انسداد روده پس از جراحی لاغری
نوشته شده توسط : رعنا

این انسداد زمانی اتفاق می افتد که کل یا قسمتی از روده کوچک یا بزرگ بسته شود. این انسداد مانع عبور طبیعی غذا، مایعات و گاز ها از داخل روده شده و ممکن است با درد شدید و منقطع همراه باشد.

علل

این انسداد می تواند جزئی و کلی باشد. انسداد جزئی روده می تواند بدون جراحی درمان شود اما اکثر انسداد های کلی نیاز به جراحی روده دارند.

تشخیص

تشخیص  انسداد روده از طریق آزمایش یا معاینه فیزیکی انجام می شود.

صداهای روده: روده به طور طبیعی صداهایی مانند غار و غور از خود خارج می کند که می توان با قرار دادن گوشی پزشکی روی شکم آنها را شنید. در صورت وجود انسداد روده، پزشک صداهای تیز و بالایی از شکم می شنود

رادیوگرافی شکم: این اولین آزمایش برای تشخیص انسداد روده است. این آزمایش غیر تهاجمی بوده و بسیار سریع انجام می شود. متخصص رادیوگرافی از اشعه ایکس (ایکس ری) برای دریافت نشانه هایی از انسداد استفاده می کند.

باریم انما: در گذشته از آزمایش باریم انما برای پیدا کردن محل انسداد استفاده می کردند. البته این روش برای نشان دادن انسداد های ناشی از فشار های توده ای (مانند تومور) مناسب نمی باشد.

آزمایش روده کوچک و ارگان های بالایی: این آزمایش شبیه به باریم انما می باشد و بیشتر برای تشخیص انسداد در قسمت های بالایی دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می گرفته و تقریبا منسوخ شده است.

سی تی اسکن شکم: این آزمایش از روش های اولیه تشخیص انسداد روده می باشد. سی تی اسکن شکم بسیار شبیه رادیوگرافی است با این تفاوت که ماده کنتراست باید از طریق دهان، تنقیه یا رگ ها به بدن بیمار وارد شود.

عوارض انسداد روده

درمان به موقع این انسداد برای جلوگیری از بروز عوارض آن بسیار ضروری است. عوارضی از قبیل:

 

·         کم شدن آب بدن (دی هیدراته شدن)

·         عدم تعادل الکترولیت

·         سوراخ شدن روده که می تواند منجر به عفونت شود.

·         از کار افتادن کلیه

·         در صورتی که انسداد مانع از رسیدن خون به بخشی از روده شود می تواند منجر به:

·         عفونت

·         مرگ بافت

·         سوراخ شدن روده

·         سپسیس، نوعی عفونت کشنده ی خون

·         از کار افتادن چند ارگان

·         و مرگ

·         شود.

درمان

اگر روده ی شما به حدی مسدود شده باشد که هیچ غذایی نتواند از آن عبور کند شما به درمان فوری نیاز دارید. درمان انسداد روده از روش های مختلفی انجام می شود که دو مورد از آنها به شرح زیر است:

جراحی روده

 

اگر انسداد کامل باشد، بیمار برای درمان در بیمارستان بستری و جراحی می شود. در صورتی که ویژگی های لازم برای انجام جراحی را داشته باشید، ممکن است طی جراحی کل محل انسداد برداشته شود. همچنین متخصص جراحی لاغری  ممکن است بافت هایی که در اثر نرسیدن خون مرده اند، را بردارد.





:: موضوعات مرتبط: پزشکی , جراحی لاغری , ,
:: بازدید از این مطلب : 706
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: