انواع و مراحل ارتودنسی بزرگسالان
نوشته شده توسط : رعنا

گزینه های مختلفی در میان هر دو ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک برای ارتودنسی بزرگسالان وجود دارد که به جا به جا شدن دندان ها کمک می کند، از ماهیچه ها نگه داری می کند و بر رشد آرواره ها تاثیر می گذارد. طرز کار آنها با قرار دادن فشار به میزان کم بر دندان هاست که موجب جا به جا شدن آنها در استخوان آرواره می شود.

بریس های ستنی

معمول ترین گزینه درمان در ارتودنسی ثابت، بریس هایی هستند که شامل براکت ها، بندهای کشی و سیم های قوسی هستند. براکت ها به جلوی دندان ها چسبانده شده و به عنوان تکیه گاهی برای بریس استفاده می شود. سیم های قوسی در میان براکت ها نصب شده و بند های کشی آنها را روی براکت محکم می کنند. سفت کردن سیم های قوسی بر روی دندان ها فشار وارد می کند و به تدریج آنها را به سمت جایگاه مناسب می رساند. متخصص ارتودنسی هر چهار تا شش هفته بریس ها را تنظیم می کند تا به نتیجه دلخواه برسد. استفاده از ارتودنسی ثابت به مدت یک تا سه سال بسته به شرایط بیمار، نتیجه مطلوبی را به دنبال دارد.

دستگاه های ارتودنسی ثابت امروزه کوچکتر و سبک تر بوده و فلز کمتری را در دهان نشان می دهند. ارتودنسی ثابت رنگ های شاد و درخشانی برای کودکان و سبک های شفافی دارد که توسط بزرگسالان ترجیح داده می شود.

زمانی که ارتودنسی ثابت برداشته می شود، نگهدارنده ای حداقل به مدت یک سال بر روی فک بالا و پایین استفاده می شود که دندان ها را در جایگاه تازه شان نگه دارد. محل قرارگیری نگهدارنده دقیقا همان محلی است که دستگاه ارتودنسی ثابت نصب شده بود.

بیشت بخوانید : ارتودنسی سریع

روش دیمون در ارتودنسی بزرگسالان

دستگاه ارتودنسی دیمون، دستگاهی سلف لیگیت یا خود بسته است. این عبارت به این معنی است که به جای استفاده از بندهای کشی که به سیم های قوسی متصل به براکت ها وصل می شوند، براکت ها از مکانیزم لغزشی استفاده می کنند. این شیوه نیاز به بندهای کشی را از بین می برد که می توانند باعث ایجاد اصطکاک و کم شدن سرعت درمان شوند. دستگاه ارتودنسی دیمون می تواند راحت تر دندان ها را به جایگاه مناسب برساند و به همین دلیل زمان درمان کاهش می یابد. دستگاه دیمون از نظر زیبایی خوشایند تر است زیرا براکت ها کمتر از ارتودنسی سنتی در دهان قابل مشاهده اند. تنها مشکل بریس های دیمون این است که معمولا گرانتر از بریس های سنتی هستند. با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید تا بدانید که آیا ارتودنسی دیمون گزینه مناسبی برای درمان شماست یا خیر.

بیشتر بخوانید : هزینه ارتودنسی

اینویزالاین یا نامرئی

ارتودنسی نامرئی یا اینویزالاین، نوعی از پلاک ارتودنسی متحرک بزرگسالان هستند این دستگاه ها الاینرهای پلاستیکی شفافی هستند که به صورت سفارشی ساخته می شوند و برای جا به جا کردن دندان ها به جایگاه مناسب طراحی شده اند. دو بار در ماه بیمار از الاینر های جدید استفاده می کند و این فرآیند تا زمانی که دندان ها در جایگاه مناسب قرار بگیرند، ادامه می یابد. اینویزالاین به این منظور طراحی شده است که همان مزایای ارتودنسی سنتی را داشته باشد ولی دستگاه های الاینر نامرئی قابل تشخیص نیستند که باعث می شود از نظر زیبایی شناختی مناسب تر باشند. دستگاه ارتودنسی نامرئی برای غذا خوردن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بیرون آورده می شود.

روش لینگوال

دستگاه ارتودنسی لینگوال در بخش پشتی دندان ها (در کنار زبان و کام) نصب می شوند و انتخابی عالی برای افرادی هستند که ظاهرشان برایشان اهمیت بسیاری دارد. در ارتودنسی لینگوال مشابه ارتودنسی های سنتی دندان ها با استفاده از ایجاد فشار مداوم که به جابه جایی آهسته آنها به جایگاه مناسب کمک می کند، تراز می شوند. دستگاه لینگوال در ارتودنسی برای بزرگسالان شامل فرآیند های است که دستگاه را شخصی سازی می کنند و به همین دلیل گرانتر از ارتودنسی های سنتی است.

منبع : https://www.orthodentist.ir/





:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 403
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: