نوشته شده توسط : رعنا

بسیاری از افراد در تشخیص طلای سفید و پلاتین دچار اشتباه می‌شوند. زیرا رنگ هر دو سفید و به ظاهر بسیار شبیه به یکدیگر هستند. اما این دو نوع فلز گرانبها تفاوت‌هایی دارند که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند:

۱. پلاتین به صورت طبیعی یک نوع فلز سفید رنگ است. در حالیکه طلای سفید بر اثر ترکیب آلیاژ طلا با دیگر فلزات با رنگ سفید، به این رنگ در می‌آید. علت این ترکیب این است که طلای خالص حالت نرمی دارد. بنابراین برای آنکه قابلیت حالت پذیری پیدا کند، اصولا آن را با ترکیبات مس، نیکل، نقره، پالادیم و منگنز ترکیب می‌کنند. این فلز سفید ممکن است از ۲۵% تا ۵۰% ترکیب طلای سفید را بسته به میزان عیار اون تشکیل بدهد.

۲. پلاتین چگالی و وزن بسیار بیشتری نسبت به طلا دارد. به شکلی که تقریبا دو برابر وزن یک طلای ۱۸ عیار است. اما طلای سفید سبک‌تر است. پس اگر دو محصول یک شکل و هم اندازه از جنس طلای سفید و پلاتین را وزن کنید، محصول ساخته شده از پلاتین وزن بیشتری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید : خرید اینترنتی طلا

۳. هر دو فلز پلاتین و طلا نایاب هستند.اما پلاتین از طلا نایاب‌تر است. همچنین پروسه اکتشاف و تولید پلاتین از طلا سخت‌تر است. به این دلایل قیمت پلاتین از طلا بیشتر است.

۴. درخشندگی قطعات ساخته شده از پلاتین به شکل طبیعی در آن وجود دارد. در حالیکه طلای سفید برای درخشش و جلوه بیشتر، نیاز به یک روکش رودیوم دارد. (رودیوم فلزی سفید رنگ است که یک لایه روشن کننده روی طلا اضافه می‌کند تا زیباتر به نظر برسد. )

۵. در صورت کم کیفیت بودن رودیوم موجود روی طلای سفید، این روکش به مرور زمان و در اثر ساییدگی از بین رفته و گاهی به تغییر رنگ طلا منجر می‌شود. اما قطعات ساخته شده از پلاتین این مشکل را ندارند.

۶. پلاتین سختی بیشتری نسبت به طلای سفید دارد و این مساله باعث می‌شود که بسیار محکم‌تر از آن باشد

منبع : طلافروشی اینترنتی آزادی





:: موضوعات مرتبط: زیورآلات , ,
:: بازدید از این مطلب : 422
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: