دندانپزشکی بارداری
نوشته شده توسط : رعنا

خانم ها در دوران بارداری باید از انجام بسیاری از کار ها دوری کنند، چرا که ممکن است سلامت خود و یا جنین داخل شکمشان به خطر بیفتد. امروز در این مقاله قصد داریم تا در مورد دو موضوع مهم دندانپزشکی در دوران بارداری صحبت کنیم. کشیدن دندان و استفاده از دهانشویه. با ما همراه باشید.

خطر کشیدن دندان در دوران بارداری

بدن زن در دوران بارداری دارای نوسانات هورمونی متعددی است و همین امر ممکن است در سلامت دهان و دندان فرد اختلال ایجاد کند. کشیدن دندان در بارداری نیز می‌تواند در دوران بارداری بسیار آزاردهنده باشد.

 به طور کلی در زمان بارداری تنها باید اقدامات اورژانسی انجام شود. انجام هر گونه درمان ترمیمی و زیبایی جایز نیست و بهتر است که بعد از زایمان موکول شود. با این حال به گفته متخصصان “کشیدن دندان می  تواند در اغلب شرایط یه مورد اورژانسی باشد و در صورتی که جان و سلامت ما را تهدید کند حتما باید دندان کشیده شود. اگر نیاز باشد که دندان کشیده شود، در حالتی ایمن انجام می شود و هیچ خطری برای مادر باردار و جنین نخواهد داشت. اما در هر صورت بهتر است که کشیدن دندان به بعد از حاملگی موکول شود.”

تامین ایمنی مادر و جنین در صورت نیاز به کشیدن دندان

به هر روی صرف نظر از اینکه در کدام سه ماهه بارداری قرار داریم، در صورت نیاز به کشیدن دندان، دندانپزشکان میبایست حین کشیدن دندان در زمان بارداری اقدامات ایمنی زیر را انجام دهند تا هیچ آسیبی به مادر و جنین وارد نشود:

  • قرار دادن پیش بند سربی روی بدن برای محافظت از مادر و نوزاد در هنگام کار با اشعه ایکس
  • استفاده از انواع آرام بخش بیخطر مانند بی حسی موضعی که تاثیر آن به جنین در رحم نمی رسد.
  • تجویز داروهای ضد درد یا آنتی بیوتیک های خوراکی که برای مادر باردار و نوزاد در دوران بارداری بی خطر است.

استفاده از دهانشویه در دوران بارداری

هرچند که توصیه می شود در دوران بارداری بهداشت دهان و دندان بیشتر از همیشه رعایت شود اما در خصوص استفاده از دهانشویه ها نظرات متفاوتی وجود دارد و احتمالاً هنوز برخی خانم های باردار برایشان سوال باشد که آیا می‌توانند در طول بارداری برای رعایت هرچه بیشتر بهداشت دهان و دندان از دهانشویه استفاده کنند؟ ما در این مقاله به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت و نظرات متخصصان دندانپزشکی بارداری را در این خصوص جویا می شویم.

خلاصه ای از موارد دندانپزشکی در دوران بارداری

به طور کلی موضوع استفاده از دهانشویه‌ها در دوران بارداری یک موضوع بحث برانگیز است. بسیاری از دندانپزشکان معتقدند که شستشوی دهان و دندان با دهانشویه‌ها آسیبی به مادر و جنین نمی‌رساند. ولی برخی‌ها معتقدند ممکن است دهانشویه‌های حاوی الکل تاثیرات مضری روی سلامت جنین بگذارند. بنابراین بهتر است که به جهت احتیاط، اگر از دهانشویه‌ها استفاده شد، لزوماً دهانشویه‌هایی استفاده شود که بدون الکل باشند.

همچنین در مورد کشیدن دندان نیز باید بگوییم که دندانپزشک مجرب می‌داند چگونه در صورت نیاز باید دندان یک مادر را بکشد. مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی عالی و یا یک متخصص مجرب بهترین کاری است که چه در دوران بارداری چه تحت هر شرایط دیگری می‌توانید انجام دهید.





:: بازدید از این مطلب : 228
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: