انواع مختلف مال اکلوژن کدامند؟
نوشته شده توسط : رعنا

مال اکلوژن بر اساس مقدار ناهمترازی به 3 دسته یا به اصطلاح 3 کلاس تقسیم بندی می شود و از شدت کم به زیاد در کلاس های 1 تا 3 نامگذاری می شود.

کلاس 1

نوع اول مال اکلوژن زمانی است که فک های بالا و پایین با هم تراز هستند و در موقعیت نرمال خود قرار دارند با این حال مشکل اصلی در موقعیت دندان ها است. مثلا دندان ها دچار شلوغی و ازدحام هستند و یا فاصله بین دندان ها مساله ساز است.

کلاس 2

نوع دوم ناهماهنگی بین فکی زمانی است که دندان های فک بالا یا کلا فک بالا جلوتر از فک پایین است. البته به این نکته توجه کنید که فک بالا در حالت نرمال چند میلی متر از فک پایین جلوتر است اما در ناهنجاری کلاس 2 به صورت غیر طبیعی فک بالا بسیار جلوتر از فک پایین است.

به این وضعیت اغلب اوربایت یا اورجت هم گفته می شود و با درمان ارتودنسی یا جراحی فک یا ترکیبی از هر دو برطرف می شود.

کلاس 3

مال اکلوژن کلاس III زمانی اتفاق می افتد که دندان های پایین خیلی جلوت از دندان های بالا در جلو  قرار دارند. این مساله معمولا به عنوان آندربایت شناخته می شود. درمان این مشکل نیزارتودنسی یا جراحی فک خواهد بود.

مال اکلوژن چگونه درمان می شود؟

عدم هماهنگی فک ها با هم اگر خفیف و جزئی باشد و هیچ مساله ای ایجاد نکرده باشد به هیچ درمانی نیاز ندارد. اما اگر مال اکلوژن متوسط تا شدید باشد حتما باید توسط یک متخصص ارتودنسی یا جراح فک درمان شود.

متخصص ارتودنسی با کمک دستگاه های ارتودنسی می تواند خفیف ترین تا شدید ترین مشکلات مرتبط با عدم تراز دندانی و فکی را برطرف کند. اگر مشکل خیلی شدید باشد به طوری ک متخصص ارتودنسی به تنهایی نتواند مشکمل را برطرف کند (مثلا در سنین بالا) نیاز به جراحی فک نیز احساس می شود که به مجموع این درمان ارتوسرجری یا جراحی ارتوگناتیک یا حتی جراحی ارتودنسی هم گفته می شود.





:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 400
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: