دلایل برگشت درمان ارتودنسی
نوشته شده توسط : رعنا

رشد منفی فک

از علل اصلی برگشت درمان ارتودنسی می توان به رشد منفی فک اشاره کرد .اگر فک پس از گذشت دوران بلوغ به حالت قبلی خود بازگردد می گویند رشد منفی فک رخ داده است . رشد استخوانی ما از الگوی خانوادگی پیروی می کند بنابراین علت رشد منفی فک را می توان وراثت دانست . اگر ارتودنسی قبل از دوران بلوغ انجام شود و پس از اتمام دوران بلوغ با رشد منفی فک روبرو شویم متخصص ارتودنسی این بار برای درمان کجی و نامرتبی دندان ها باید از کشیدن دندان یا ارتودنسی همراه با جراحی فک استفاده نماید .

وراثت و مشخص بودن الگوی رشد فکی نقش تعیین کننده ای در برگشت درمان ارتودنسی و نتیجه ندادن آن دارد . به طور مثال افرادی که دچار جلو زدگی فک پایین هستند و در طی دوران بلوغ یا بعد از آن اقدام به حل مشکل می کنند خطر برگشت درمان ارتودنسی در این افراد بسیار زیاد است  و حتما باید با دندانپزشک خود درباره این موضوع مشورت کنید .

دندان قروچه

یکی از عادت های اشتباهی که تأثیر زیادی در برگشت درمان ارتودنسی و از بین رفتن نتایج آن دارد دندان قروچه است زیرا نیرویی که فک به دندان های پایین وارد می کند باعث می شود فک رو به جلو حرکت کند .

افزایش سن

با گذر زمان و افزایش سن دندان های فرد نیز تغییر می کند و مینای دندان فرد دچار ساییدگی می شود . ساییده شدن مینای دندان منجر به حرکت دندان ها و ساییده شدن آن ها می شود .

اگر برگشت ارتودنسی چشم گیر باشد باید از گزینه درمانی جدید مانند ارتودنسی متحرک ، ارتودنسی نامرئی ، ارتودنسی ثابت و ارتودنسی سرامیکی  استفاده کرد .انتخاب روش درمانی جدید بستگی به تشخیص متخصص ارتودنسی و شدت برگشت ارتودنسی دارد .

عدم استفاده از نگهدارنده

نمی توان گفت عدم استفاده از ریتینربه طور قطعی منجر به برگشت ارتودنسی می شود اما چون نمی توان ضرورت استفاده از ریتینر را به صورت قطع مشخص کرد و گفت دقیقا  چه افرادی باید از آن استفاده کنند ، موفقیت درمان را به شانس محول نمی کنیم و معمولا استفاده از نگهدارنده را برای تمامی افراد تجویز می کنیم .از نگهدارنده خود به خوبی استفاده کنید و دقت کنید دچار فرسودگی یا آسیب دیدگی نشود .  چنان چه متوجه آسیب دیدگی ریتینر  شدید حتما به پزشک خود اطلاع دهید .

منبع : مجله ارتودنسی دندان





:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 414
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: