آیا ارتودنسی متحرک برای من مناسب است؟
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی متحرک

ارتودنسی دارای انواع مختلفی است. ارتودنسی متحرک و ثابت دو دسته اصلی دستگاه‌های ارتودنسی هستند. هر کدام از این دو نوع دستگاه دارای مزایا و معایبی هستند که با تشخیص ارتودنتیست برای فرد تجویز می‌شوند. اگر فرد می‌خواهد از درمان ارتودنسی نتیجه مطلوب بگیرد، باید به دستورات و پیشنهادات دندانپزشک معالج خود به خوبی گوش دهد.

ارتودنسی متحرک برای چه افرادی مناسب است؟

ارتودنسی متحرک برای تمام گروه‌های سنی مناسب است، اما برای همه قابل تجویز نیست. وقتی فردی برای ارتودنسی نزد ارتودنتیست می‌رود، در جلسه مشاوره برای او تمام گزینه‌های انتخابی و درمان‌ها توضیح داده خواهد شد. اگر ارتودنسی متحرک مناسب او باشد، پزشک توضیحات آن را خواهد داد.

بیشترین استفاده از ارتودنسی متحرکو یا ارتودنسی نامرئی برای حرکت دادن افقی دندان‌ها است؛ یعنی به طرف چپ یا راست. اما افرادی که نیاز به چرخش دندان‌ها به داخل یا خارج دارند، با این پلاک‌ها به نتیجه نمی‌رسند. همچنین افرادی که اختلالات شدید فک یا ازدحام زیاد در دندان‌های خود دارند و بی نظمی دندان‌ها بسیار زیاد است، باید از ارتودنسی ثابت استفاده کنند. زیرا ارتودنسی ثابت کنترل بیشتری روی حرکت دندان‌ها دارد.

ارتودنسی متحرک بیشتر برای افرادی که فک بالای آنها مشکل دارد تجویز می‌شود. افرادی که سن پایین دارند یعنی زیر 14 سال هستند و هنوز فک به اندازه کافی رشد نداشته است، ارتودنتیست می‌تواند از همین پدیده رشد فک برای درمان اختلالات استفاده کند. خیلی از نواقص و مشکلات فکی و دندانی در سنین پایین با هزینه و دردسر کمتر و بدون جراحی درمان پذیر هستند. همه افراد بالای 7 سال می‌توانند به طور متوسط 6 تا 9 ماه از ارتودنسی متحرک استفاده کنند.

بیشتر بخوانید :

مراقبت از ارتودنسی متحرک

پلاک‌های ارتودنسی متحرک خیلی ظریف هستند و به مراقبت نیاز دارند، زیرا ممکن است در اثر بی‌مبالاتی آسیب ببینند. وقتی پلاک متحرک روی دندان‌ها است باید از خوردن غذاهای سفت و چسبناک و خیلی شیرین خودداری شود. برای تمیز کردن پلاک‌ها نباید آنها را در آب جوش گذاشت ممکن است پلاستیک آن ذوب شود. برای تمیز کردن پلاک‌ها کافی است هفته‌ای یک بار آنها را داخل محلول شستشو قرار دهید. استفاده از مسواک و نخ دندان نیز به طور حتم دو بار در روز ضروری است. همان طور که گفتیم فردی که ارتودنسی متحرک دارد، باید به طور جدی توصیه‌های پزشک را اجرا کند تا بتواند در پایان دوره درمان به نتیجه برسد.

منبع : http://www.orthodr.ir/





:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 390
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: