اطلاعاتى در موردارتودنسی ثابت
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی ثابت (Fixed Orthodontics)

ارتودنسی ثابت را به این دلیل ثابت می نامند که بر خلاف ارتودنسی متحرک بصورت مستقیم بوسیله مواد دندانپزشکی بر روی دندان ها چسبیده می شود و بیمار نمی تواند آن را از دهان خود خارج کند و تنها توسط متخصص ارتودنسی قابل جدا کردن می باشد. این روش تنها روش استاندارد و رایج در تمام دنیا است که از براکت های فلزی بر روی سطح دندان استفاده می شود. ارتودنسی ثابت متشکل از اجزایی است به نام براکت ها، اورینگ ها و الاستیک ها (کش های ارتودنسی) و سیم ارتودنسی.

براکت ها همانند نگین هایی بر روی دندان ها چسبیده می شوند و تا آخر درمان بر روی دندان ها ثابت می مانند (براکت های فلزی بهترین نوع براکتها هستند که باعث شکسته شدن و سایش دندان ها نمی شوند و حداقل آسیب را به مینای دندان وارد می کنند) و یک سیم از بین براکت ها می گذرد که با اورینگ ها (کش های ارتودنسی) رنگی به براکت ها متصل می شود. این کش ها (orings) در هر جلسه بسته به انجام حرکت دندان تعویض می شوند اما ممکن است سیم در هر جلسه تعویض نشود. این دستگاه قابلیت بالایی در ایجاد حرکات مختلف دندانی در جهات مختلف دارد و نیرویی که به دندان ها وارد میکند نیرویی کنترل شده است و بتدریج دندان ها را بسمت دندان هایی مرتب و ایده آل هدایت می کند و علاوه بر حرکت دادن دندان ها ریشه های دندان را نیز حرکت می دهد. همچنین مدت زمان درمان ارتودنسی ثابت از سایر روش های ارتودنسی کوتاهتر خواهد بود.

در درمان ارتودنسی ثابت دندان ها با نیروی آهسته و پیوسته ای حرکت می کنند و می توان دندان ها را هر ماه یک میلیمتر حرکت داد. در صورت شکستن براکتها بیمار می بایست وقت اورژانس گرفته و زودتر از موعد مقرر به مطب مراجعه نماید. در ارتودنسی ثابت بعد از قرارگیری براکت ها روی دندان ها بیمار می بایست ماهی یکبار به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کند تا با تنظیم و فعال کردن سیم و اورینگ ها و یا فنرها مراحل حرکت دندان ها انجام شود. در این زمان ممکن است بیمار مقداری درد داشته باشد که به مرور زمان در هفته اول کاهش می یابد. در بین جلسات معاینه ممکن است بعلت جابجا شدن تدریجی دندان ها مقداری از انتهای سیم ارتودنسی از آخرین دندان بیمار بیرون زده شود و باعث احساس تیزی در آن ناحیه شود که در این صورت بیمار می بایست برای کوتاه کردن انتهای سیم به مطب مراجعه نماید.

درمان دندان های نامرتب با روش ارتودنسی ثابت بدون محدودیت سنی بوده و فقط مخصوص کودکان و نوجوانان نمی باشد و تنها شرط آن داشتن سلامت لثه و بافتهای نگه دارنده دندان ها می باشد. بنابراین نه تنها ارتودنسی بزرگسالان بلکه در ارتودنسی اطفال نیز مهمترین شرط داشتن بهداشت بسیار خوب می باشد. ارتودنسی ثابت قادر است با اعمال نیرو به دندان ها آنها را در جهت قوس فک حرکت دهد، چرخش غیرطبیعی دندان ها را اصلاح و در صورت نیاز به فرو کردن دندان در فک و یا درآوردن دندان از فک می توان از این روش استفاده کرد. یکی از محاسن استفاده از ارتودنسی ثابت بعلت چسبیده شدن به بیرون دندان ها، عدم تداخل با تکلم بیمار می باشد.

ارتودنسی ثابت توسط متخصص ارتودنسی انجام می شود و این رشته بدلیل وجود پیچیدگی و ظرافت کاری بالا، ارائه بهترین طرح درمان و طولانی بودن مدت درمان، در دوران دندانپزشکی عمومی (جراح-دندانپزشک) آموزش داده نمی شود و تنها متخصص ارتودنسی بعد از طی 3 یا 4 سال بعد از دندانپزشکی عمومی قادر به انجام آن می باشد.

بیشتر بخوانید :





:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 380
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: