طلای رزگلد چیست ؟
نوشته شده توسط : رعنا

رزگلد نوعی آلیاژ است که از ترکیب طلای خالص با مس و مقدار کمی نقره ساخته می‌شود. طلای خالص بسیار نرم است و به همین خاطر به آن فلزات دیگری اضافه می‌کنند که قابلیت شکل‌گرفتن پیدا کند و بتوان از آن استفاده کرد. ترکیب فلزات در این آلیاژ متفاوت است. اما به صورت استاندارد، ۷۵ درصد طلای خالص (به رنگ زرد)، ۲۱ درصد مس (قرمز) و ۴ درصد نقره (نقره‌ای) با هم ترکیب می‌شوند تا در نهایت طلای رزگلد ساخته شود.

رزگلد، در واقع طلای صورتی زیبا و چشم‌نواز است که دوام و استحکام بالایی نیز دارد. رنگ صورتی طلا از ترکیب طلای خالص و فلز مس به دست می‌آید.

هر چه مقدار مس موجود در جواهر بیشتر باشد، قرمزی رزگلد بیشتر خواهد بود و برعکس. جذابیت رزگلد و دلیل اینکه بیشتر برندها در محصولات لوکس خود از آن استفاده می‌کنند این است که رنگ آن با رنگ پوست بدن انسان همخوانی زیادی دارد و بسیار زیباتر از طلای زرد خودش را نشان می‌دهد.

از آنجا که مس فلز مستحکمی است، وجود آن در زیورآلات رزگلد باعث می‌شود تا دوام زیاد و عمر طولانی‌تری نسبت به طلای زرد داشته باشند.

امروزه بیشتر طراحان طلا و جواهر سعی می‌کنند در ساخت انواع ساعت یا دیگر مصنوعات طلایی از رزگلد استفاده کنند زیرا این رنگ از محبوبیت بیشتری بین مردم برخوردار است.

بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که برخی از مردم از عبارت «طلای رز گلد خالص» استفاده می‌کنند. اما این درست نیست. در واقعیت ما طلای قرمز خالص نداریم زیرا رز گلد یک «آلیاژ» است. یعنی از ترکیب دو یا سه فلز ساخته می‌شود. هر چه خلوصِ طلای مصنوعات رز گلد بیشتر باشد، رنگ صورتی آنها کمتر خواهد بود. به این خاطر که مس کمتری در ساخت آن استفاده شده است. بنابراین چیزی به نام طلای رز گلد خالص نداریم.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید طلا

چرا به آن طلای روسیه هم گفته میشه؟

مردم روسیه به این نوع طلا نام کشور خودشان را داده اند. دلیل این نامگذاری به قرن نوزدهم برمیگردد یعنی زمانی که مردم این کشور علاقه و تمایل بسیار زیادی به ساخت و خرید طلا رزگلد داشتند.

هرچند که سابق بر این مردم از واژه طلای روسی بسیار استفاده میگردند اما اکنون در این دور و زمانه خیلی کم پیش می آید که کسی این طلا را با نام روسیه به فروش برساند. اگر احیانا کسی در ایران به شما با آب و تاب گفت که طلایش روسیه ای است بدانید که تنها یک آلیاژ خیلی معمولی از جنس طلا و مس است و چندان طلای گران و با ارزشی نیست.

تفاوت طلای زرد و رزگلد

طلای رزگلد یا روسی چه نوع طلایی است؟ ترکیب آن به صورت طلای خالص و مس بوده و طیف رنگی آن به صورت صورتی کم رنگ تا قرمز بوده است، همچنین میزان تغییر ترکیبات این دو فلز باعث تفاوت رنگ طلا می‌شود.

رنگ قرمز این نوع طلا نمایانگر مقدار بیشتر مس است و طلای رزگلد یک نوع طلای رنگی به شمار می‌رود که رنگ صورتی کم رنگ و شبیه به مس دارد و در بیشتر موارد طلای صورتی یا قرمز شناخته می‌شود. جواهرات بازان، دوست دار این نوع از طلا هستند. تفاوت طلا زرد و رز گلد به آلیاژ، درصد خلوص و موارد بسیار وابسته است.

این نوع طلا از ترکیب آلیاژ طلای خالص و مس به وجود می‌آید. دلیل استفاده از مس در ترکیبات این طلا این است که طلای خالص خاصیت نرمی و قابل جدا شدن دارد که با افزودن مقدار مشخصی از مس سبب جلوگیری این پدیده و افزایش استحکام و انعطاف پذیری می‌شود.

منبع : https://www.asby.ir/





:: موضوعات مرتبط: زیورآلات , ,
:: بازدید از این مطلب : 427
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: