صفر تا صد ارتودنسی را بدانید
نوشته شده توسط : رعنا

واژه ارتودنسی در واقع به معنای صاف کردن دندان است. از قدیم تا به امروز واژه ارتودنسی تغییرات زیادی داشته است تا به این صورت در آمده است. ارتودنسی به عنوان یک رشته در دانشگاه ها تدریس می‌شود که یکی از تخصص های دندان پزشکی می‌باشد. امروز با ما در این مقاله همراه باشید تا اطلاعات مفید و جامعی را در رابطه با ارتودنسی در اختیارتان قرار دهیم.

انواع ارتودسنی

در پایین به برسی چند نوع از انواع ارتودنسی پرداختیم:
همچنین همه چیز را راجع به ارتودنسی با لیزر بدانید.

ارتودنسی ثابت

زمانی که ارتودنتیست برای حل مشکلاتی مثل کج بودن دندان، دستگاه ارتودنسی رو با چسپ به دندونای شما وصل کنه و به شما بگه که تا پایان دوره درمان نباید دستگاه ها رو برداشت، اصطلاحا میگن شما تحت درمان ارتودنسی ثابت هستید.

یعنی چون دستگاه ها و تجهیزات مورد استفاده برای اصطلاح حالت دندان های شما فیکس و ثابت هستند اسم درمانش هم میشه ارتودنسی ثابت. بریس ها رایجترین دستگاه های ثابت هستند که توی اصطلاح عامه بهش میگن سیم کشی دندون! از این نوع دستگاه ها برای اصلاح مشکلات متوسط تا شدید ارتودنسی استفاده میشه.

راجع به ارتودنسی خفیف نیز بیشتر بدانید.

ارتودنسی نامرئی

بازم برگردیم سر مبحث دستگاه های ارتودنسی دندان. متخصص ارتودنسی  ممکنه برای صاف کردن دندونای شما از یه سری دستگاه استفاده کنه که یا واقعا دیده نمیشن و یا اینکه به سختی تشخیص داده میشن. البته بهتون بگم که ما چیزی به نام نامرئی نداریم.

مگه میشه آخه یک چیز نامرئی دندونای ما رو صاف کنه کسی هم نبینه؟ تازه پاش پول هم بدیم؟ (بیشتر یه اصطلاحه. ما آدما کلا زیادی توی همه چی اغراق میکنیم. نامرئی نیست! شفافه و یا اینکه زیادی توی چشم نیست!!)

چرا ارتودنسی ؟؟

زیبایی و طراحی لبخندی جذاب، اولین علتی هستش که ما رو به سمت به اصطلاح سیم کشی دندان سوق میده. اما به جز  زیبایی، بهبود عملکرد هم از دلایل رو آوردن به این رشته هستش.

اگه به ظاهر بعضی از آدمای اطرافتون نگاه کرده باشید می بینید که همه وضعیت دندان ها و فک‌شون (استخوان فک) طبیعی و نرمال نیست. بعضی هاشون به نظر میرسه که یکی از فک هاشون جلوتر از اون یکیه (بهش میگن اوربایت و آندربایت)، بعضیاشون دندوناشون خیلی در هم و برهمه و شلوغه (بهش میگن کراودینگ یا ازدحام دندان)، یه سریا وقتی دهنشون رو میبندن یه فاصله بین دندونای بالا و پایینشون در بخش جلو دهانشون هست (بهش میگن اپن بایت)، بعضی ها هم بین دندوناشون فاصله وجود داره (بهش میگن گپ بین دندان) و و و ….

همچنین همه چیز را راجع به هزینه ارتودنسی دندان بدانید.

این مشکلات و مشکلای مشابه دیگه، در ظاهر ممکنه فقط قیافه رو تغییر بده اما میتونه تکلم و قدرت جویدن رو هم تحت تاثیر قرار بده. حتی بعضیا که مشکلشون خیلی شدیده ممکنه درد دندون، درد گردن، سر و گوش رو تجربه کنند. اینا باید درمان شن و وظیفه درمان این مشکلات هم بر عهده متخصص ارتودنسی دندان هستش.

سخن آخر

امیدواریم که این مطلب کوتاه برای شما مفید بوده باشد. روی آوردن به سمت ارتودنسی دندان یک قدم بزرگ در بهبود زیبایی و سلامت فک و دندان هر شخص است. اما ارتودنسی به روش های مختلفی انجام می‌شود ممکن است زمان های متفاوتی هم بیمار تحت درمان قرار بگیرد.





:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: