ارتودنسی در افراد میانسال
نوشته شده توسط : رعنا

باید بدانید هر کسی که دندان‌های سالمی دارد در هر سنی می‌تواند ارتودنسی انجام دهد و سنی برای دیر شدن براکت و جود ندارد. در حقیقت امروزه برای در صد زیادی از بیماران ارتودنسی بزرگسالان را تشکیل می‌دهند.

تحقیقات نشان می‌دهند فراوانی مال اکلوژن ( اشکال در جفت شدن دندان‌ها بر روی یکدیگر) در بزرگسالان با میزان آن در کودکان و نوجوانان، قابل مقایسه است. در واقع می‌توان گفت سه‌ چهارم بزرگسالان گرفتار نوعی مشکل ارتودنسی هستند از جمله شلوغی و به ‌هم ‌ریختگی دندان‌ها یا انحراف دندان‌ها پس از کشیدن یک دندان.

همه ما می‌دانیم اعتماد به ‌نفس تا چه حد در زندگی شخصی و حرفه ‌ای تأثیرگذار است. لبخند و دندان‌های زیبا تأثیر زیادی بر اعتماد به ‌نفس افراد دارد. تحقیقات نشان داده اند درمان ارتودنسی می‌تواند فرصت‌های شغلی و زندگی اجتماعی افراد را بهبود ببخشد.

همچنین همه افراد می‌توانند از فواید درمان ارتودنسی برای سلامتی بهره ببرند چرا که کج و ناهمراستا بودن دندان‌ها باعث می‌شود تمیز کردن آنها دشوارتر شده و احتمال پوسیدگی دندان و عفونت لثه افزایش پیدا کند. همچنین صاف و همراستا کردن دندان‌ها باعث بهبود عملکرد جویدن غذا می‌شود. بنابراین در هر سنی دلایل کافی برای انجام درمان ارتودنسی وجود دارد.

بیشتر بخوانید : ارتودنسی سرامیکی

گزینه‌ های درمان ارتودنسی در افراد میانسال

انواع درمان‌های ارتودنسی( ارتودنسی ثابت ، ارتودنسی متحرک ، ارتودنسی نامرئی و...)  از جمله انواع براکت حق انتخاب زیادی به بیماران ارتودنسی داده است.

برخی مشکلات و بیماری‌ها ممکن است مانع عملکرد درست بافت‌ها در درمان ارتودنسی شوند. برای مثال در بیماری شدید دریچه قلب، اختلالات خونی، لوکمی و دیابت شدید کنترل نشده پیش از تصمیم‌ گیری به درمان ارتودنسی، باید موضوع را به اطلاع ارتودنتیست یا متخصص ارتودنسی خود برسانید. همچنین برخی از داروهایی که عمدتاً افراد میانسال و سالمند استفاده می‌کنند مانند داروهای درمان آرتروز یا پوکی استخوان، ممکن است در فرآیند حرکت دادن دندان‌ها اختلال ایجاد نمایند. همچنین برخی دیگر از داروها و مصرف سیگار باعث خشکی دهان می‌شوند. خشکی دهان باعث می‌شود درمان ارتودنسی برای بیمار آزار دهنده باشد. همچنین احتمال پوسیدگی دندان افزایش پیدا می‌کند.

یکی دیگر از ملاحظات درمان ارتودنسی در افراد میانسال ماهیت مال اکلوژن است به این معنی که باید مشخص شود مال اکلوژن ماهیت اسکلتی دارد و مربوط به استخوان فک است یا خیر. در افراد بزرگسال که رشد فک کامل شده است، برای اصلاح مشکلات اسکلتی باید جراحی انجام شود. برای بیشتر افرادی که مشکلات ارتودنسی غیر جدی دارند مانند به‌ هم ‌ریختگی و شلوغی و یا فاصله بین دندانها، عدم رشد فیزیکی تأثیر چندانی بر نتایج درمان می‌گذارد.

یکی دیگر از مشکلات درمان ارتودنسی در افراد میانسال ، نگرانی از بابت ظاهر فلزی و سیم‌ کشی شده دندان‌ها است. افراد میانسال اغلب جایگاه اجتماعی ویژه ‌ای برای خود کسب کرده اند و دوست ندارند در چنین جایگاهی، با ظاهر سیم و براکت دیده شود. از این ‌رو سیستم‌های جدید براکت مانند براکت شفاف، براکت سرامیکی، براکت پشت دندانی، مینی براکت و غیره طراحی شده‌ اند تا همه افراد در همه سنین بتواند از مزیت‌های درمان ارتودنسی بهره ببرند.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی کودکان      





:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 323
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: