کامپوزیت دندان و کاربرد های آن
نوشته شده توسط : رعنا

کامپوزیت دندان یکی از پرکاربرد ترین مواد دندانپزشکی است که در تمامی کلینیک ها پیدا می‌شود. از این ماده علاوه بر ترمیم و زیبایی دندان و طرح لبخند برای پرکردن دندان نیز استفاده می‌شود. دراین مقاله با ما باشید تا شما را بیشتر با کامپوزیت دندان و کاربرد های آن آشنا کنیم.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت‌ های دندانی نوعی مواد صناعی رزینی یا به عبارت دیگر پرکننده‌ های دندانپزشکی بر پایه رزین هستند. آن ها گروهی از رزین ‌های مصنوعی هستند که در دندان پزشکی به عنوان ماده مستحکم‌ کننده، پرکننده و یا حتی چسب استفاده می‌ شوند. این مواد کاربردی دارای خواص مطلوبی هستند که با توجه به ویژگی ‌های خاص حفره دندانی بیمار می‌ توانند استفاده شوند.

اتصال انواع پروتز

اول بگذارید کمی درباره پروتز دندان صحبت کنیم. در پزشکی و دندانپزشکی  زمانی که یک عضو یا ارگانی از بدن دچار آسیب شد و یا کاملا از کار افتاد، برای آن یک جایگزین مصنوعی قرار می دهند. معمولاً این اندام یا عضو مصنوعی به شکل و ظاهر اندام از دست رفته یا آسیب دیده است و عملکرد آن را انجام می دهد.

در دندانپزشکی نیز یک سری پروتز و ایمپلنت داریم که جایگزین دندان آسیب دیده یا از دست رفته می شوند. مثلا ایمپلنت دندان یک پروتز ثابت و کامل است که جایگزین دندان از دست رفته می شود و روکش دندان نیز یک پروتز جزئی است که جایگزین تاج دندان می شود.

گاهی اوقات برای اتصال برخی پروتزها مانند روکش دندان یا بریج از کامپوزیت دندان استفاده می شود. کامپوزیت همانطور که گفته شد در ابتدا به حالت خمیر است و با کمک نور، حالتی سفت و سخت به خود میگیرد. به طور مشابه برای پسپاندن براکت های ارتودنسی نیز ممکن است از کامپوزیت دندان کمک گرفته شود.

ونیر دندان

ونیرها قادرند طیف وسیعی از مشکلات زیبایی دندان ها را برطرف کنند. این ونیرها معمولاً از جنس سرامیک یا کامپوزیت هستند. به ونیرهای سرامیکی اصطلاحاً لمینت دندان و به ونیرهایی که از جنس کامپوزیت رزین هستند ونیر کامپوزیت گفته می شود. شاید یکی از مهمترین کاربردهای کامپوزیت دندان در دندانپزشکی، استفاده از آن ها برای ساخت همین ونیرها باشد.

برای اینکه طرح لبخند را با کمک ونیرهای کامپوزیتی زیباتر کنند ابتدا یک لایه نازک خمیر کامپوزیت را به سطح دندان اعمال می کنند و آن لایه را با کمک لایت کیور از حالت خمیری در آورده و سفت و سخت می کنند. برای اصلاح طرح لبخند لازم است چند لایه کامپوزیت اعمال و سخت شود. 

حرف آخر

ما در این مقاله سعی کردیم تا کاربرد های مهمی از کامپوزیت دندان را در اختیارتان قرار دهیم اما هنوز بسیاری تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان را نمی‌دانند. برای اینکه تفاوت این دو را بدانید و در بسیاری زمینه های دیگر اطلاعات خود را افزایش دهید بهترین راه تحقیق کردن و دریافت اطلاعات است. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد.





:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: