آشنایی با 7 مرحله ارتودنسی دندان
نوشته شده توسط : رعنا

مرحله اول: مشاوره و ارزیابی

چه مشکل جزئی با دندان هایتان داشته باشید و چه مشکلات شدید و جدی، در هر صورت اولین مرحله ارتودنسی دندان قطعا مشاوره و ارزیابی اولیه خواهد بود. شما باید زحمت بکشید و هر طور شده بهترین متخصص ارتودنسی شهرتان را پیدا کنید تا بتوانید به مطب او رفته تا از نزدیک مشکل دقیق شما تشخیص داده شود و تمام راهکارهای درمان ارتودنسی توسط همان متخصص ارتودنسی که انتخاب کرده اید برایتان توضیح داده شود.

مهمترین اقدامی که در این جلسه مشاوره برایتان صورت می گیرد گرفتن تصاویر با کمک اشعه ایکس و رادیوگرافی از دندان ها و فکتان است. برخی از متخصصان جلسه اول را هزینه ای دریافت نمیکنند و اساسا این جلسه را در  هزینه ارتودنسی  دندان نیز لحاظ نمیکنند.

مرحله دوم: معاینات کلینیکی

مرحله اول معمولا طولانی است اما ممکن است بیمار یا مراجع از ادامه مراحل ارتودنسی دندان منصرف شود. بنابراین متخصص در جلسه اول آنچنان وارد جزئیات درمان نمی شود مگر اینکه مراجع خودش در صدد کسب اطلاعات بیشتر باشد و از متخصص سوال بپرسد که در این صورت یک متخصص ارتودنسی خوب حتما جزئیات را برای مراجعش توضیح خواهد داد

مرحله سوم: ارائه جزئیات درمان به مراجع

با وجود همه بررسی های تخصصی و تست های تشخیصی و در نهایت ساخت مدل های دندانی شما، متخصص ارتودنسی تمام گزینه های درمانی پیش رو را به شما معرفی کرده و بیان می کند که کدامشان برای شما مناسب تر است. در این مرحله متخصص درباره انواع روش های ارتودنسی دندان شامل موارد زیر به شما توضیحاتی ارائه خواهد داد:

ارتودنسی ثابت (با انواع براکت ها شامل فلزی، سرامیکی، لینگوال، دیمون و ...)

ارتودنسی متحرک (با دستگاه های متحرک شامل اینویزیلاین، الاینر و ..)

ارتودنسی نامرئی

 اگر شانس بیاورید متخصصتان خوب باشد احتمالا مدل 3 بعدی قبل و بعد درمان شما را نیز به شما نشان خواهد داد تا از پیش بدانید که نتیجه درمان چه خواهد بود.

مرحله چهارم: آموزش به مراجع

این مرحله بسیار مهم است زیرا موفقیت ارتودنسی و مدت زمان درمان یا ادامه سایر مراحل ارتودنسی دندان بستگی به این جلسه دارد. طی این جلسه به مراجع گفته می شود که درمان با ارتودنسی طولانی است و نیازمند رعایت برخی نکات و دستورالعمل های مهم است. کلیه درمان های موجود مسواک زدن را دشوار می کنند و لازم است که بیشتر به بهداشت دهان و دندان رسیدگی کنید.

مرحله پنجم: نصب دستگاه های ارتودنسی روی دندان ها

مهم ترین مرحله ارتودنسی دندان (در همه روش ها) نصب یا قرار دادم دستگاه ها روی دندان است. اینکار زمانبر است و مدت زمان آن می تواند از یک ساعت شروع شود و تا چند ساعت ادامه یابد. تمامی دستگاه هایی که روی دندان ها نصب می شود به منظور جابجایی دندان ها و هدایت آن ها به موقعیت نرمال و ایده آل است. اگر ارتودنسی ثابت دارید بریس ها و اجزای مختلفش به دندان متصل می شود و نکات لازم جهت نگهداری از آن ها نیز به شما گوشزد خواهد شد. اگر ارتودنسی متحرک داشته باشید نیز نحوه قرار دادن و برداشتن پلاک های دندانی به شما آموزش داده می شود. با هیچ کدام از سیستم های ارتودنسی آسیبی به دندان یا لثه شما وارد نمی شود.

مرحله ششم: شروع دوره درمان و تغییر مسیر دندان ها

این مرحله خود ازچند بخش تشکیل شده است اما ما ترجیح میدهیم تمام بخش ها را در مرحله 6 از سلسله مراحل ارتودنسی دندان جای دهیم. در این مرحله دستگاه ها متصل شده اند و شروع به حرکت و یا تغییر مسیر دندان ها میدهند. دستگاه ها طوری طراحی و تنظیم شده اند که به صورت میلیمتری دندان ها را با اعمال فشار جابجا کنند. این روند ممکن است بیش از 1 سال طول بکشد و بسته به شدت مشکل تنظیمات دستگاه ها متفاوت است.

مرحله آخر: اتمام درمان و آغاز استفاده از نگهدارنده ها

دندان ها بلاخره بعد از مدتی صاف و یکدست می شوند و اینجاست که به انتهای مراحل ارتودنسی دندان میرسیم. بعد از اتمام درمان دستگاه های ارتودنسی برداشته میشوند. اما یادتان باشد که  دندان ها به صورت طبیعی بنا به دلایلی دوباره جابجا میشوند و ممکن است نتیجه ارتودنسی معکوس شود.





:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: