کامپوزیت دندان و همه چیز راجع به آن
نوشته شده توسط : رعنا

کامپوزیت یکی از محبوب ترین و پر کاربرد ترین مواد هایی است که امروزه در هر کلینیک دندانپزشکی معتبری یافت می‌شود. امروز در این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با کامپوزیت دندان آشنا کنیم و اطلاعات مفیدی را در اینباره در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

ونیر کامپوزیت چیست؟

ونیر کامپوزیت از جنس کامپوزیت یا چینی است که با کمک مواد مخصوصی روی دندان می چسبد که باعث تغییر رنگ، ترتیب و اندازه دندان ها می شود که در شرایطی که بیمار امکان ارتودنسی را ندارد می تواند جایگزین مناسبی باشد. در نتیجه در کمترین زمان ممکن باعث اصلاح ناهنجاری های دندانی می شود. به این روش «ارتودنسی فوری» نیز گفته می شود.

ونیر برای کودکان و نوجوانان

ونیر دندان کامپوزیتی، برای کودکان و نوجوانان مناسب نمی باشد؛ زیرا به دلیل رویش دندان ها امکان تغییر موقعیت لب و لثه وجود دارد که منجر به نازیبایی ظاهر دندان ها می شود.دندانپزشک می تواند با استفاده از این روش دندان های شکسته شده و پوسیده، ترک خورده یا سیاه شده را ترمیم کند. درضمن باعث زیباسازی و محافظت از لثه و بافت دندانی می شود.چون ساختار و آناتومی دندان های افراد با هم فرق دارد ؛ پس انتخاب یک پزشک متخصص که بتواند فرم مناسبی از ونیرها بر روی دندان ها ایجاد کند، بسیار مهم و حائز اهمیت است.

کامپونیر چیست و چه مزایایی دارد؟

این نوع ونیرها پیش ساخته هستند که به صورت پلیمیراسیون در اختیار دندانپزشکان قرار دارند که از جنس کامپوزیت نانو هیبرید هستند که با روش خاصی روی سطح دندان های قدامی باند می شوند.

در پایین به چند مورد از مهمترین مزایای ونیر کامپونیر اشاره کردیم:

  • مقرون به صرفه هستند.
  • قابل فرم دهی و تطبیق سایز روی دندان هستند.
  • دارای سطحی براق هستند و بدون پولیش قابل استفاده هستند.
  • کاربری آسانی دارند.

عوارض استفاده از ونیر کامپوزیت

هر چیزی علاوه بر مزایایی که دارد بدون شک معایب و عوارضی هم دارد. در پایین به برسی چند مورد از مهمترین عوارض استفاده از ونیر کامپوزیت اشاره کردیم:

  1. تغییر رنگ و زرد شدن ونیر کامپوزیت امکان دارد.
  2. احتمال پوسیدگی دندان بعد از نصب کامپوزیت وجود دارد.
  3. ممکن است بیمار واکنش های آلرژیک نسبت به کاشت کامپوزیت بدهد.
  4. امکان افتادن کامپوزیت ها یا آسیب دیدن آنها وجود دارد.

ونیر آی پی اس چیست؟

نسل جدیدی از کامپوزیت دندان است که در آن از ذرات سرامیک استفاده شده است. درنتیجه دوام بالایی دارد و به راحتی تغییر رنگ نمی دهد؛ اما اگر به درستی بر روی دندان ها قرار نگیرد می تواند باعث متورم شدن لثه شود. مزیت مهم آن این است که این روش، بدون تراش دندان است و نسبت به لومینیرز دارای قیمت ارزان تری است.

حرف آخر

ونیر کامپوزیت یکی از معروف ترین و پرکاربرد ترین مواد دندانپزشکی است اما هنوز بسیاری از افراد فرق بین ونیر کامپوزیت را با لمینت دندان نمی‌دانند. اگر می‌خواهید راجع به ونیر کامپوزیت و لمینت دندانی اطلاعات بیشتری به دست بیاورید به شما پیشنهاد می‌کنیم تا حتما در اینترنت جستوجو کنید و اطلاعات مناسبی را راجع به این دو به دست بیاورید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.





:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: