تفاوت‌های عمدة طلای ماشینی و دست‌ساز
نوشته شده توسط : رعنا

حالا که تفاوت طلاآلات ماشینی و دست‌ساز را از نظر نوع ساخت با هم مرور کردیم، در ادامه به بیان تفاوت‌های کلّیِ این دو می‌پردازیم:

میزان تولید:

واضح است که میزان تولید طلای دست‌ساز با طلایی که ماشین تولید می‌کند برابر نیست؛ بسته به نوع مدل ساختن یک وسیلة زینتی با دست، ممکن است روزها و یا حتّی هفته‌ها طول بکشد در حالی‌که دستگاه می‌تواند در یک روز تعداد زیادی از این زیورآلات را به شما تحویل دهد. با این حساب بیشتر زیورهای موجود در طلافروشی‌ها ماشین‌ساز هستند.

باید در نظر داشت که در سفارش‌های انبوه و یا سری‌سازی‌ها نمی‌توانید روی ساخته‌های دست حساب کنید و برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه حتما مجبورید این کار را به ماشین‌ها بسپارید.

قیمت یا اجرت ساخت:

در بعضی موارد بسته به زحمتی که روی طلاهای ساخته شده با دست کشیده می‌شود، قیمت آن در بازار بالاتر از ماشینی‌هاست. طبیعی است که هنرمندان این عرصه برای ساخت این زیورآلات زیبا دستمزد بیشتری می‌گیرند،

البته این مربوط به طرح‌های خاص و بسیار پُر کار و سنگین است که زمان زیادی را برای ساخت نیاز دارند و یا سنگ‌های قیمتی روی آنها کار شده است.

امّا در مدل‌های سبک کارهای ماشینی اگر متعلق به برند خاصی باشند ممکن است قیمت آنها از مدل مشابه دست‌ساز بیشتر باشد. به طور معمول در بازار کارهای ساختة دست قیمت پایین‌تری دارند.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید طلا

مزایا و معایب طلای دست ساز و ماشینی

– یکی از بارزترین مزایای طلای ماشینی نسبت به طلای دست‌ساز این است که ساخت محکم‌تر و قابل اعتمادتری دارند. به این خاطر که این جواهرات قرار است در فروشگاه‌های مختلف عرضه شوند، بنابراین لازم است که استانداردهای ویژه‌ای در ساختشان رعایت شود. همه جواهرات ماشینی باید بر اساس اصول واحدی ساخته شوند. اما طلای دست‌ساز این اجبار را ندارد. بنابراین، ممکن است تکه‌ای از طلا بشکند، یا گم شود و حتی در طول زمان بافت و قفل‌های آن از کار بیفتند. در ساخت طلاهای ماشینی همچنین از مواد سخت‌تری نیز استفاده می‌شود که دوام و پایداری محصول تضمین شود.

– باید بدانید که دستگاه در هر روز می‌تواند تعداد زیادی قطعات طلا تولید کند. اما برای ساخت طلای دست‌ساز به چندین روز و حتی در برخی موارد به چندین ماه ها زمان نیاز است. در نتیجه در ساخت طلای ماشینی در وقت صرفه‌جویی می‌شود و سرعت تولید آن بیشتر است.

– اجرت ساخت طلا با زحمت و مدت زمانی است که برای ساخت آن صرف شده رابطه مستقیمی دارد. پس قطعاً طلای دست ساز از قیمت بالاتری نسبت به طلای ماشینی برخوردار است.

– هر چه طراحی یک اثر پیچیده‌تر باشد و سنگ‌های قیمتی بیشتری در آن به کار رفته باشد احتمال ساخت آن توسط ماشین کمتر است.

– از نظر کیفیت باید بدانید که اصولاً طلاهای دست ساز نسبت به طلای ماشینی از کیفیت بیشتری برخوردار هستند.

منبع : https://www.asby.ir/





:: موضوعات مرتبط: زیورآلات , ,
:: بازدید از این مطلب : 247
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: