آشنایی با واحدهای اندازه گیری طلا
نوشته شده توسط : رعنا

نگاهی کوتاه به اهمیت خرید طلا و نقش اندازه‌گیری درست آن

در این التهابات بازار سکه و طلا، آشنائی با اصطلاحات صنف طلا و جواهر اهمیت زیادی دارد. به این خاطر که برای معامله‌ و خرید و فروش مصنوعات طلا اصولاً از این موارد و اصطلاحات استفاده می‌شود؛ که آشنائی با آنها کمک می‌کند کمتر سرمان کلاه رود یا در برنامه‌ریزی‌های مالی خود کمتر دچار اشتباه شویم. یکی از اصطلاحاتی که به‌خصوص در بازار ایران کاربرد فراوان دارد، مثقال طلا است. اما سوت، اونس و قیراط را هم زیاد می‌شنویم حالا برای اینکه بدانید هر کدام چه هستند و چه وزنی دارند همراه ما باشید.

پیش از اینکه واحدهای اندازه گیری طلا را به طور جداگانه معرفی کنیم، لازم است این اندازه‌ها را بشناسید. در زیر، تیتروار این واحدها را نوشته‌ایم تا یک دیدگاه کلی نسبت به آنها داشته باشید و بعد سراغ توضیح و تفسیر هر کدام خواهیم رفت.

هر گرم شامل ۱۰۰۰ میلی‌گرم است.

هر میلی‌گرم یک سوت است. یعنی هر گرم ۱۰۰۰ سوت است.

هر ۴ گرم و ۶۰۸ سوت را یک مثقال می‌گویند. یعنی هر مثقال ۶۰۸/۴ گرم است.

هر اونس طلای معمولی برابر با ۲۸ گرم است.

هر اونس تروی برابر با ۱۰۳۴۳۱/۳۱ گرم است.

واحد وزنی دیگر پوند است که پوند تروی برابر با ۱۲ انس است.

پوند معمولی برابر با ۱۶ انس است.

حالا برای اینکه درک بهتری از واحد اندازه گیری طلا ادامه مطلب را بخوانید.

سوت: کوچک‌ترین واحد اندازه گیری طلا

«سوت» کوچک‌ترین واحد اندازه‌ گیری وزن طلاست که به صورت «صوت» هم نوشته می‌شود. در واقع واحد سوت، همان میلی‌گرم است. به این صورت که، هر گرم طلا معادل ۱۰۰۰ سوت است.

بیشتر بخوانید :

قیراط: واحد اندازه گیری طلا

قیراط یک واحد وزنی مثل سوت در صنف طلا و جواهر است و با نماد ct یا kt نمایش داده می‌شود. کاربرد قیراط برای اندازه گیری وزن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی است. یک قیراط معادل ۲۰۰ سوت است که در این صورت یک گرم نیز معادل ۵ قیراط می‌شود یک قیراط از یک سوت بیشتر و از یک گرم کمتر است.

مثقال: واحد اندازه گیری جرم طلا

احتمالاً در مغازه‌ها یا سایت‌هایی که قیمت گرم طلا ، اُنس و سکه را می‌گذارند، قیمت مثقال طلا هم به چشمتان خورده است. مِثقال واحد اندازه‌گیری وزن است که در کشورهای اسلامی رواج دارد. هر مثقال با ۴.۶۰۸ گرم برابر است. البته در روش‌های سنتی می‌گویند که یک مثقال با وزن ۲۴ نخود برابر است. چون در گذشته ترازوی دیجیتالی نبود و با نخود و لپه وزن طلا را مشخص می‌کردند

انس (اونس) یکی از انواع واحد اندازه گیری طلا

از دیگر واحدهای اندازه گیری طلا انس است. واحد انس که برای طلا در معاملات استفاده می‌شود معادل ۳۱.۱۰۳۴۳ گرم است. این واحد اندازه گیری طلا را با نماد oz که سرواژه عبارت Ounce است نمایش می‌دهند.

منبع : طلا فروشی اینترنتی آزادی





:: موضوعات مرتبط: زیورآلات , ,
:: بازدید از این مطلب : 189
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: