ارتودنسی فلزی یا سرامیکی
نوشته شده توسط : رعنا

آیا برای روند مرتب کردن دندان ها ارتودنسی فلزی بهتر است یا ارتودنسی سرامیکی ؟

ممکن است برخی از افراد به دلیل تغییر شکل و ایجاد نقص در دندان ، نیاز به مرتب کردن دندان های خود داشته باشند ، زیرا دندان ها به طور صحیح با یکدیگر هماهنگ نمی شوند ، که باعث می شود کاربرد فک های تحتانی و فوقانی بر روی یکدیگر نادرست باشد ، و در اینجا لازم است که یک دخالت انسانی برای مرتب کردن آنها انجام شود ، معمولاً با استفاده از به اصطلاح ارتودنسی

پرانتزهای ارتودنسی از جنس فلزی تشکیل شده اند که به هر دندان ثابت بوده و بهمراه سیم ها به هم وصل می شوند و دو نوع ارتودنسی  وجود دارد که یکی از آنها از جنس سرامیکی و دیگری از جنس فلز است و برخی ممکن است بپرسند: در این مقاله سعی خواهیم کرد تفاوت بین آنها را تشخیص دهیم.

براکت های سرامیکی

همانطور که از نام آن پیداست از سرامیک یا پرسلن ساخته شده است و از آنجا که رنگ این براکت ها شبیه به رنگ طبیعی دندان ها است ، هنگام باز کردن دهان توسط دیگران متوجه نمی شوند و روش درمانی با براکت های سرامیکی زمان زیادی را می برد ، بنابراین باید با احتیاط عمل کرد. از خوردن غذاهای خاص که باعث از بین رفتن رنگ سرامیک می شود ، مانند قهوه ، ادویه کاری ، سیگار کشیدن یا الکل.

بیشتر بخوانید :

براکت های فلزی

این روش از قدیمی ترین و بهترین روش های ارتودنسی است، برای بیش از 100 سال است کاربرد دارد که در حال حاضر است معمولا از فولاد ضد زنگ (استنلس استیل) ساخته شده است، شامل ترکیبی از نیکل و تیتانیوم.

پیش از این ارتودنسی  فلزی بزرگتر بوده اند، و اکنون تکامل یافته اند تا موثرتر و کوچکتر شوند ، تا باعث تحریک و زخم شدن لب نشوند  و همچنین می توانید از زبان و لب در مقابل ارتودنسی  فلزی را با لاستیک رنگی در سیم محافظت کنید.

ماهیت بادوام این درمان ارتودنسی به این معنی است که شما می توانید حرکات پیچیده دندان را انجام دهید ، و آنها را در بسیاری از مواقع به یک انتخاب محبوب تبدیل می کند.

* مقایسه بین ارتودنسی سرامیکی با فلزی

بین ارتودنسی  فلزی و سرامیکی شباهت های زیادی وجود دارد ؛ اما از نظر زیبایی شناسی ، طرزاستفاده و هزینه و چند نکته دیگر متفاوت است.

بزرگترین مزیت براکت های سرامیکی ساخته شده از  مواد معدنی این است که بر خلاف نوع  فلزی آن  که باعث ایجاد لکه روی سطح دندان ها می شوند باعث ایجاد لکه روی دندان نمی شوند .

اگرچه استفاده از ارتودنسی  توسط کودکان و نوجوانان متداول است ، اما بعضی اوقات ممکن است بزرگسالان نیز برای صاف کردن دندان ها نیاز به استفاده از بریس داشته باشند ، و بزرگسالان غالباً برای ارتودنسی بزرگسالان نوع سرامیکی را متناسب با ظاهر خود انتخاب می کنند ، زیرا در رنگ طبیعی دندان ها موجود است ، ومی توانند ظاهر زیبایی داشته باشند .

ارتودنسی  فلزی بسیار ارزان تر هستند و نوع  سرامیکی هزینه زیادی دارند و در عین حال ، اگر درمان برای مدت طولانی تری ادامه یابد ، هزینه می تواند بیشتر از آنچه در ابتدا ذکر شده باشد

ارتودنسی فلزی به طور قطع نسبت به همتای های سرامیکی خود کارآمد تر هستند ؛ اگرچه ممکن است جذاب نباشند ، اما به ترازبندی سریع دندان ها کمک می کنند .

منبع : مجله ارتودنسی دندان





:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 465
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: