۶ فرق اصلی و جالب روکش دندان با لمینت و ونیر کامپوزیت‌ها(بخش دوم)
نوشته شده توسط : رعنا

بسیاری از افراد روکش دندان را با لمینت و کامپوزیت‌های دندانی اشتباه می‌گیرند و حتی اشتبا‌ها تصور می‌کنند هر ۳ مورد یکی هستند. این تصور اشتباه است و ما قصد داریم در این مقاله به شما نشان دهیم که این ۳ کاملا از هم متفاوت هستند.

بسیاری از افراد روکش دندان را با لمینتدندان و کامپوزیت های دندانی اشتباه می گیرند و حتی اشتباها تصور می کنند هر 3 مورد یکی هستند. این تصور اشتباه است و ما قصد داریم در این مقاله به شما نشان دهیم که این 3 کاملا از هم متفاوت هستند. این شما و این بررسی تفاوت روکش دندان و لمینت دندان و کامپوزیت ونیر.

4. تهاجمی بودن یا نبودن!

تفاوت روکش دندان با لمینت دندان و کامپوزیت ونیرها محدود به موارد بالا نمی‌شود و در یک مورد دیگر تفاوت آشکاری با هم دارند. میزان تهاجمی بودن پروسه نصب هر کدام از 3 موارد مورد بررسی ما همیشه قابل بحث بوده و هست.

تهاجمی بودن یک پروسه به این معنا است که برای نصب چیزی مثل روکش تا چه حد قرار است به بافت و نسج دندان آسیب وارد شود؟ آیا لازم است بخش زیادی از مینای دندان تراشیده شود یا خیر؟

از این نظر کامپوزیت ونیرها تهاجم بسیار کمی دارند چون قرار نیست که برای اتصال آن‌ها هیچ آسیبی به دندان یا مینای آن وارد شود. اگر هم لازم باشد مقداری از ضخامت مینای دندان برای اتصال کامپوزیت ونیر تراشیده شود مطمئن باشید به مقدار بسیار بسیار کم و غیرقابل توجهی مینا تراش میخورد.

برعکس کامپوزیت، برای نصب لمینت‌ها نیاز است ضخامت بیشتری از مینای دندان تراشیده شود تا بتوان لمینت را بدون برجستگی یا بیرون‌آمدگی روی سطح دندان متصل کرد. اما از نظر تهاجم، روکش دندان بسیار تهاجمی است به طوری که باید برای نصب آن بخشی زیادی از دندان به صورت دور تا دور را تراشید تا روکش آماده نصب شود.

5. محل نصب

تفاوت دیگر روکش دندان با لمینت دندان و ونیر کامپوزیت در موضعی است که قرار است هر یک از این 3 مورد نصب شوند. به طور معمول ونیر کامپوزیت و لمینت دندان برای زیباسازی و ترمیم دندان‌های جلویی که در طرح لبخند هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند. (حدودا 8 دندان جلویی در هر دو فک)

اما روکش دندان بسته به جنس آن می‌تواند برای هر نوع دندانی چه در جلو چه در خلف دهان مورد استفاده قرار بگیرد. اما مرسوم است که برای ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده جلویی از روکش‌های فلز سرامیک، زیرکونیا و تمام‌سرامیک استفاده شود و برای دندان‌های خلفی نیز از روکش‌های تمام‌فلزی استفاده شود تا هزینه‌ها کاهش یابد.

6. شکل ظاهری

از نظر شکل ظاهری هر سه مورد با هم تفاوت دارند. لمینت‌ها لایه‌های آماده و بسیار نازکی هستند که تنها یک سطح دندان (سطح جلویی را می‌پوشانند)، ونیر کامپوزیت‌ها به صورت لایه‌لایه روی دندان قرار داده می‌شوند و قبل از اتصال اصلا شکل خاصی نیستند بلکه خمیری هستند. خمیر را به صورت لایه‌های نازک روی تمام سطوح دندانی قرار می‌دهند و بعد از خشک کردن هر لایه، لایه دیگری را اعمال می‌کنند.

همچنین روکش‌ها از نظر شکل با دو مورد قبل تفاوت بسیار زیادی دارند. آن‌ها حالتی کلاه‌مانند دارند و دور تا دور دندان را می‌پوشانند.





:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 334
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: