ارتودنسی یک فک
نوشته شده توسط : رعنا

همانطور که همه شما می‌دانید ارتودنسی بهترین و ایمن ترین روش برای درمان ناهنجاری ها و نامنظمی های فک و دندان است. امروز در این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با ارتودنسی کی فک آشنا کنیم. با ما باشید.

ارتودنسی یک فک چیست؟

ارتودنسی یک فک درمانی است که به منظور مرتب کردن دندان های یک فک انجام می‌شود. این روش برای افرادی کاربرد دارد که دندان های پایین آن ها مرتب است و نیازی به درمان ندارند یا اینکه به دلیل دیده نشدن دندان های پایین، نیازی به درمان نمی‌بینند. سوال برخی از افراد از این قرار است آیا می‌توان ارتودنسی را تنها برای یک فک به کار برد؟ در پاسخ به این افراد باید گفت که شاید بتوان با انجام ارتودنسی بر روی یک فک به نتیجه دلخواه رسید، اما قبل از آغاز درمان باید عوامل مختلفی را مدّ‌‌‌نظر قرار داد.

شرایط ارتودنسی یک فک

ارتودنسی یک فک تنها در شرایط خاص ثمربخش خواهد بود. با توجه به این که دندان های کج و نامرتب بعد از مرتب شدن به سمت جلوتر حرکت می‌کنند:

اگر دندان های فک پایین: شلوغ و به هم ریخته باشند، اوربایت (جلوتر بودن دندان های فک بالا نسبت به دندان های فک پایین) شدید و دندان های فک بالا مرتب باشد، سیم کشی دندان های فک پایین تأثیرگذار خواهد بود؛ همچنین اگر فاصله بین دندان های بالا زیاد و بیمار دچار اوربایت شدید باشد اما از وضعیت دندان های فک پایین رضایت داشته باشد می‌توان ارتودنسی را تنها روی فک بالا شروع کرد. تأثیر بستن فاصله بین دندانی برخلاف صاف کردن دندان های به هم فشرده بوده و بعد از بسته شدن فاصله بین دندانی، دندان ها به سمت عقب تر حرکت کرده و اختلال اوربایت تا حدی بهبود می‌یابد.

اگر دندان های فک بالا: نسبت به دندان های فک پایین عقب‌تر باشند، اصطلاحاً آندربایت وجود دارد و اگر دندان های بالا شلوغ و فشردگی داشته باشند، با ارتودنسی یک فک می‌توان مشکل را اصلاح کرد. توجه داشته باشید اگر نحوه قرارگیری دندان های فک بالا و پایین خوب باشد و تنها دندان های جلو به هم فشرده باشند، با ارتودنسی دندان های فک بالا اوربایت ایجاد خواهد شد. بعضی اوقات جلو آمدن دندان های فک بالا را می‌توان با کوچک کردن آن ها کم کرد. به این درمان تراش دادن بین دندان ها نیز گفته می شود. این درمان به همه بیماران توصیه نمی‌شود و بهترین نوع درمان با نظر متخصص ارتودنسی مشخص می‌شود.

حرف آخر

ارتودنسی روشی کاملا ایمن و محاسبه شده است اما در شرایطی خاص مانند بارداری می‌تواند مشکل ساز نیز باشد. اختلالات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند هر مشکلی را به وجود بیاورد. دقت داشته باشید که اگر باردار هستید حتما باید برای ارتودنسی در بارداری با یک مشاور متخصص در این زمینه صحبت کنید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.





:: بازدید از این مطلب : 219
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: