پمپ روغن و سنسور اکسیژن
نوشته شده توسط : رعنا

خودرو های کیا و هیوندای هر دو از کمپانی های قدرتمند خودرو سازی هستند که در کره فعالیت می‌کنند. از مهمترین لوازم یدکی هیوندای و کیا می‌توان به پمپ روغن و سنسور اکسیژن اشاره کرد. امروز در این مقاله علاوه بر اینکه قصد برسی این دو قطعه بسیار مهم را داریم، می‌خواهیم به شما بگوییم که این قطعات را از کجا تهیه کنید. با ما همراه باشید.

پمپ روغن و محل قرار گیری آن

پمپ روغن یا اویل پمپ از قطعات اصلی و کاربردی خودروها می‌باشد. بدون عملکرد مطلوب این قطعه بازدهی خودرو کاهش می‌یابد یا حتی ممکن است خودرو دچار مشکلاتی جبران ناپذیر شود. آشنایی با عملکرد قطعات خودروی یک مهارت است که رانندگان باید به مرور زمان آنرا کسب کنند. در این مطلب قصد داریم نحوه عملکرد پمپ روغن خودروی سانتافه را شرح دهیم. پس با ما همراه باشید.

اویل پمپ سانتافه در قسمت پشتی شفت تعادل و تسمه تایم قرار دارد. به منظور عملکرد مناسب، این قطعه در کنار موتور نصب شده است. وظیفه‌ی اصلی این قطعه پمپاژ روغن به داخل موتور خودرو است. عملکرد نامطلوب اویل پمپ همراه با یاتاقان زدن و حرکت ریپلی خودرو می‌باشد. همچنین ادامه‌دار بودن این قضیه باعث آسیب‌های جدی به موتور خودرو و حتی سایر بخش‌ها نیز می‌شود. پس بهتر است هنگام مشاهده کوچکترین اختلالی سراغ یک مکانیک ماهر بروید.

سنسور اکسیژن

سوند لامبدا (Oxygen sensor) یک قطعه الکترونیکی است که نسبت اکسیژن موجود در یک گاز یا مایع را اندازه گیری می کند.این نسبت به نام نسبت لاندا خوانده می شود. در موتور احتراق داخلی سنسور اکسیژن، نسبت اکسیژن موجود در گازهای خروجی از اگزوز را اندازه گیری می کند.

در واقع این سنسور میزان غلظت یا رقیق بودن نسبت سوخت به هوای ارسال شده به موتور را اندازه گیری می کند. با استفاده از داده سنسور یک سیستم کنترلی فیدبک حلقه بسته مقدار سوخت ارسال شده به موتور را تصحیح می کند.

نحوه عملکرد سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن در حقیقت مقدار اکسیژن نسوخته در اگزوز را نشان می دهد و معادل میزان اکسیژن نسوخته ولتاژی تولید می کند که در کمترین غلظت اکسیژن، معادل ٠.١ ولت و در بیشترین غلظت، معادل ٠.٩ ولت است.

ECU خودرو از این سیگنال ولتاژی استفاده می کند تا چگونگی وضعیت احتراق سوخت در موتور را تحلیل کرده و پس از آن به بهترین شکل ممکن غلظت سوخت در برابر هوا را تعیین کند. به این ترتیب مصرف خودرو کم می شود و آلاینده های خروجی از اگزوز آلودگی کمتری خواهند داشت. در خودروی موهاوی یک سنسور اکسیژن هم بعد از کاتالیست قرار می گیرد تا راندمان این کاتالیست را مورد بررسی قرار دهد.

سخن آخر

اگر قصد تعویض اویل پمپ و یا سنسور اکسیژن خودروی خود را دارید، توصیه می‌کنم به قسمت فروشگاه مجازی لوازم یدکی خودرو مراجعه نمایید. گروه استار پارتس با وارد کردن قطعات اورجینال خودروهای هیوندای و کیا می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای خریدن پمپ روغن باشد.





:: بازدید از این مطلب : 504
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: