تفاوت پلاتین با طلای سفید چیست؟
نوشته شده توسط : رعنا

با اینکه طلای سفید و پلاتین هر دو سفید هستند اما در ظاهر با هم تفاوت‌هایی دارند. این تفاوت به‌ویژه در اثر گذر زمان بیشتر نمایان می‌شود. پلاتین بسیار مستعد خراش برداشتن و زنگار گرفتن است. در نتیجه، به مرور زمان درخشندگی خود را از دست می‌دهد و رنگی مات با سایه‌ای از سبز پیدا می‌کند. برای بازگرداندن درخشندگی و جلاء به پلاتین باید آن را پولیش بزنید. طلای سفید زنگار نمی‌گیرد اما روکش رودیوم آن به مرور زمان از بین می‌رود. در نتیجه‌ی این امر، رنگ زرد طلا از زیر آن بیرون می‌آید. برای اینکه درخشش و شفافیت طلای سفید دوباره به آن بازگردد، لازم است روکش رودیوم آن را تمدید کنید.

همچنین، پلاتین، آلرژی‌ایمن است: یعنی هرگز موجب آزردگی یا خارش پوست نمی‌شود. اما در آلیاژ طلای سفید، ممکن است از نیکل فراوانی استفاده شود که منجر به بروز خارش، قرمزی یا آزردگی پوست می‌شود. البته اگر طلا با رودیوم روکش شده باشد، مانع از برقراری تماس نیکل با پوست می‌شود. در این موارد باید حواستان به تمدید روکش رودیوم باشد.

مصنوعاتی که با پلاتین ساخته می‌شوند سنگین‌تر از نمونه‌های ساخته شده با طلای سفید هستند. بنابراین، پیش از خرید طلا به این نکته توجه داشته باشید که قطعه طلای سفید یا پلاتین انتخابی خود را آیا قرار است هر روز استفاده کنید یا فقط برای مناسبت‌های خاص! مسلماً محصول سنگین برای استفاده‌ی روزانه چندان گزینه مناسبی نیست.

توجه داشته باشید که در زبان عامیانه گاهی به پلاتین هم طلای سفید گفته می‌شود در حالی‌که پلاتین فلزی متفاوت است و در مقایسه با طلا مقاوم‌تر، کمیاب‌تر و رنگ آن درخشان‌تر از طلای سفید است.

منبع : https://www.asby.ir/





:: موضوعات مرتبط: زیورآلات , ,
:: بازدید از این مطلب : 419
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: