بهترین نوع ارتودنسی کدام است؟
نوشته شده توسط : رعنا

پاسخ این سوال را پس از مراجعه به متخصص ارتودنسی و معاینه و بررسی مشکلات دندانی تان، در اولین جلسه ویزیت دریافت خواهید کرد. اغلب مردم دارای مشکلات دندانی بوده و نیازمند خدمات انواع مختلف ارتودنسی هستند. طبق تحقیقاتی که اخیرا بر روی جامعه آماری دانش آموزان صورت گرفته، به این نتیجه رسیده اند که تعداد قابل توجه ای از کودکان و نوجوانان لازم است به درمان ارتودنسی دندان روی آورند. این در حالی است که تنها تعداد کمی از مردم از بدو تولد دارای دندان های زیبا و منظم بوده اند.

انواع مختلف ارتودنسی دندانها کدامند؟

به طور کلی درمان ارتودنسی در دو دسته اصلی ثابت و متحرک تقسیم می شود. دانستن مشکلات دندانی شما در نوع روش درمانی انتخابی بسیار تاثیرگذار است. به منظور اصلاح ناهنجاری های دندانی فکی می توان از هر یک از انواع  مختلف ارتودنسی زیر کمک گرفت .

۱- درمان ارتودنسی ثابت با براکت های معمولی یا سنتی​​

انتخاب انواع ارتودنسی ثابت بسته به نوع مشکل بیمار و با تشخیص مستقیم ارتودنتیست صورت می گیرد. این نوع ارتودنسی خود به سه مدل مختلف ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی با براکت های فلزی و یا ارتودنسی با براکت های سرامیکی تقسیم می گردد.

۲- ارتودنسی ثابت با براکت های سرامیکی​

براکت های سرامیکی نیز یکی دیگر از انواع براکت ها می باشند که شباهت زیادی به مدل فلزی خود دارند. این نوع براکت ها از مواد سرامیکی همرنگ دندان ساخته شده و به همین دلیل کمتر به چشم آمده و از نمای بهتری در ترکیب با دندان ها برخوردارند. براکت های سرامیکی در بین بزرگسالانی که نیاز به درمان ارتودنسی دارند، بسیار محبوب است.

۳- ارتودنسی دندان دیمون

ارتودنسی دیمون یکی از روش های نوین درمان ارتودنسی می باشد که اتفاقا با موج محبوبیت خاصی از طرف ارتودنتیست ها روبرو شده است.

از مزایای ارتودنسی دیمون تجهیز آن به سیستم سلف لیگیت که سبب می گردد تا با بهره گیری از مکانیزم لغزشی، براکت و سیم به هم وصل شده و در صورت جا به جایی دندان ها، به طور خودکار تنظیم و حرکت می کند. در نتیجه دیگر نیازی به مراجعه به متخصص ارتودنسی دندان برای تنظیم و سفت کردن سیم ها نمی باشد. برخورداری از این مکانیزم همچنین نتایج سریع تری را به شما ارائه دهد.

۴- ارتودنسی با براکت های لینگوال

تنها تفاوتی که براکت های لینگوال یا زبانی با سایر براکت های فلزی و سرامیکی دارد ، محل قرارگیری آنها در پشت دندان ها و به سمت زبان است که سبب می شود براکتها تقریبا نامرئی باشند و در زمانی که فرد لبخند می زند، نمایان نشوند. اما باید بدانید که این مدل، نسبت به براکت های فلزی یا سرامیکی بیشتر فرد را دچار درد و ناراحتی می کنند زیرا زبان به طور مکرر با آنها در تماس است. ارتودنسی لینگوال یکی دیگر از درمان های محبوب بزرگسالان می باشد، چرا که در زندگی روزمره و تعاملات اجتماعی که دارند، این براکت ها مشخص نبوده و راحت تر می توانند ارتباط برقرار کنند.

۵- ارتودنسی متحرک

روش درمان ارتودنسی متحرک برای افراد زیر ۱۲ سال مناسب تر و پر کاربرد تر است، چرا که بعد از این سال و گذر سن فرد از ۱۲ یا ۱۳ سالگی، ساختمان استخوانی فک به تکامل رسیده و دیگر ارتودنسی متحرک جواب نمی‌دهد. دستگاه های ارتودنسی متحرک از یک صفحه‌ پلاستیکی به نام اکریلیک به همراه سیم ساخته شده که دندان‌ ها را با ملایمت و به آرامی تحت فشار قرار داده تا حرکت نمایند و به حالت طبیعی و ایده آل برسند.

۶- ارتودنسی نامرئی

یکی از پرطرفدارترین روش های درمان ، ارتودنسی نامرئی است که در آن، هم می توان پلاک های شفاف استفاده کرد و هم براکت های همرنگ دندان.

در روش ارتودنسی با پلاک های شفاف از پلاک های نامرئی بسیار شفاف در جهت ردیف و یکدست نمودن دندان ها استفاده می شود. اگر بیمار نیاز به ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف داشته باشد، لازم است که این پلاک ها هر دو یا سه هفته یکبار توسط بیمار تعویض گردد. از آنجایی که این پلاک ها بسیار شفاف می باشند، در هنگام صحبت کردن بیمار مشاهده نمی شوند؛ به همین علت است که امروزه تقاضا برای استفاده از ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف بسیار بالا می باشد.





:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 242
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: