رابطه قیمت طلا و دلار
نوشته شده توسط : رعنا

قیمت دلار در بازار جهانی دو نقش دارد؛نقش عملیاتی و نقش مبنایی.در حالت اول بسیاری از کالاها و داد ستدها بر مبنای دلار انجام می شود. در حالت دوم ممکن است کالا یا خدمت داد و ستد شده با ارزهای دیگر انجام شود؛ اما مبنای قیمت گذاری دلار باشد.بنابراین دلار به واسطه این دو نقش در اقتصاد جهان یکی از ارزهای مسلط به حساب می‌آید.به همین واسطه نیز تقویت و تضعیف دلار می‌تواند با برخی کالاها رابطه عکس داشته باشد.

یکی از کالاهایی که دلار با آن رابطه معکوس دارد اونس طلا است.به این حالت که هر گاه دلار تقویت می شود اونس تضعیف می شود و عکس آن هر گاه دلار تضعیف می شود قیمت اونس تقویت می‌شود.برای اینکه این رابطه به صورت ملموس‌تری درک شود؛ فرض کنید در اقتصاد جهان فقط دو ارز دلار و یورو وجود دارد.در فرض دوم قیمت یک اونس طلا ۱۵۹۴ دلار و ۱۲۲۳ یورو در نظر گرفته می‌شود و بالاخره در فرض سوم نرخ تبدیل یا نرخ برای  یورو به دلار ۳۰۳/۱ (11/1) در نظر گرفته شود.

در این حالت خریداران آمریکایی برای خرید هر اونس طلا  ۱۵۹۴ دلار می بپردازند در مقابل اروپایی‌ها نیز ۱۲۲۳ (1434) یورو بابت خرید و فروش هر اونس طلا رد و بدل می کنند.حال به هر دلیل ارزش برابری یورو به دلار از ۳۰۳/۱ دلار به ۴/۱  افزایش یابد.یعنی برای هر یک یورو یک دلار و چهار سنت پرداخت شود

در این حالت اگر قیمت طلا در سطح۱۵۹۴ دلار تثبیت شود، قیمت طلا برای دارندگان یورو که با دارندگان دلار معامله می‌کنند به ۱۱۳۸ یورو تنزل پیدا خواهد کرد. برای امتحان می توانید نرخ دلاری طلا را بر نرخ برابری یورو به دلار تقسیم کنید تا تفاوت ها را به صورت ملموس تری دریابید. در این حالت، تعادل خرید و فروش میان صاحبان یورو و دلار از بین می رود زیرا فروشندگان طلا در حوزه یورو علاقه کمتری به فروش طلای خود  به قیمت ۱۵۹۴ دلار خواهند داشت زیرا یورو کمتری از این فروش عاید آنها خواهد شد در مقابل خریداران طلا در حوزه یورو علاقه بیشتری دارند که طلای با قیمت ۱۵۹۴ دلار را بر مبنای یورو خریداری کنند زیرا می توانند یورو کمتری بپردازند اما طلای بیشتری صاحب شوند.

در این وضعیت بنابراین با پیشی گرفتن تقاضا از عرضه، باید قیمت طلا به یورو بیشتر از ۱۱۳۸ یورو بشود. اگر قرار باشد که قیمت طلا به یورو بیشتر از ۱۱۳۸ بشود، اجبارا با توجه به نرخ برابری ۴/۱، قیمت طلا به دلار باید بیشتر از ۱۵۹۴ باشد. تضعیف دلار نسبت به یورو به دلیل وجود دلار‌های بیشتر نسبت به یورو اتفاق می‌افتد و چون دلار بیشتری برای خرید طلا وجود دارد، می‌توان گفت که تحت شرایط این مثال، تعادل قیمتی برای طلا در قیمت ۱۷۱۲ دلار اتفاق خواهد افتاد.

رفرنس : فروشگاه آنلاین طلا و جواهر

منبع : آزادی گلد





:: موضوعات مرتبط: زیورآلات , ,
:: بازدید از این مطلب : 319
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: