طلا یا الماس ؛ کدام یک مناسب شماست؟
نوشته شده توسط : رعنا

طلا یا الماس سوالی است که احتمالا بسیاری از افراد به آن فکر کرده‌اند؛ مخصوصاً در مورد اینکه چرا الماس تا این اندازه گران است و آیا واقعا الماس سنگ کمیابی است یا فقط در بازار جواهرات به خاطر داشتن مشتری زیاد با این قیمت‌های گزاف فروخته می‌شود؟

طلا کمیاب‌تر است یا الماس

اگر بخواهیم میزان وجود الماس در جهان را با طلا مقایسه کنیم باید بدانید الماس در حدود ۲۰۰ هزار واحد در هر میلیارد در سطح زمین است. بنابراین، به خاطر نادر بودن الماس‌ها نمی‌توان استفاده خیلی زیادی از آنها داشت. بعلاوه، روند طبیعی تبدیل شدن کربن به الماس بسیار پرمشقت و سخت است و خیلی کم پیش می‌آید که موفقیت‌آمیز باشد.

با این تفاسیر کاملا واضح است که الماس طبیعی و قابل استخراج نایاب‌تر از طلاست.

اما در فرم اولیه و حالت خام، طلا بسیار کمیاب‌تر از الماس است. به این خاطر که کربن را در همه جای کره خاکی می‌توان پیدا کرد و در مقایسه با طلا، بسیار رایج و فراوان است. (همان‌طور که می‌دانید فرم اصلی و اولیه الماس، کربن است که تحت فشار و حرارت زیاد به این جواهر گرانبها تبدیل می‌شود.)

البته در آخر باید گفت، مراحل ساخت الماس مصنوعی پاسخ به این سوال که کدام یک کمیاب‌تر است: طلا یا الماس؟ را پیچیده می‌کند. چون دانشمندان می‌توانند در محیط آزمایشگاهی شرایطی را فراهم کنند که گرافیت به الماس بدل شود. شرایطی که به فوران آتشفشان و سال‌های طولانی نیازی ندارد. اما هیچ روش آزمایشگاهی برای تولید طلای مصنوعی وجود ندارد.

البته الماس‌های مصنوعی با اینکه با مواد طبیعی ساخته می‌شوند اما از ارزش و بهای زیادی برخوردار نیستند و در بازار با قیمت حداقل ۳۰ درصد کمتر از الماس طبیعی خرید و فروش می‌شوند.

بیشتر بخوانید :

خرید گوشواره طلا

خرید دستبند طلا

طلا گرانتر است یا الماس

در پاسخ به اینکه آیا ارزش  خرید طلا بیشتر است یا الماس باید یک قانون کلی را برایتان یادآوری کنیم: هر چه سنگ یا فلز قیمتی کمیاب‌تر باشد، قیمت و ارزش آن بیشتر خواهد بود. بنابراین، الماس از طلا گران‌تر و با ارزش‌تر است. این در حالی است که در بالا هم اشاره کردیم که کمیابی الماس خیلی بیشتر از طلا نیست. اما چون طلا به اندازه کافی برای رفع نیاز بازار استخراج می‌شود، به نسبت الماس از ارزش کمتری برخوردار است.

به عبارت دیگر، دلیل گرانی الماس فقط کمیاب بودن آن نیست، بلکه این است که به اندازه تقاضای بازار، موجود نیست.

شاید برایتان جالب باشد که طلا، پانزدهمین ماده گرانبهای جهان است. الماس در این لیست در رتبه سوم قرار دارد. در رتبه‌های اول و دوم کالیفورنیوم (یک فلز خالص) و ضدماده قرار دارند.

منبع : https://www.azadi.gold/shop/





:: موضوعات مرتبط: زیورآلات , ,
:: بازدید از این مطلب : 311
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: