ارتودنسی نامرئی چیست؟
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی نامرئی روشی است برای افرادی که به ارتودنسی برای درمان ناهنجاری های دندانی خود نیاز دارند اما با ظاهر دستگاه های ارتودنسی مشکل دارند. امروز در این مقاله قصد داریم تا در مورد ارتودنسی بیشتر با شما صحبت کنیم و بگوییم که آیا خانم های باردار می‌توانند از ارتودنسی نامرئی استفاده کنند یا خیر. با ما باشید.

ارتودنسی دندان چیست؟

با توجه به افزایش آگاهی مردم در خصوص سلامتی دهان و دندان و فرهنگ سازی‌های گسترده‌ای که دندانپزشکان طی چند سال اخیر در میان مردم انجام داده‌اند، احتمالا تاکنون بارها درباره ارتودنسی دندان و ضرورت انجام آن، چیزهایی شنیده‌اید و تا حدی با آن آشنا هستید.

“ارتودنتیکس” یعنی علم، دانش و مهارت اصلاح دو مشکل نامنظمی یا ناهماهنگی دندان‌ها + روابط نادرست و غیر طبیعی بین فکی. به عبارتی هر زمان دندان‌ها و فک‌ها هماهنگی، نظم و تراز طبیعی خود را از دست دهند، یک متخصص ارتودنسی یا ارتودنتیست وارد عمل شده و با روش‌های مختلفی که در ادامه می‌خوانید، اقدام به اصلاح، منظم و هماهنگ کردن آن‌ها می‌کند.

انواع دستگاه های ارتودنسی

دستگاه‌های ارتودنسی دندان، معمولا دو گروه هستند. (گروه اول، دستگاه‌های ارتودنسی ثابت و دسته دوم ارتودنسی متحرک هستند). ما این دو گروه (یا دو نوع روش درمان) را در مقالاتی به صورت جداگانه توضیح داده‌ایم. و شما می‌توانید با کلیک روی لینک‌ها، به صفحه توضیحات هر کدام مراجعه کنید.

البته اگر وقت کافی برای مطالعه صفحات معرفی شده ندارید، فقط کافیست بدانید که رایج‌ترین روش ارتودنسی دندان، استفاده از دستگاه‌های ثابت یا بریس ارتودنسی است که اغلب بیماران ما، با این روش تحت درمان قرار می‌گیرند. مهم‌ترین دستگاه‌های ثابت عبارتند از:

  • درمان با براکت دیمون
  • سیستم لینگوال یا ارتودنسی زبانی و پشت دندانی
  • درمان با براکت سرامیکی
  • بریس ثابت معمولی

وزش کردن با ارتودنسی

ورزش کردن مانعی برای درمان ارتودنسی به وجود نمی آورد . فقط حتی الامکان باید از ورزش هایی که امکان آسیب رسیدن به صورت در آن وجود دارد خود داری کرد یا از محافظ دهان استفاده شود.اگر بیمار از ارتودنسی متحرک استفاده می کند می بایست هنگام ورزش کردن دستگاه ارتودنسی را در بیاورد.

انتخاب نوع ارتودنسی و کلام آخر

مواردی که در انتخاب نوع ارتودنسی نقش دارد نوع ناهنجاری، سن بیمار ، شکل مشکل و … است بنابراین نمی توان به دلخواه و اصرار خود بیمار از روش خاصی استفاده کرد. ارتودنسی متحرک معمولا در سنین پایین تر (12-14 سال) استفاده می شود . ارتودنسی متحرک بیشتر برای اصلاح فک انجام می شود لذا بعد این سن به دلیل کامل شدن رشد فک ها ، ارتودنسی متحرک تاثیر چندانی بر روی بیمار نخواهد داشت .برای سنین بالاتر معمولا از ارتودنسی ثابت استفاده می شود و برای اصلاح فک باید جراحی فک را در نظر گرفت.

به طور کلی شما اگر باردارید و می‌خواهید ارتودنسی در بارداری انجام دهید باید ابتدا با پزشک خود در این مورد مشورت کنید و مقالات متعددی که در اینترنت راجع به این موضوع وجود دارد را مطالعه کنیدتا سطح معلوماتتان را افزایش دهید. با امید مفید بودن این مطلب برای شما.





:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: