نوشته شده توسط : رعنا

سنسور اکسیژن یکی از مهمترین قطعات داخلی موتور خودرو است که وظیف اندازه گیری نسبت هوا و سوخت ورودی به موتور را بر عهده دارد. کیا موهاوی یکی از خودرو هایی است که دارای سنسور اکسیژن بسیار تاثیرگذار و حساسی است. امروز در این مقاله قصد داریم تا با هم در مورد سنسور اکسیژن کیا موهاوی و تشخیص خرابی آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

تشخیص خرابی سنسور اکسیژن موهاوی

اگر احساس می‌کنید که مصرف خودروی شما بالاتر رفته است یا قدرت ماشین کاهش یافته است، حتما سنسور اکسیژن آن را چک کنید. از مهمترین قطعات کیا می‌توان به سنسور اکسیژن اشاره کرد وظیفه این سنسور در موتورهای احتراق داخلی اندازه گیری نسبت اکسیژن موجود در گازهای خروجی از اگزوز است. مقادیر اندازه گیری شده توسط این حسگر برای مدیریت موتور در سیستم های انژکتوری و همچنین کنترل آلاینده های حاصل از احتراق سوخت به کار می روند.

نقش سنسور اکسیژن در خودرو

سوند لامبدا (Oxygen sensor) یک قطعه الکترونیکی است که نسبت اکسیژن موجود در یک گاز یا مایع را اندازه گیری می کند.این نسبت به نام نسبت لاندا خوانده می شود. در موتور احتراق داخلی این سنسور نسبت اکسیژن موجود در گازهای خروجی از اگزوز را اندازه گیری می کند.

در واقع این سنسور میزان غلظت یا رقیق بودن نسبت سوخت به هوای ارسال شده به موتور را اندازه گیری می کند. با استفاده از داده سنسور یک سیستم کنترلی فیدبک حلقه بسته مقدار سوخت ارسال شده به موتور را تصحیح می کند. به طور کلی این سنسور نقش بسیار مهمی در عملکرد خودرو دارد و باید با اطلاعات کافی اقدام به تعویض آن کنید. اصل بودن این سنسور بسیار برای سلامت موتور خودرو خائز اهمیت است.

نشانه های خرابی سنسور اکسیژن

اگر یکی یا چند نشانه از موارد زیر را در خودروی خود مشاهده کردید، اطمینان داشته باشید که سنسورهای اکسیژن آن دچار ایراد شده است.

  • هنگام ترمز ناگهانی و یا روی دست اندازها خودرو تمایل به خاموش شدن دارد.
  • در سر بالایی‌ها و هنگام دنده معکوس خودرو ریپ می‌زند
  • خودرو در دنده ٢ کله می‌کند
  • عقربه سرعت شمار شلاق زده و از حدی مشخص بالاتر نمی‌رود.

تهیه سنسور مناسب برای موهاوی

امروزه به راحتی می‌توانید قطعات خودرو خود را از فروشگاه مجازی لوازم یدکی خودرو تهیه کنید. خرید قطعات خودرو به خصوص خودروهای خارجی مانند موهاوی بسیار سخت است. سنسورهای سالم باید در زمانی کمتر از ١٠٠ میلی‌ثانیه ولتاژی در حدود ٠.٩ (حداکثر) را به کامپیوتر ارسال کنند. این ولتاژ ره می‌توان توسط دستگاه دیاگ بررسی نمود. از سوی دیگر نیز می‌توان با ایجاد یک مسیر خلا حالت سوخت فقیر را شبیه‌سازی کرد که در این حالت نیز سنسور باید کمترین ولتاژ ممکن را به ECU ارسال کند. همچنین توصیه می‌شود که سنسور اکسیژن پس از طی ١٦٠ هزار کیلومتر تعویض گردد.

سخن آخر

سنسورهای اکسیژن نیز مانند بسیاری از قطعات دیگر روزی فرسوده شده و نیاز به تعویض خواهد داشت. سنسورهای اکسیژن به مواد مختلفی مانند سرب، سیلیکون، سولفور، خاکستر روغن و مواد افزودنی به سوخت و عوامل محیطی مانند آب، نمک موجود در جاده، روغن و گرد و خاک حساس هستند و این موارد نقش مهمی در خرابی آنها دارند. امیئواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.





:: بازدید از این مطلب : 221
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: