آیا خانم‌ها می‌توانند هم‌زمان با بارداری از درمان ارتودنسی هم بهره‌مند شوند؟
نوشته شده توسط : رعنا

خانم‌های باردار در تمامی موارد درمان، تغذیه، فعالیت جسمانی و… شرایط متفاوتی با افراد عادی دارند. ممکن است برخی از خانم‌ها بخواهند در زمان بارداری برای ارتودنسی اقدام کنند. اما برای آنها سؤال باشد که این روش درمانی در دوره بارداری مشکل ساز است یا خیر؟

در پاسخ باید گفت که هیچ دلیلی برای صرف نظر کردن از درمان ارتودنسی وجود ندارد و حتی در زمان بارداری هم می‌توان برای ارتودنسی اقدام کرد. این روش درمانی کاملاً مطمئن و بی‌خطر است. ممکن است بیمار قبل از بارداری برای ارتودنسی اقدام کرده باشد و زمانی که براکت‌ها بر روی دندان‌ها نصب هستند، متوجه بارداری شود. در این صورت بیمار باید با دندانپزشک و همزمان با پزشک خود مشورت کند.

در دوره بارداری در تغذیه بانوان تغییراتی ایجاد می‌شود. مصرف برخی از مواد غذایی مناسب دوره بارداری نیست و در عین حال ممکن است عدم مصرف این نوع غذاها برای دندان‌ها مضر باشد. برای اطلاع از این موارد لازم است خانم‌های باردار زمان ارتودنسی با متخصص تغذیه صحبت کنند.

بیشتر بخوانید : قیمت ارتودنسی

مشکلات ارتودنسی و بارداری

زمانی که ارتودنسی نصب می‌شود، به هیچ دارویی نیاز نیست. اما بانوان باردار در ابتدا باید داروهای تجویز شده پزشک را مصرف کنند که البته هیچ مشکلی را برای براکت‌ها ایجاد نمی‌کند.

به طور معمول، زنان باردار باید برای انجام ارتودنسی در این دوره به موارد زیر توجه داشته باشند:

برای انجام ارتودنسی ابتدا باید از دندان‌های بیمار عکس رادیولوژی تهیه شود. اما برای زنان باردار انجام رادیولوژی مشکل ساز است. در رادیولوژی اشعه ایکس تولید می‌شود که به جنین آسیب وارد می‌کند. اگر دندان‌ها پوسیده نباشند و ارتودنتیست تشخیص دهد، می‌توان بدون انجام رادیولوژی براکت‌ها را بر روی دندان‌ها نصب کرد.

در سه ماهه نخست بارداری، حالت تهوع آزاردهنده است. اما با وجود براکت‌ها در دهان ممکن است این حالت ناخوشایند شدت بیشتری یابد. بنابراین خانم‌های بارداری که ممکن است با این مشکل روبه‌رو شوند، بهتر است ارتودنسی را به ماه‌های آخر بارداری به تعویق اندازند.

در دوره بارداری ممکن است به کشیدن دندان نیاز باشد. این کار طبق نظر متخصص ارتودنسی انجام می‌شود و بنابراین با وجود براکت‌های ارتودنسی، اجازه این کار داده نمی‌شود. یا اگر دندان پوسیده یا سست شود، باید ترمیم و بازسازی شود که در زمان ارتودنسی این کار دشوار است.

در زمان بارداری در بدن تغییرات هورمونی رخ می‌دهد که پلاک و باکتری بیشتری را تولید می‌کند. این مواد موجب بروز بیماری لثه یا به اصطلاح بیماری پریودنتال می‌شود. مراقبت از دندان‌ها در دوره بارداری ضرورت بیشتری دارد. اما با این وجود نمی‌توان گفت نباید در این دوره ارتودنسی انجام شود.

مصرف غذاهای مقوی، مغزها و برخی غذاهای سفت در دوره بارداری ضرورت دارد. در حالی که در زمان ارتودنسی باید غذاهای نرم مصرف شود. البته می‌توان غذاهای سفت را به صورت کوبیده و نرم شده مصرف کرد و یا مغزها را پودر و در عسل ترکیب کرد.

منبع : کلینیک دندانپزشکی بارداری





:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 307
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: