لنت های ترمز و کارکرد آنها
نوشته شده توسط : رعنا

لنت ترمز اتوموبیل یکی از نهمترین قطعات یدکی مربوط به آن خودرو است. به خصوص خودرو های کره ای باید حتما بهترین لوازم یدکی برایشان استفاده شود. برای مثال لوازم یدکی کیا حتما باید اصل باشند. امروز در این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با لنت ترمز و کارایی آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

کارکرد لنت ترمز

چنانچه بخواهید ناگهان در خیابان‎‌ها و اتوبان متوقف شوید مجموعه‎‌ای از لنت‎های ترمز با کیفیت بالا می‎تواند تفاوت ایجاد کند. وقتی پدال ترمز را فشار می‎‌دهید کولیس‎‌های ترمز خودرو، لنت‌‎های ترمز را در برابر روتورهای متصل به چرخ‎‌های خودرو فشار می‌‎دهند. اصطکاک بین لنت ترمز و روتورها باعث کند شدن وسیله نقلیه شما می‌‎شود. با گذشت زمان، اصطکاک باعث سایش لنت‎‌های ترمز می‌‎شود و در نهایت نیاز به تعویض دارد.

لنت‌‎های ترمز از طریق اصطکاک، انرژی جنبشی خودرو را به انرژی گرمایی تبدیل می‌‎کنند. دو لنت ترمز با سطوح اصطکاک رو به روتور در ترمز وجود دارد. وقتی ترمز‎ها به صورت هیدرولیکی استفاده می‌‎شوند کولیس دو لنت را به هم فشار می‌‎دهد یا روتور در حال چرخش را فشار می‌‎دهد تا وسیله نقلیه کند و متوقف شود.

انواع لنت ترمز

لنت ترمز در سه نوع فلزی، ارگانیک و سرامیکی وجود دارد.

سرامیکی

لنت‎‌های ترمز سرامیکی قدرت توقف بسیار خوبی دارند و گرما را به خوبی پراکنده می‌‎کنند. برای رانندگی شهری ایده آل هستد. گرد و غبار یا سر و صدا بسیار کمی تولید می‌‎کنند و ماندگاری بالایی دارند. بسیاری از خودروهای خارجی و داخلی مجهز به فرمولاسیون لنت ترمز سرامیکی از کارخانه هستند.

این نوع لنت‎های ترمز در وسایل نقلیه با کارایی بالا و اتومبیل‎‌های مسابقه‎‌ای که هنگام ترمزگیری گرمای زیادی تولید می‌‎کنند بسیار خوب کار می‌‎کنند. لنت‎‌های ترمز سرامیکی معمولاً بسیار گران هستند. این لنت‎های ترمز بسیار مقاوم هستند و خیلی دیر خراب می‌شوند. به همین دلیل است که آن‎ها اغلب نیازی به تعویض ندارند.

فلزی

لنت‎‌های ترمز فلزی متشکل از فلزاتی مانند: مس، آهن، فولاد یا سایر آلیاژها هستند. این فلزات مختلف با روان کننده گرافیت و همچنین سایر مواد پرکننده ترکیب می‌شوند تا ترمز را کامل کنند. ترکیبات لنت ترمز فلزی متفاوت است و هرکدام مزایای خاص خود را برای موقعیت‎‌های مختلف دارند.

همچنین راجع به کیا ریو جدید بیشتر بدانید.

نیمه متالیک

مواد اصطکاک روی لنت ترمز نیمه فلزی دارای مقادیر زیادی فلز است که می‌تواند آهن، مس، فولاد یا سایر آلیاژهای ترکیبی باشد. لنت‎‌های ترمز نیمه فلزی برای عملکرد در شرایط رانندگی نا متعارف طراحی شده‎‌اند. مدل‌های بسیار متنوعی از آنها وجود دارد. در عمل ترمزگیری بهتری نسبت به نمونه‌های ارگانیک خود دارند.

ماندگاری بالشتک ترمز بسیار مناسب است و در هر دمایی ترمز عملکرد خوبی دارد. لنت‌‎های نیمه متالیک برای خودروهایی که در ترافیک شهری رفت و آمد زیادی دارند یا بار سنگین با خودروها جا به جا می‌‎کنند مناسب می‎‌باشد. ارگانیک. لنت‎‌های ترمز ارگانیک از آزبست ساخته می‌‎شوند. ماده‎‌ای جاذب گرما که برای سایش و پارگی لنت‎‌های ترمز مناسب است. مشخص شده است که آزبست یک ماده سرطانزای بسیار قوی است و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما می‌‎تواند باعث سرطان شود.

سرامیکی و ارگانیک نیز از دیگر لنت هایی هستند که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سخن آخر

لنت‎‌های ترمز در لوازم خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که امنیت و ایمنی انسان‌ها را تضمین می‎‌کند. لنت ترمز بسته به عادت رانندگی ، نوع لنت و عوامل مختلف می‌‎توانند طول عمر متفاوتی داشته باشد. همچنین سعی کنید هنگام تعویض لنت، به صورت جفتی این کار را انجام دهید. لنت‌های جلویی با هم و لنت‌‎های عقب را با هم تعویض کنید.

پیشنهاد ما به شما این است که اگر خودرو کره ای دارید، حتما برای خرید لنت از فروشگاه مجازی لوازم یدکی خودرو استفاده کنید چرا که کاملا قابل اطمینان هستند و اجناس اصلی را به شما تحویل می‌دهند.





:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: