صفر تا صد ارتودنسی
نوشته شده توسط : رعنا

همانطور که می‌دانید ارتودنسی روشی است برای درمان ناهنجاری های فک و صورت که باعث می‌شود تنفس راحت تری داشته باشید و خوردن غذا نیز برایتان راحت تر شود. امروز در این مقاله قصد داریم تا صفر تا صد ارتودنسی را برای شما توضیح دهیم و بگوییم که این روش درمانی چگونه عمل می‌کند.

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی یه واژه خیلی خیلی قدیمیه که خودش از ترکیب دو واژه “ارتو” و “ادوس” ساخته شده. اولی یعنی “صاف کردن” و دومی یعنی “دندان“. در مجموع میشه صاف کردن دندان. ترکیب این واژه ها به مرور زمان تغییر کرده تا شده ارتودنسی امروزی. این رشته، یکی از تخصص های دندانپزشکیه و هرچی که مربوط به موقعیت دندان ها، هماهنگی اونها و فک ها باشه رو باید داخل این رشته جستجو کرد.

متخصص ارتودنسی کیست؟

در کل ما یک دندانپزشکی عمومی داریم و چندین تخصص دندانپزشکی دیگه. همین دندونپزشکایی که برای کارهای معمولی مثل پر کردن دندون، کشیدنش، سفید کردن و …. پیششون میریم میشن دندانپزشک عمومی.

اما یه سریاشون، چند سال اضافه مثلا حدود 2 یا 3 سال بلکم بیشتر میردن دانشگاه و یکی از دوره های تخصصی دندانپزشکی رو میگذرونن. یکی از این متخصصان میشه ارتودنتیکس یا متخصص ارتودنسی. وظیفه این متخصص کمک به اصلاح ناهنجاری ها، مشکلات و ناهماهنگی های دندان و فک ها هستش. شما قراره پیش این متخصص برید.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به متخصص ارتودنسی اینجا کلیک کنید.

ارتودنسی ثابت

زمانی که ارتودنتیست برای حل مشکلاتی مثل کج بودن دندان، دستگاه ارتودنسی رو با چسپ به دندونای شما وصل کنه و به شما بگه که تا پایان دوره درمان نباید دستگاه ها رو برداشت، اصطلاحا میگن شما تحت درمان ارتودنسی ثابت هستید.

همچنین در مورد ارتودنسی ارزان نیز بیشتر بدانید.

یعنی چون دستگاه ها و تجهیزات مورد استفاده برای اصطلاح حالت دندان های شما فیکس و ثابت هستند اسم درمانش هم میشه ارتودنسی ثابت. بریس ها رایجترین دستگاه های ثابت هستند که توی اصطلاح عامه بهش میگن سیم کشی دندون! از این نوع دستگاه ها برای اصلاح مشکلات متوسط تا شدید ارتودنسی استفاده میشه.

ارتودنسی نامرئی

بازم برگردیم سر مبحث دستگاه های ارتودنسی دندان. متخصص ارتودنسی  ممکنه برای صاف کردن دندونای شما از یه سری دستگاه استفاده کنه که یا واقعا دیده نمیشن و یا اینکه به سختی تشخیص داده میشن. البته بهتون بگم که ما چیزی به نام نامرئی نداریم.

طول درمان ارتودنسی

دقیقا نمیشه به این سوال جواب داد چون طول درمان به فاکتورهای مختلفی بستگی داره. اما بیشتر به نوع مشکلی که دندون هاتون داره و شدت مشکله بستگی داره.

بر همین اساس طول درمان ارتودنسی دندان میتونه از چند ماه تا 2 و حتی 2.5 سال باشه. مدت زمان زیادیه؟! طبیعیه برای همه اینجوریه اما دوران خاطره انگیزی براتون میشه.

همه چیز را راجع به ارتودنسی پیشگیری بدانید.

حرف آخر

اگر ما را دنبال کرده باشید می‌دانید که ما همیشه در انتهای مقالات خود از اهمیت بالای تحقیق کردن صحبت می‌کنیم و اینبار هم مثل همیشه به شما می‌گوییم که تحقیق کردن در تصمیم گیری شما برای سلامتتان بسیار مهم است و نباید راحت از کنار آن گذر کنید. امیدواریم که از این مطلب استفاده کرده باشید.





:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: