ارتودنسی نامرئی و هر آنچه باید راجع به آن دانست
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی یکی از بهترین درمان ها برای از بین بردن ناهنجاریط ها و روشی مطمعن برای صاف کردن دندان های کج است. همانطور که در مقاله ارتودنسی دندان هم اشاره کردیم، دندان یکی از مهمترین فاکتور های زیبایی برای هر فرد است که نبود آن و یا ناهنجار بودن آنها، می‌تواند مشکلات زیادی را از قبیل ضعف در قدرت تکلم، خوردن و آشامیدن ایجاد کند. با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی را راجع به ارتودنسی در اختیارتان قرار دهیم.

ارتودنسی نامرئی و انواع آن

به طور کلی سه نوع ارتودنسی نامرئی دندان وجود دارد، ارتودنسی نامرئی لینگوال، ارتودنسی نامرئی شفاف و ارتودنسی سرامیکی که هر کدام در شرایط خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند و خواص مخصوص به خود را دارند. باید بدانید که ارتودنسی لینگوال و سرامیکی هر دو جزو دسته ارتودنسی نامرئی ثابت محسوب می‌شوند، در ادامه به برسی آنها خواهیم پرداخت.

ارتودنسی لینگوال

در این نوع ارتودنسی ثابت، دستگاه ها و براکت و بریس ها پشت دندان ها قرار می‌گیرند و به نوعی مخفی می‌شوند از همین رو به آن ارتودنسی مخفی نیز گفته می‌شود، چرا که به ظاهر از روی دندان ها چیزی مشخص نیست.

الاینر های شفاف

ارتودنسی با الاینر های شفاف به دو دلیل در میان مردم محبوبیت دارد، اولی این که این نوع از ارتودنسی همانطور که از اسمش پیداست، شفاف بوئه و به راحتی قابل مشاهده نیست. دلیل دوم متحرک بودن این نوع از ارتودنسی است. شما می‌توانید هر وقت که مایل بودید دستگاه را از دهان خود خارج کنید ، این امر باعث می‌شود تا هنگام غذا خوردن و مسواک زدن شما راحت تر باشید.

باید توجه داشته باشید که شما نباید در طول شبانه روز بیشتر از 4 ساعت دستگاه را از دهان خود خارج کنید.

ارتودنسی نامرئی با الاینر های شفاف، دارای اسم های گوناگونی نزد مردم و پزشکان است. اما اگر نخواهیم از بحث اصلی خارج شویم باید بگویییم که علت محبوبیت این ارتودنسی چیست.

براکت سرامیکی

در این نوع از ارتودنسی ثابت براکت هایی استفاده می‌شوند که کاملا همرنگ دندان ها بوده و از دور به راحتی قابل تشخیص نیستند. تفاوت این ارتودنسی با ارتودنسی ثابت معمولی تنها در براکت ها است که در ارتودنسی نامرئی از براکت های همرنگ دندان استفاده می‌شود، که اصطلاحا سرامیکی گفته می‌شود و در ارتودنسی ثابت از براکت های فلزی استفاده می‌شود.

مراحل انجام ارتودنسی

ابتدا پزشک متخصص بیمار را معاینه می‌کند و بعد از دهان بیمار یک قالب برداشته می‌شود. این قالب گیری می‌تواند با استفاده از یک اسکنر سه بعدی صورت بگیرد و به صورت یک فایل کامپیوتری به دست خواهد آمد. بعد از قالب گیری و برنامه ریزی برای حرکت دندان ها تمام پلاک ها توسط یک پرینتر سه بعدی ساخته شده و تحویل بیمار می‌دهند. بیمار موظف است تا طبق برنامه پزشک پیش برود و به ترتیب از پلاک ها استفاده کند تا نتیجه نهایی حاصل شود.

ارتودنسی سرامیکی یا شفاف

انتخاب اینکه شما باید از ارتودنسی شفاف استفاده کنید یا سرامیکی به عهده پزشک شما است. هر کدام از دستگاه های ارتودنسی برای شرایطی خاص ساخته شده اند و موضوع انتخاب آنها سلیقه ای نیست. اگر شما نیاز به درمان ارتودنسی دارید حتما باید با یک پزشک و یا مشاور متخصص در این زمینه صحبت کنید تا بهترین راه را پیش روی شما قرار دهد.





:: بازدید از این مطلب : 190
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: