روش‌های جدید در ارتودنسی
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی نامرئی

دراین روش از پلاک‌های شفاف در جهت ردیف کردن دندان‌ها استفاده می‌شود که آن نیز در موارد بسیار محدود و نامرتبی‌های بسیار کم و با صلاحدید متخصص ارتودنسی انجام می‌گیرد و نیاز به مراجعات۲ هفته یک بار و تعویض پلاک در هر جلسه دارد. این پلاک‌ها اختصاصی برای هر بیمار ساخته می‌شود. برای ساخت آن ابتدا از دهان بیمار قالبی گرفته می‌شود و به آزمایشگاه ارسال می‌شود. با استفاده از تکنولوژی دیجیتالی پلاک شفاف طراحی شده و برای متخصص ارتودنسی فرستاده می‌شود. تعدادی پلاک متحرک به بیمار تحویل داده می‌شود و بیمار موظف است به شکل دوره‌ای چند هفته‌ای از این پلاک‌ها استفاده کند.این پلاک‌ها وقتی در روی دندان‌ها قرار داده می‌شوند به دلیل ساختار پلاستیک شفاف آن ، نامرئی می‌باشند. با استفاده از الاینر شفاف به مرور زمان دندان‌ها به موقعیت ایده‌آلی که برای آنها در‌نظر گرفته‌شده، حرکت می‌کنند.

سیستم Self ligate یا Damon(براکت‌های درپوش‌دار)

در این سیستم براکت‌ها قابلیت باز و بسته شدن به صورت کشویی دارند و نیازی به استفاده از کش‌ها در براکت‌های معمول برای نگه داشتن سیم ارتودنسی نیست، در نتیجه کنترل پلاک میکروبی و رعایت بهداشت ساده‌تر شده و معضل تغییر رنگ کش‌ها رفع شده است.این سیستم سازگاری بیشتری با سیستم استخوانی و عضلات فک و صورت دارد. دلیل این امر نیروهای بسیار ملایمی است که به دندان‌ها اعمال می‌شود. در واقع دندان‌ها به صورت بسیار شل به سیم متصل‌اند و آزادی حرکت بیشتری در ضمن درمان‌های ارتودنسی دارند.

در مورد مزایای آن گفته شده که این درمان باعث عدم نیاز به درآوردن دندان‌ها،کاهش طول درمان،افزایش فاصله بین ویزیت‌های بیمار،کاهش درد می‌شود. ولی باید گفت که این موارد بسته به نوع و شدت ناهنجاری و همچنین تفاوت در فاکتورهای بیولوژیکی از فردی به فرد دیگر متغیر است و عامل تعیین کننده تشخیص متخصص است البته باید پذیرفت که ویژگی‌های این سیستم در حد یک ابزار کمکی، سبب تسهیل درمان و همچنین اتمام سریع درمان بیمارانی می‌شود که ردیف نمودن دندان‌های آن‌ها به تشخیص درمانگر قرار است بدون کشیدن دندان صورت گیرد.

در مورد ادعای کاهش میزان درد ارتودنسی با استفاده از سیستم Damon باید افزود که اصولا ارتودنسی تنها در یکی دو روز اول درمان آن هم در مورد برخی بیماران با درد و ناراحتی جزئی همراه است بنابراین تفاوت چشمگیری در مقدار درد با استفاده از این سیستم و براکت‌های معمولی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید :

TAD یا مینی اسکرو

از تکنیک های جدید در ارتودنسی است که از معروف‌ترین انواع آن‌ها مینی اسکرو Mini Screw یا پیچ‌های کوچک داخل فکی می باشد که این تکنیک تحول بزرگی را در درمان برخی از ناهنجاری های فکی-صورتی سبب شده است. به گونه‌ای که در گذشته نه چندان دور درمان بعضی از ناهنجاری‌های فکی-صورتی توسط ارتودنسی به همراه جراحی انجام می‌شد ولی با ورود مینی اسکرو به عرصه ارتودنسی انواع متنوعی از حرکات دندانی امکان پذیر شده که با استفاده از آن‌ها در سن مناسب می‌توان این دسته از ناهنجاری‌ها را بدون جراحی و فقط با ارتودنسی درمان نمود. اسکرو در شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای حرکت دادن دندان به یک تکیه گاه قوی نیاز باشد. مینی اسکرو همچنین در بیمارانی استفاده می‌شود که برخی دندان‌های دائمی را ندارند.

مینی اسکروها منجر به نتایج قابل پیش بینی می‌شوند.

 مینی اسکرو می‌تواند دندان‌ها را در‌جهاتی حرکت دهد که ابزارهای روی دندان‌ها نمی‌توانند و هم‌چنین طول درمان را کنترل می‌کنند.

قرار دادن مینی اسکرو در دهان توسط ارتودنتیست یا جراح لثه در مطب با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

جنس مینی اسکرو از تیتانیوم است و بدن به خوبی آن را می‌پذیرد.

برداشتن مینی اسکرو از داخل دهان بسیار ساده و بدون درد است.

منبع : مجله ارتودنسی دندان





:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 271
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: