و نسبت به لومینیرز دارای قیمت ارزان تری است.

نصب کامپوزیت بر روی سطح دندان

ونیر کامپوزیت دندان جزء درمان‌های ترمیمی مستقیم به شمار می‌روند. به این معنی که مواد کامپوزیتی در مطب، توسط دندانپزشک یا متخصص ترمیمی و زیبایی آماده شده و به صورت مستقیم روی سطح دندان‌ها متصل می‌شود. ما در ادامه مراحلی که میبایست برای نصب کامپوزیت به دندان ها طی کنید را توضیح داده ایم.

ساخت کامپوزیت

کامپوزیت های دندانی از مخلوط رزین با چند ماده دیگر ساخته می شوند که به شکل خمیر هستند و به وسیله دندان پزشک فرم داده می شوند.

این ماده توسط نور دستگاه لایت کیور سخت می شود. این نور سخت و قوی است به همین دلیل باعث دوام این نوع ونیر می شود تا ونیر دندان تغییر ماهیت ندهد سپس ونیر به وسیله ابزار خاصی پولیش می شود تا به نتیجه دلخواه دست یابیم.

سخن آخر

جدا از اینکه کسب اطلاعات در کل بسیار مفید است باید بگوییم که کسب اطلاعات باعث می‌شود تا فرد بتواند بهترین تصمیم را برای آینده خود بگیرد و جلوی بروز هر گونه پشیمانی را نیز بگیرد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.





:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: