انواع رژیم لاغری کدامند؟ (آشنایی با ۸ نوع رژیم لاغری شناخته شده)
نوشته شده توسط : رعنا

انواع رژیم لاغری کدامند؟

۱. رژیم لاغری پالئو

رژیم پالئو یا paleo به رژیم غارنشینی یا رژیم انسان های اولیه نیز گفته می شود. کسانی که از این رژیم پیروی می کنند معتقدند بهتر است غذاهایی بخوریم که اجداد شکارچی ما پیش از توسعه کشاورزی به عنوان غذای اصلی مصرف می کردند.

دنبال کنندگان رژیم لاغری پالئو  معتقدند که  بیشتر بیماری های مدرن و امروزی ناشی از مصرف غذاهای فرآوری شده، تراریخته و یا حتی لبنیات است.

۲. رژیم غذایی وگان

رژیم وگان یا (Vegan) یکی از اخلاقی ترین و موثرترین رژیم های کاهش وزن است که این روزها دیگر تنها برای کاهش وزن نبوده و برای موضوعات زیست محیطی و اخلاقی مورد علاقه است.

۳. رژیم کم کربوهیدارت

یکی از قدیمی ترین روش های کاهش وزن ایجاد تغییرات در میزان کربوهیدارت دریافتی به جهت کاهش وزن بیشتر است. تعداد بسیار زیادی رژیم لاغری سریع و کم کربوهیدارت وجود دارد سنگ بنای همگی کاهش میزان کربوهیدارت در ژریم غذایی است. در هر روش مقدار مشخصی کربوهیدارت مصرف می شود. اما در اغلب این رژیم ها مصرف کربوهیدرات به میزان ۲۰–۱۵۰ گرم در روز کاهش میابد.

۴. رژیم لاغری دوکان

رژیم دوکان یا (Dukan) نوعب رژیم کاهش وزن است که در آن میزان کربوهیدرات کم و پروتیئن بالا است. این رژیم طی ۲ مرحله به کاهش وزن موثر کمک کرده و طی دو مرحله دیگر به نگهداره، تثبیت و حفظ وزن کمک می کند.

اینکه الگوی تغذیه ای در هر دو مرحله چگونه است است و یا مدت زمان این رژیم چقدر است در واقع به میزان کاهش وزن شما بستگی دارد.

۵. رژیم غذایی فوق العاده کم چرب

رژیم لاغری فوق العاده کم چرب (Ultra-Low-Fat) نوعی روش کاهش وزن با کاهش میزان چربی مصرفی روزانه است. در این رژیم غذایی، میزان چربی مصرفی روزانه باید به کمتر از ۱۰ درصد تمام کالری دریافتی روزانه برسد.

در واقع این روش، نوعی از رژیم های غذایی کم چرب است که میزان محدود شدن مصرف چربی در آن بسیار زیاد است. در رژیم های کم چرب معمولی، میزان مصرف چربی روزانه ۳۰ درصد کل کالری دریافتی است.

رژیم غذایی فوق العاده کم چرب تنها یک روش موثر برای کاهش وزن سریع است و در طولانی مدت نه تنها موثر نیست بلکه ممکن است عوارض نیز داشته باشد. بنابراین تنها برای دوره های زمانی کوتا از آن تبعیت کنید.

۶. رژیم لاغری اتکینز

یکی از موثرترین و مشهورترین برنامه های غذایی برای کاهش وزن رژیم اتکینز یا (Atkins ) است که نوعی رژیم کم کربوهیدارت محسوب می شود. افرادی که رژیم لاغری اتکینز را امتحان کرده اند معتقدند که با پرهیز از مصرف کربوهیدارت ها و با خوردن مقادیر بیشتر پروتئین و چربی می توان به راحتی وزن کم کرد.

۷. رژیم اچ سی جی

رژیم لاغری اچ سی جی یا HCG یک رژیم غذایی سریع و نسبتا دشوار است که باعث کاهش وزن در یک دوره زمانی کوتاه می شود. طرفداران رژیم غذایی اچ سی جی معتقدند که پایبندی به این برنامه لاغری، به شدت متابولیسم و سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و بدون اینکه گرسنگی را افزایش دهد، به چربی سوزی بیشتر کمک می کند.

۸. رژیم غذایی زون

رژیم لاغری زون یا (Zone) یک روش لاغری نسبتا جدید است که در آن بر روی مصرف کربوهیدارت های با شاخص گلیسمی پایین تاکید می شود.

نکته: شاخص گلیسمی (glycemic index) یک معیار ساده است که نشان می دهد، میزان بالا رفتن سطح گلوکوز (قند خون) انسان بعد خوردن یک غذا چقدر است. هرچه این شاخص کمتر باشد یعنی غذای مصرفی کمتر باعث افزایش قند خون شده و هرچه بیشتر باشد یعنی پس از مصرف فلان غذا، قند خون بالاتر رفته است.





:: موضوعات مرتبط: جراحی لاغری , ,
:: بازدید از این مطلب : 464
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: