دندانپزشکی و بارداری
نوشته شده توسط : رعنا

دوران براداری دوران بسیار حساسی است چرا که در این دوران اختلالات هورمونی به اوج خود می‌رسند. بالا رفتن اختلالات هورمونی ممکن است باعث یکسری مشکلا شود. از جمله این مشکلات می‌توان به مشکلات مربوط به دهان ودندان اشاره کرد. امروز در این مقاله قصد داریم تا بیشتر در مورد کشیدن دندان و استفاده از دهانشویه در دوران بارداری صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

مراجعه به دندانپزشکی

قبل از هر چیز باید بدانید که بارداری می‌تواند از جهت منفی بر سلامت دندان‌ها تاثیر بگذارد بخصوص اگر مادر کلسیم کافی دریافت نکند پس – چه چکاپ دندانی قبل از بارداری انجام داده باشید یا نداده باشید- ممکن است در این دوران دچار مشکلات دندانی شوید. اما آیا دندانپزشکی بارداری بی‌خطر است؟

بله، نه تنها می‌توانید در دوران بارداری به دندانپزشک مراجعه کنید بلکه این یک عمل ضروری است. پوسیدگی دندان، بیماری لثه و سایر مشکلات بهداشت دهان و دندان مسائلی هستند که باید سریعاً به آنها رسیدگی شود. تغییرات هورمونی، تغییرات رژیم غذایی، ابتلا به ژنژیونت بارداری و هوس‌هایی بارداری می‌توانند سلامت دهان شما را در معرض خطر بیشتری قرار دهند. بعلاوه برخی از مشکلات دندانی می‌تواند روی نوزاد در حال رشد تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان داده است که از هر 100 تولد زودرس، 18 مورد می‌تواند به خاطر عفونت شدید لثه در مادر باشد.

بیهوشی و کشیدن دندان

اگر در دوران بارداری نیاز به انجام یک عمل دندانپزشکی داشته باشید، هنوز هم می‌توانید با خیال راحت از بیهوشی برای آرامش و بی حس کردن درد استفاده کنید. فقط حتماً باید دندانپزشک را از بارداریتان مطلع کنید تا بتواند ماده‌ی بیهوشی و دُز مناسب آن را انتخاب کند. در دندانپزشکی بارداری از داروهای بیهوشی حاوی فلی پرسین اجتناب می‌شود، زیرا این ماده‌ی شیمیایی رگ‌های خونی را تنگ می‌کند و منجر به تضعیف خون رسانی به جنین می‌شود.

کشیدن دندان، آخرین چاره برای دندانپزشکان است و در صورت امکان همواره تلاش می‌کنند از کشیدن دندان خودداری کنند. اما اگر دندان شما در اثر پوسیدگی یا کرم خوردگی بیش از حد آسیب دیده باشد به طوری که نتوان آن را ترمیم کرد، می‌تواند سلامت دهان شما را در معرض خطر قرار دهد و باید کشیده شود. نگران نباشید امکان کشیدن دندان در دندانپزشکی بارداری نیز وجود دارد. اما دندانپزشک ممکن است سه ماهه‌ی دوم بارداری را به عنوان زمان ایده آل برای این کار توصیه کند زیرا در انجام این روش درمانی باید از عکسبرداری استفاده شود.

دهانشویه

بسیاری از دندانپزشکان معتقدند که مسواک زدن (دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید) می تواند فلوراید کافی برای محافظت از در برابر پوسیدگی دندان را فراهم می کند. اما اگر مستعد پوسیدگی هستید، می توانید علاوه بر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ، از دهان شویه حاوی فلوراید استفاده کنید.

برای استفاده صحیح از این محلول ها نکات زیر را دنبال کنید:

از مقدار مناسب استفاده کنید. برای این کار برچسپ روی محلول را بخوانید

بعد از ریختن محلول شوینده در داخل دهان، دهان خود را ببندید و با محلول را داخل دهان خود بچرخانید

به طور کلی شما باید برای اینکه اطلاعات خود را نسبت به دندان پزشکی در بارداری بیشتر کنید اطمینان خاطر پیدا کنید که برای خودتان و جنینتان مشکلی پیش نمی‌آید، به یک متخصص مراجعه کنید.





:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: