پیش از خرید طلا بدانید
نوشته شده توسط : رعنا

قبل از خرید طلا لازم است بدانید که طلای ۲۴ عیار طلای خام و با ارزشترین طلا به حساب می‌آید. البته طلای ۲۴ عیار برای زیورآلات مناسب نیست. اینکه می‌گویند طلا عیار ۱۰ دارد بدین معناست که اگر طلا به ۲۴ قسمت تقسیم شود، ۱۰ قسمت آن طلای خالص بوده و ۱۴ قسمت دیگر آن فلز‌های دیگر از قبیل کربن، نقره، روی یا نیکل می‌باشد.

طلا و جواهرات در ایران غالبا با طلای ۱۸ عیار ساخته می‌شوند. طبق تعاریف بالا یعنی ۱۸ قسمت از آن طلای خالص بوده و ۶ قسمت آن از فلزاتی دیگر ساخته شده است. پس نتیجه می‌گیریم هرچقدر عیار طلا بالاتر باشد، آن طلا با ارزشتر و گرانتر خواهد بود.

کته دیگر که لازم است بدانید این است که تحت هیچ شرایطی نباید فریب چیزی به اسم طلای ۲۴ عیار را بخورید. این نوع طلا فقط به صورت شمش وجود دارد و به دلیل نرم بودن قابل استفاده در ساخت زیورآلات نمی‌باشد. به همین خاطر طلاسازان مجبورند میزانی از فلزات دیگر را به آن اضافه کنند تا قابل ساخت شود.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید انگشتر طلا

اصطلاحات مرتبط با طلا

مثقال: هر مثقال طلا برابر با ۶۰۸/ ۴ گرم است.

سوت: هر گرم طلا برابر با ۱۰۰۰ سوت است.

قیراط: هر قیراط طلا برابر با ۲۰۰ سوت می‌باشد.

سکه ربع بهار آزادی: وزنی برابر با ۰۳۲۲۵/ ۲ گرم با عیار ۹۰۰ دارد. (عیار ۲۲ هم خوانده می‌شود)

سکه نیم بهار آزادی: وزنی برابر با ۰۶۶۵ / ۴ گرم با عیار ۹۰۰ دارد.

سکه تمام بهار آزادی: وزنی برابر با ۱۳۳ /۸ با عیار ۹۰۰ دارد.

اجرت: بابت هرگرم ساخت طلا شما باید مبلغی را به عنوان اجرت به طلاساز بدهید. اجرت طلا‌ها می‌توانند متفاوت باشند و معمولا اجرت طلا‌ها با مدل‌های جدیدتر بیشتر هستند.

مظنه یا قیمت طلا: قیمت روز طلا یا مظنه یا فی هر سه معانی یکسانی دارند. قیمت روز طلا معمولا توسط اتحاده اعلام می‌شود. در ایران معمولا مظنه را براساس یک مثقال طلای ۱۷ عیار عنوان می‌کنند. البته قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار آب شده نیز به عنوان مظنه استفاده می‌گردد.

نشانه‌های هک شده روی طلا

معمولا نشانه‌هایی که بیانگر عیار طلای زیورآلات باشد روی قسمتی از طلا که جلوی چشم نباشد، هک می‌شوند. در ایران، چون طلای ۱۸ عیار رایج است، شما باید به دنبال عبارت ۱۸k روی طلای خود باشید. K در واقع بیانگر عیار طلا بوده و اول کلمه‌ی karat به معنی عیار می‌باشد.

البته این امکان که خودتان مطمئنا بتوانید اصل یا تقلبی بودن طلایی را تشخیص دهید، وجود ندارد. حتی برخی از طلافروشان خود معترف هستند که با وجود گذراندن دوره‌های فنی تشخیص طلا، باز هم گاهی دچار خطا در تشخیص می‌شوند.

منبع : طلا فروشی اینترنتی آزادی





:: بازدید از این مطلب : 287
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: