پنج تا از مهم ترین کاربرد های کامپوزیت دندان در دندانپزشکی
نوشته شده توسط : رعنا

کامپوزیت دندان یکی از مهمترین و معروف ترین موادی است که در هر کلینیک و یا دندانپزشکی امروزه پیدا می‌شود. امروز در این مقاله قصد داریم تا شما را با پنج تا از مهم ترین کاربرد های کامپوزیت دندان بیشتر آشنا کنیم و اطلاعات مفیدی را راجع به این ماده مشهور و پرطرفدار در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت دندان از جمله مواد بسیار بسیار کاربردی در دندانپزشکی مدرن است و تقریبا در هر شاخه دندانپزشکی دست کم چند کاربرد دارند و در تمامی کلینیک های دندانپزشکی نیز استفاده می شود. آنچه در این مقاله می خوانید اطلاعاتی درباره این ماده دندانپزشکی و کاربردهای آن است.

کامپوزیت‌ های دندانی نوعی مواد صناعی رزینی یا به عبارت دیگر پرکننده‌ های دندانپزشکی بر پایه رزین هستند. آن ها گروهی از رزین ‌های مصنوعی هستند که در دندان پزشکی به عنوان ماده مستحکم‌ کننده، پرکننده و یا حتی چسب استفاده می‌ شوند. این مواد کاربردی دارای خواص مطلوبی هستند که با توجه به ویژگی ‌های خاص حفره دندانی بیمار می‌ توانند استفاده شوند.

کاربرد های مهم کامپوزیت دندان

دلیل استفاده از کامپوزیت در دندانپزشکی (در وهله اول) همرنگ بودن دندان و استحکام قابل توجه آن است. این ماده طوری ساخته شده که به خوبی و بهتر از مواد دیگر به دندان متصل می شود و تا حدی نیز ویژگی های مینای دندان را تقلید می کند.

  1. اینله و انله دندان: اینله و انله دو نوع روش ترمیم دندان های آسیاب یا خلفی هستند که به هر دلیلی آسیب زیادی دیده باشند. زمانی که نتوان با روش معمولی (پر کردن)، پوسیدگی های وسیع این دندان ها را ترمیم کرد، از اینله و انله استفاده می کنیم.
  2. پر کردن دندان: رایجترین کاربرد کامپوزیت دندان، پر کردن دندان های آسیب دیده یا دچار پوسیدگی است. اغلب افراد دست کم یکبار دندان خود را پر کرده اند و جنس اغلب پر کردگی ها از آمالگام، کامپوزیت، طلا با سرامیک است.
  3. ونیر دندان: ونیر دندان یا (Dental Veneer) روکش های بسیار نازکی هستند که به جهت زیبایی به سطح دندان ها متصل می شوند. آن ها با روکش دندان یا تاج مصنوعی دندان که در اصطلاح به آن ها کراون یا (Crown) نیز گفته می شوند تفاوت دارند.
  4. باندینگ دندان: باندینگ دندان فرآیند ترمیم یا زیباسازی دندان با کمک مواد دندانپزشکی مانند کامپوزیت دندان است. باندینگ در اصل یک تکنیک است.
  5. اتصال انواع پروتز دندان:

سخن آخر

امروز در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی را راجع به 5 تا از اصلی ترین کاربرد های کامپوزیت، این ماده پرطرفدار و مشهور بین مردم آشنا کنیم. شاید در آینده نیز راجع به هر کدام از آنها توضیحاتی را در اختیار شما قرار دهیم. در کل کسب اطلاعات بهترین راه برای تصمیم گیری با خیال راحت و بدون پشیمانی است. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.





:: بازدید از این مطلب : 396
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: