نوشته شده توسط : رعنا

بی اختیاری ادرار یکی از مشکلات رایج در بین آقایان و خانم ها است و به معنی این است که به صورت ناخودآگاه نشت ادرار ایجاد می شود و کنترل فرد بر روی دفع ادرار خود کاهش یافته و یا به طور کلی از بین رفته است. بر خلاف تصورات درصد زیادی که فکر می کنند مردان بیشتر دچار مشکل بی اختیاری ادرار می شوند، اما تحقیقات نشان داده است که در بازه سنی ۳۰ تا ۶۰ سال، تقریباً ۳۰ درصد از خانم ‌ها با این مشکل روبرو می ‌شوند، در حالی که در همین بازه سنی، تنها ۵ درصد از آقایان تجربه بی اختیاری ادرار را خواهند داشت.

بی اختیاری ادرار در مردان چه نوع هایی دارد؟

در ادامه به معرفی 4 مدل بی اختیاری ادرار می پردازیم:

بی اختیاری ادراری استرسی

این مشکل زمانی اتفاق می افتد که فشار شکمی بر اثر سرفه، عطسه، بلند کردن اشیاء سنگین و خنده افزایش پیدا کند. بی اختیاری ادرار استرسی بیشتر در آقایان رخ می دهد؛ به خصوص پس از جراحی رادیکال پروستات که معمولا با آسیب به اسفنکتر همراه است یا پس از شکستگی لگن که اسفنکتر ادراری در مجرای مامبرانو آسیب می ‌بیند.

بی اختیاری ادراری فوریتی

عدم کنترل ادرار فوریتی زمانی رخ می دهد که احساس فوریت شدید برای ادرار به وجود می آید. ادرار در این نوع اختلال در کنترل ادرار، نه تنها نگداری نمی شود، بلکه نیاز به کنترل فوری دارد. این مشکل در مردان بیشتر در ادامه مشکلاتی مانند بزرگ شدن پروستات و همچنین تنگی در گردن مثانه اتفاق می افتد. علاوه بر این، شرایطی همچون سنگ مثانه، سنگ انتهای حالب، تومور مثانه و عفونت شدید مثانه نیز می‌توانند منجر به بروز بی اختیاری فوریتی ادرار شوند.

بی اختیاری ادراری سرریزی

این نوع بی اختیاری در اثر عدم تخلیه کامل مثانه پس از دفع ادرار به وجود می آید. این عدم تخلیه باعث می شود که مقداری ادرار در مثانه باقی بماند و به مخض حرکت نشت ادرار رخ دهد.

بی اختیاری ادراری ترکیبی

بی اختیاری ادرار ترکیبی نیز یکی از انواع بی اختیاری ادراری است که ناشی از ترکیب چندین عامل به صورت همزمان است. به عبارت دیگر، اگر فردی همزمان از بی اختیاری استرسی و سندروم مثانه بیش‌ فعال رنج ببرد، به عنوان فردی با بی اختیاری ترکیبی شناخته می ‌شود.

درمان بی اختیاری ادرار در مردان با چه روش هایی است؟

مصرف داروهایی مانند آنتی کولینرژیک و میرابگرون

  • تحریک الکتریکی
  • تزریق فیلر در پیشابراه
  • تزریق بوتاکس
  • تحریک اعصاب ساکرال
  • جراحی


:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

سنگ کلیه یکی از رایج ترین بیماری ها است که افراد زیادی را چه زن و چه مرد، در سراسر جهان درگیر خود می کند. سنگ کلیه در حقیقت رسوبات معدنی سختی است که در کلیه ها تشکیل می شود و می تواند باعث درد و عوارض قالب توجه دیگری شود. سنگ کلیه سایز کوچک ممکن است به طور طبیعی از طریق دستگاه ادراری دفع شود، اما برای دفع سنگ های بزرگتر گاهی نیاز به عمل سنگ کلیه می شود.

انواع جراحی سنگ کلیه شامل موارد زیر می شوند:

  • لیزر سنگ کلیه با اورتروسکوپی
  • نفرولیتوتومی و نفرولیتوتریپسی
  • لاپاراسکوپی یا جراحی باز سنگ کلیه

مراقبت‌ های قبل و بعد از جراحی سنگ کلیه

با توجه به نوع جراحی انتخاب شده برای شما، مراقبت های قبل و همچنین بعد از عمل سنگ کلیه  کمی متفاوت خواهد بود. بهترین متخصص ارولوژی همه این مراقبت ها را به شما توضیح می دهد تا بهترین نتیجه را از عمل خود داشته باشید. برخی از نکات مهم مراقبت پیش و پس از جراحی عبارتند از:

  • مصرف آنتی بیوتیک ها یکی از نکات اساسی بعد از جراحی سنگ کلیه است که به پیشگیری از عفونت بعد از جراحی نیز کمک می کند.
  • شنا در مکان ‌های عمومی ممکن است احتمال عفونت را افزایش دهد؛ بنابراین بهتر است تا مدتی از انجام آن صرف‌ نظر کنید.
  • تا چند ساعت بعد از عمل سنگ کلیه، از مصرف آب و سایر مایعات خودداری کنید و پس از گذشت چند ساعت مصرف مایعات را افزایش دهید.
  • فهرستی از داروهای مصرفی خود را به پزشک متخصص نشان دهید تا دز مصرفی آنها را کنترل کرده و در صورت نیاز، آنها را قطع کند یا داروی جدیدی جایگزین کند.
  • پیش از عمل، از مصرف مشروبات الکلی و همچنین استعمال دخانیات خودداری کنید. این موارد بر انعقاد خون تاثیر گذاشته و می‌ توانند باعث دشواری در عمل و یا بروز عارضه پس از عمل شوند.
  • پس از گذشت مدت زمان مشخصی که پزشک تجویز می‌ کند، فعالیت‌ های روزانه خود را شروع کنید؛ اما از انجام فعالیت ‌های سنگین خودداری کنید.

عمل سنگ کلیه چه عوارضی دارد؟

این جراحی یک عمل کم تهاجمی است. اما ممکن است عوارضی را برای بیمار به همراه داشته باشد که عبارتند از:

  • گرفتگی و انسداد لوله حالب
  • ورود عفونت به داخل خون و سرایت آن به دیگر اندان های بدن
  • خونریزی هنگام عمل جراحی
  • عفونت دستگاه ادراری
  • درد و ناراحتی بعد از جراحی


:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

یکی از اندام های مهم و حیاتی در بدن آقایان، پروستات است که می تواند به دلایل مختلفی مانند سبک زندگی نادرست، دچار مشکلات سلامتی شود. غده پروستات در ناحیه تناسلی مردان واقع شده است و نقش بسیار حیاتی و مهمی در تولید مثل دارد. اما گاهی این عضو مهم دچار مشکل می شود. راه های مختلفی برای درمان پروستات بسته به شرایط فرد و شدت مشکل وجود دارد که ما در این مقاله قصد داریم تا با جراحی های مختلف برای درمان این مشکل بپردازیم.

انواع روش های جراحی پروستات

انواع بیماری های پروستان معمولا با داروهای آنتی بیوتیم درمان می شوند اما برای درمان سرطان پروستات معمولا باید جراحی انجام شود. در ادامه به معروف ترین جراحی های پروستات می پردازیم.

پروستاتکتومی

یکی از روش ‌های جراحی پروستات، پروستاتکتومی است که شامل روش ‌های مختلفی است که منجر به از بین بردن بخشی یا تمام غده‌ پروستات می‌ شود. از این جراحی برای درمان پروستات بزرگ شده و همینطور سرطان پروستات استفاده می شود. در روش سنتی این جراحی، پوست برش داده می ‌شود و از طریق حفره ‌ای که ایجاد می‌ شود، به پروستات و بافت ‌های اطراف آن دسترسی پیدا می‌ کند.

در روش‌ های جدیدتر برای این عمل، از روش لاپاراسکوپی هم استفاده می ‌شود. در این روش، برش ‌های کوچکی در پوست ایجاد می‌ شود و از طریق لوله‌ ها یا بازوهای رباتیک، تغییرات مورد نظر متخصص بر روی پروستات اعمال می‌ شود.

جراحی لیزری پروستات

در روش جراحی لیزری پروستات، بافت آسیب ‌دیده پروستات که مانع جریان طبیعی ادرار می ‌شود، با استفاده از لیزر بدون نیاز به برش پوست از بین می ‌رود. این روش به طور اصلی برای درمان هایپرپلازی خوش‌ خیم پروستات استفاده می ‌شود.

در این روش، به ویژه در مواردی که پروستات به اندازه زیادی بزرگ شده است و همچنین در افرادی که تشخیص سرطان در آنان قطعی نیست، استفاده می ‌شود. در این جراحی، هیچ نمونه ‌ای برای ارسال به پاتولوژیست به منظور بررسی ارسال نمی ‌شود زیرا به این دلیل که کل پروستات در طول جراحی حذف می‌ شود. در صورتی که تشخیص مشکوک به سرطان پروستات باشد، این جراحی توصیه نمی ‌شود مگر اینکه بیمار قبلا نتایج منفی بیوپسی داشته باشد.

آیا عمل پروستات درد دارد؟

عمل پروستات هیچ دردی ندارد. البته ممکن است پس از عمل جراحی، در لحظاتی که در اتاق عمل هستید و آغاز به بیدار شدن از بیهوشی می ‌کنید، با قرار دادن پروب در محل، کمی احساس ناراحتی و مقداری درد تجربه کنید.



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی دندان انواع مختلفی دارد که شامل دسته کلی ارتودنسی ثابت و متحرک می شود. اما همین ارتودنسی ها، خود نیز شامل زیر دسته هایی می شوند که شامل موارد زیر هستند:

  • ·         ارتودنسی سرامیکی
  • ارتودنسی دیمون
  • ارتودنسی پشت دندانی یا لینگوال
  • ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین

مراحل ارتودنسی دندان را به ترتیب بشناسیم

مراحل ارتودنسی در هر فردی به نسبت نوع ناهنجاری دندانی، شدت ناهنجاری، روش درمان و سن بیمار می تواند متفاوت از دیگری باشد. برای مثال مراحل ارتودنسی ثابت و متحرک با یکدیگر فرق دارد و همینطور مراحل ارتودنسی دندان کودکان و بزرگسالان نیز با یکدیگر فرق دارند. اما به طور کلی مراحل ارتودنسی دندان به شرح زیر است:

پیدا کردن یک متخصص ارتودنسی با مهارت و تجربه بالا

قبل از هر چیزی باید به دنبال یک متخصص ارتودنسی خوب در شهر و منطقه خود باشید. به طور مثال اگر در کرج ساکن هستید، پیدا کردن بهترین متخصص ارتودنسی در کرج می تواند ترس شما از درمان را از بین ببرد. در صورتی که این درمان توسط بهترین متخصص ارتودنسی انجام شود، با کمترین درد و ناراحتی و عوارض بهترین نتایج را دریافت خواهید کرد.

معاینه توسط ارتودنتیست و عکسبرداری از دهان و دندان

در جلسه مراجعه، متخصص ارتودنسی دهان و دندانهای شما را به طور کامل بررسی می کند و به منظور اطمینان خاطر از نوع و شدت ناهنجاری، عکسبرداری از دهان و دندان را برای شما تجویز می کند. در صورتی که تصاویر، نشان دهنده هر گونه مشکل اعم از پوسیدگی دندان و … باشد، باید قبل از شروع درمان ارتودنسی رفع شوند.

انتخاب نوع درمان ارتودنسی دندان

انتخاب روش درمان، یکی از مهم ترین مراحل ارتودنسی دندان است. بهترین روش درمانی برای بیمار را متخصص ارتودنسی به توجه به معاینات انجام شده، عکس رادیولوژی دندان، نیاز بیمار و درخواست بیمار مشخص می کند. انواع روش های ارتودنسی دندان شامل ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک است که هر کدام از این روش ها نیز انواع مختلفی دارند.

مراجعات در بازه های مختلف

شما تا پایان طول درمان موظف هستید در بازه های زمانی منظم و تعیین شده به کلینیک ارتودنسی مراجعه کنید تا وضعیت دندان هایتان بررسی شود.

استفاده از نگهدارنده ارتودنسی

برخی از متخصصین ارتودنسی ممکن است پس از پایان درمان ارتودنسی تا مدتی استفاده از نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینر را برای بیماران خود تجویز کنند.

کدام مدل ارتودنسی بهتر است؟

هر یک از این روش‌ ها دارای مزایا و معایب خود هستند و هر فرد ممکن است با ناهنجاری ‌ها و مشکلات مختلف در دندان ‌ها و فک خود مواجه باشد.



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

به طور کلی می توان گفت که خود ارتودنسی یک شاخه تخصصی در رشته دندانپزشکی است. اقداماتی که در این شاخه انجام می شود شامل ارزیابی، تشخیص و اصلاح یا درمان مشکلات مختلف دندانی مانند کج و ناصاف بودن، شلوغی دندان ها، جلو بودن یکی از فک ها و . است. با پیشرفت روز به روز علم مخصوصا در صنعت دندانپزشکی، انواع مختلفی از این درمان به وجود آمده است و با توجه به نیازهای بیمار از هر یک از آنان استفاده می شود. دسته بندی کلی ارتودنسی دندان شامل ارتودنسی متحرک و ثابت می شود، که هر کدام از آنها نیز مدل ها و انواع مختلفی دارند.

در این مقاله قصد داریم تا درباره نوع متحرک این نوع درمان توضیحاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

ارتودنسی متحرک و مزایای آن

ارتودنسی متحرک همانطور که از نامش پیداست، به شما این امکان را می دهد که هنگام غذا خوردن و یا مسواک زدن، دستگاه ارتودنسی را از دهان خود خارج کنید. رایج ترین نوع ارتودنسی متحرک با نام ارتونسی اینویزیلاین و نامرئی شناخته می شود که از یک قالب و پلاک پلاستیکی تشکیل شده است که به طور منحصر به فرد برای دندان های هر فرد ساخته می شود و در دهان قرار می گیرد.

ارتودنسی متحرک معمولا برای درمان و اصلاح مشکلات جزئی در دندان ها و فکین به کار می رود و برای ناهنجاری های شدید کاربردی ندارد. این دستگاه به آرامی دندان ‌ها را تحت فشار قرار داده و آنها را به نرمی و به آرامی به جایگاه مطلوب منتقل می ‌کند تا به حالت طبیعی و ایده‌ آل برسند.

مزایای ارتودنسی متحرک درمان دندان

  • هزینه مقرون به صرفه: در مقایسه با دیگر روش‌ ها، ارتودنسی متحرک هزینه کمتری دارد و برای افرادی که به دنبال راهکاری اقتصادی برای اصلاح دندان ‌ها هستند، گزینه مناسبی است.
  • آسانی در تمیز کردن: امکان خروج بریس از دهان، این روش را برای تمیز کردن و بهداشت دهان مناسب می ‌کند.
  • ظاهر بهتر نسبت به ارتودنسی ثابت: ارتودنسی متحرک دارای ظاهری بهتر و کمتر مشخص نسبت به ارتودنسی ثابت است، که این امر خصوصا برای افرادی که به زیبایی درمان حساس هستند، جذاب است.

هزینه ارتودنسی متحرک چقدر است؟

می دانیم که هزینه ارتودنسی دندان برای افراد میزان یکسان و ثابتی نیست و با توجه به مشکل و شدت آن و نوع دستگاه ارتودنسی انتخاب شده، قیمت تمام شده ارتودنسی دندان میزان متفاوتی خواهد بود. هزینه ارتودنسی متحرک برای هر فک بین ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان (ده میلیون تومان) تا ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان (ده میلیون تومان) با توجه به نوع روش و درمان مورد نیاز متغیر است.



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

در ابتدا و قبل از اینکه با توضیح ارتودنسی ثابت دندان بپردازیم، تصمیم داریم تا درباره ارتودنسی دندان تعریف مختصری به شما ارائه دهیم. ارتودنسی یک حوزه تخصصی دندانپزشکی است که در آن به تشخیص، پیشگیری و اصلاح بی نظمی دندان ها، ناهنجاری های فک و الگوهای نامناسب بایت پرداخته می شود.

در راستای درمان مشکلات فکی و دندانی مختلف، روش های مختلفی برای ارتودنسی دندان به وجود آمده است که شامل دسته کلی ارتودنسی ثابت و همینطور ارتودنسی متحرک می شود.

ارتودنسی ثابت چیست و چگونه دندان ها را مرتب می کند؟

ارتودنسی ثابت یکی از رایج ترین روش های درمانی ارتودنسی است. در این نوع ارتودنسی، براکت ها به دندان ها چسبانده می شوند و با استفاده از سیم و کش که به براکت ها متصل می شوند، ناهنجاری ها تصحیح می شوند. ارتودنسی ثابت خود انواع مختلفی دارد و شامل ارتودنسی لینگوال، براکت های دیمونو همینطور براکت های سرامیکی همرنگ دندان می شود. ارتودنسی ثابت با براکت های فلزی که رایج ترین نوع ارتودنسی ثابت است، برای درمان همه ناهنجاری ها از ساده ترین تا پیچیده ترین حالت کاربرد دارد.

مزایای ارتودنسی ثابت شامل چه مواردی می شود؟

تاثیر و عملکرد بسیار بالا: این روش ارتودنسی به دلیل فشار ثابتی که بر روی دندان ‌ها اعمال می‌ شود، تاثیر قابل توجهی در اصلاح ناهنجاری‌ های دندان دارد.

هزینه مناسب نسبت به دیگر روش‌ های ارتودنسی: ارتودنسی ثابت به عنوان یکی از گزینه‌ های به صرفه تر در مقایسه با سایر روش‌های ارتودنسی شناخته می‌شود.

مناسب برای همه سنین: این روش برای همه افراد از جمله کودکان و بزرگسالان، مناسب است و تناسب خوبی با انواع نیازهای سنی دارد.

کاربرد در تمام ناهنجاری ‌ها: تقریبا می ‌توان از ارتودنسی ثابت برای درمان تمامی ناهنجاری ‌ها و نامرتبی‌ های دندانی که به این درمان نیاز دارند، بهره گرفت. اما باز هم باید برای انتخاب بهترین روش درمان، با یک متخصص ارتودنسی در کرج یا هر شهر دیگری که در آن زندگی می کنید، مشورت کرد.

عدم نیاز به همکاری بیمار: در این روش، برخلاف برخی دیگر از روش‌ های ارتودنسی، نیاز به همکاری فعال بیمار برای اجرای درمان به جز مراقبت و بهداشت دهان و دندان وجود ندارد و درمان به صورت خودکار انجام می ‌شود.

هزینه ارتودنسی ثابت چقدر است؟

در بالاتر گفتیم که انتخاب روش درمان ارتودنسی به متخصص ارتودنسی بستگی دارد. این ارتودنتیست است که با مهارت و دانش خود و بعد از معاینه کردن دندانهای بیمار، روش درمان دندان های بیمار را مشخص می کند. هر کدام از این روش ها، قیمت متفاوتی دارد که برای هر فرد با دیگری متفاوت خواهد بود. برای ارتودنسی ثابت این هزینه برای هر فک بین 10 تا 15 میلیون تومان خواهد بود.  



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

چگونه می‌ توان بهترین راه‌ ها را برای کاهش BMI پیش گرفت؟ با اعمال تغییرات کوچک به سمت یک سبک زندگی سالم، می ‌توانید به تدریج BMI خود را کاهش دهید.

برنامه غذایی منظم و اصولی

برنامه غذایی سالم و منظم یکی از بهترین راه‌ ها برای کاهش BMI است. ایجاد تغییرات کوچک در رژیم غذایی به سمت یک سبک زندگی سالم، اقدامی کوچک و موثر است. مثلا هر روز می‌ توانید یک تغییر کوچک ایجاد کنید. مثل کاهش مصرف قند یا افزایش میزان مصرف آب. اضافه کردن سبزیجات و فیبر به رژیم غذایی و کاهش مصرف قندها اقدامات مثبتی هستند.

از رژیم ‌های لاغری افراطی خودداری کنید

رژیم های لاغری سخت برای مدت طولانی موثر نیستند و ممکن است به جای دست ‌یافتن به شاخص توده بدنی (BMI) سالم، باعث بازگشت وزن شوند. رژیم‌ های کنترل کالری و متوازن بهترین راه برای دستیابی به BMI سالم و حفظ آن برای مدت طولانی هستند. انتخاب غذاهای سالم ‌تر، کاهش حجم وعده‌ های غذایی و کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی ‌های پرکالری، راه‌ های ساده ‌ای هستند که به شما کمک می‌ کنند به شاخص توده بدنی متعادل و سالم دست پیدا کنید.

انجام دادن عمل های لاغری

در حال حاضر تعداد زیادی از افراد به دنبال راهکارهای لاغری موثر می‌ گردند. به نظر می ‌رسد داشتن بدنی متناسب و سبک زندگی سالم، شامل رژیم غذایی مناسب، تمرین ‌های مقاومتی و کاردیو و خواب به موقع، رازی برای دستیابی به این هدف می ‌باشد. با این وجود، حقیقت این است که ژنتیک تاثیر بسزایی در این مسیر دارد و حتی با انجام تمامی اقدامات صحیح، ممکن است به نتیجه دلخواه نرسیده و استایل مورد نظر خود را به ‌دست نیاورید.

اکنون، می‌ توانید از انواع عمل لاغری مانند بای پس معده یا بادی اسکالپ برای کاهش چربی و افزایش عضله در نقاط خاصی از بدن خود، همچون شکم و منطقه پهلو، بهره‌مند شوید. در صورتی که به این اقدامات فکر می ‌کنید، مهم است بدانید گزینه‌ های خوبی در دسترس دارید.

اکثر عمل‌ های لاغری، مانند اسلیو معده و بای پس معده، تغییراتی در ساختار معده ایجاد می ‌کنند. به همین دلیل، برای انجام این عمل‌ ها نیاز است که BMI (شاخص توده بدنی) بالاتر از ۳۵-۴۰ باشد. به این معنا که شما با اضافه وزن مفرط روبرو باشید. همچنین، داشتن بیماری ‌های مزمن ناشی از چاقی، از جمله فشار خون و دیابت، نیز از معیارهای مهمی است که متخصصان پیش از جراحی‌ ها به آن توجه می‌ کنند.



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

ایمپلنت های فوری که با نام ایمپلنت های یک روزه نیز شناخته می شوند، ایمپلنت های دندانی هستند که بلافاصله پس از کشیدن دندان می توانند در جای دندان از دست رفته قرار بگیرند. در این روش نیازی به دوره انتظار چند ماهه برای بهبودی جای دندان وجود ندارد و در کوتاهترین زمان ممکن جای خالی دندان پر می شود.

کاربردهای رایج ایمپلنت فوری دندان

از ایمپلنت دندان یک روزه می توان برای درمان مشکلات دندانی مختلفی استفاده کرد که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره می کنیم:

  • ایمپلنت های فوری می توانند جایگزین یک دندان از دست رفته شوند.
  • می توان از ایمپلنت های یک روزه به عنوان جایگزینی چندین دندان از دست رفته به صورت جداگانه یا به عنوان بریج دندان یا پروتز استفاده کرد. با ایمپلنت فوری دندان عملکرد دندان ها و زیبایی آنها در کوتاه ترین زمان بهبود می یابد.
  • در موارد که دندان به طور کامل از دست رفته باشند، می توان از ایمپلنت‌ های فوری برای جایگزین کردن همه دندان های از دست رفته به طور کامل استفاده کرد. این روش تنها در یک روز مجموعه جدیدی و یک دست از دندان های یک فک یا هر دو فک را در اختیار بیماران قرار می دهد.

مراحل نصب ایمپلنت فوری دندان

برای نصب ایمپلنت فوری دندان باید مراحل زیر را طی کرد:

مشاوره ایمپلنت دندان

در اولین ویزیت، تیم دندانپزشکی سلامت دهان و دندان و سابقه پزشکی بیمار را بررسی می کند و برای ارزیابی وضعیت استخوان فک و ساختارهای اطراف، عکس های اشعه ایکس یا سی تی اسکن می گیرد.

کشیدن دندان و کاشت پایه ایمپلنت دندان

بعد از بررسی وضعیت دهان و دندان، دندان مورد نظر کشیدن می شود و در همان روز کاشت فوری ایمپلنت انجام می شود. پایه ایمپلنت فوری در محل دندان خارج شده، قرار داده می شود و به طی یک دوره به استخوان فک جوش می خورد و محکم می شود.

نصب تاج موقت دندان

در بیشتر موارد پس از کاشت یک تاج یا پل موقت به پایه ایمپلنت متصل می شود. نصب این روکش موقت باعث می شود که پایه ایمپلنت کاشته شده، زیبایی و عملکرد دندان را مختل نکند.

جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک

با گذشت زمان، ایمپلنت از طریق فرآیندی به نام osseointegration با استخوان فک ترکیب می‌شود. این فرایند پایداری و طول عمر ایمپلنت را بیشتر می کند.

قرار دادن تاج دائمی دندان

زمانی که استخوان فک با پایه ایمپلنت به طور کامل جوش خورد، وقت آن رسیده است که تاج دائمی دندان را نصب کرد.

منبع: bestdentists.ir



:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

افراد ممکن است به دلایل مختلفی مانند تصادف، ضربه خوردن و پوسیدگی دندان در حجم زیاد، مجبور به کشیدن دندان های خود شوند. بعد از این اتفاق، جای خالی دندان از دست رفته می تواند آزاردهنده باشد. در این شرایط، می توان با روش های مختلفی از جمله ایمپلنت دندان، این جای خالی را پر کرد. امروزه پیشرفت های مختلفی در علم دندانپزشکی به وجود آمده است، که یکی از مهم ترین آنها را می توان ایمپلنت دیجیتال معرفی کرد.

ایمپلنت دیجیتال چیست؟

پروتز ایمپلنت دندانی با کاشت یک پایه میله ای در استخوان فک و تاج مصنوعی  بر روی آن، دندان های از دست رفته را جایگزین می کنند. معمولا در روش های دیگر کاشت پروتز دندانی، زمان زیادی لازم است تا فرآیند آن کامل شود. اما در روش دیجیتال، کار کاشت را فقط در یک جلسه و با کمترین درد ممکن انجام می دهند.

در واقع ایمپلنت دندان دیجیتال با به کار بردن تجهیزات پیشرفته و عکس برداری از فک و دهان و داده های کامپیوتری، ایمپلنت را طراحی و آماده می کند.

ایمپلنت دیجیتال چه مزایایی دارد؟

مهم ترین مزایایی که ایمپلنت دیجیتال دارد شامل موارد زیر می شود:

  • به دلیل استفاده از ابزار دیجیتالی در عکس برداری و مدل سازی، این روش نسبت به سایر روش ها بسیار کارآمد و سریع  است.
  • ایمپلنت دیجیتال نسبت به کاشت ایمپلنت معمولی، ماندگاری بیشتری دارد. پایه پروتزها در روش دیجیتال از جنس فسفات و کلسیم است و همین امر باعث استحکام و بیشتر بودن عمر ایمپلنت دندان می شود.
  • انجام یک روزه و بدون دردسر؛ از مهم ترین و برجسته ترین ویژگی کاشت پروتز دیجیتالی همین کوتاه بودن مدت انجام آن است.
  • وجود یک ریشه پیچ مانند مانع از بین رفتن استخوان در ناحیه‌ ای می شود که دندان در آن کشیده شده است. به همین دلیل این ایمپلنت از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری می کند.

معایب ایمپلنت دیجیتال کدام اند؟

این درمان مانند هر روش دیگری، علاوه بر مزایایی که دارد معایبی نیز شامل حال بیمار می کند؛ مانند:

توسط بیمه تکمیلی پوشش داده نمی شود؛ همین امر باعث می شود که گران تر از باقی درمان های دندانپزشکی شود.

هزینه بالای آن؛ به دلیل لزوم وجود کادر مجرب، استفاده از مواد مرغوب و گران قیمت و طراحی ظریفی که صورت می گیرد، هزینه ایمپلنت دندان به روش دیجیتالی از روش های دیگر گران تر است.

لزوم وجود تراکم استخوانی؛ اگر استخوان اطراف ناحیه ای که دندان آن از دست رفته است به اندازه کافی متراکم نباشد، نیاز به پیوند استخوان دارد.

منبع: implantdr.ir



:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

لاغری سریع بدون استفاده از رژیم های لاغری بر پایه دو اصل است:

  1. بنا بر دلایل ژنتیکی بدن شخص باعث تجمع چربی در نقاط مختلف بدن نمی شود
  2. مغز و تفکر انسان قابلیت هایی باور نکردنی دارند.

پزشکان و متخصصان تغذیه در قدم اول به بیماران خود یک رژیم لاغری اصولی را پیشنهاد می کنند. اما برخی افراد به دنبال رژیم  لاغری سریع رایگان هستند. بنابر این در ادامه با 2 نمونه از رژیم های لاغری سریع آشنا می شوید و می توانید بهترین آنها را انتخاب کنید.

رژیم لاغری سریع و موثر

رژیم های غذایی با کنترل مواد غذایی مصرف شده، باعث لاغری سریع می‌شوند. تا کنون هشت رژیم غذایی کارآمدی خود را ثابت کرده و باعث کاهش وزن و خصوصا تجمع چربی در نقاط مختلف بدن شده‌اند. اسامی این هشت رژیم به ترتیب: پالئو، وگان، کم کربو، دوکان، کم چرب، اتکینز، اچ سی جی و زون بوده که هر یک مزایا و معایب خود را دارند. این رژیم‌ها را بررسی کنید تا ببینید کدام یک با شرایط شما همخوانی داشته و برای شما بهتر است. یادتان باشد که رژیم لاغری سریع تنها در صورتی مفید است که بتوانید بعد از آن، وزن خود را حفظ کنید.

رژیم پالئو

بسیاری از کارشناسان معتقدند که بهترین روش زندگی برای حفظ سلامتی و افزایش طول عمر، دنبال کردن رژیم غذایی اجداد و نیاکان غارنشین است. آنهایی که غذای خود را فقط از طریق شکار کردن به دست می‌آورند و صد البته در این راه، انرژی زیادی نیز مصرف می‌کردند. در لاغری سریع با رژیم پالئو باید از غذاهای فرآوری شده و تراریخته اجتناب کرد و مصرف لبنیات نیز به حداقل برسد.

در رژیم لاغری پالئو از مصرف غلات و لبنیات اجتناب شده و به جای آن، غذاهای مقوی و پروتئین دار، سبزیجات و میوه‌ها و دانه‌های مغذی مصرف می‌شود. طبیعتا با گذشت صدها و شاید هزاران سال از قرار گرفتن لبنیات در رژیم غذایی انسان، حذف کامل آن منطقی نبوده و باعث ایجاد بعضی کمبودها در بدن شود. با این حال، این رژیم غذایی تاثیرگذاری خود در لاغری سریع را اثبات کرده است.

رژیم وگان یا گیاه خواری

هدف اصلی رژیم غذایی وگان یا همان رژیم لاغری گیاهخواری کمک به لاغری نبوده است، بلکه بیشتر یک نوع منش و تفکر برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از کشتن حیوانات است. بنابراین، رژیم وگن بیشتر منش و تفکری است که افراد وگان (گیاه خوار)، دنبال می‌کنند. همانطور که از اسم این رژیم لاغری سریع (گیاه خواری) مشخص است، مصرف هرگونه گوشت یا فرآوردهای گوشتی در آن ممنوع است. این رژیم دقیقا بر خلاف پالئو بوده و نه تنها گوشت و فرآورده‌های گوشتی در آن ممنوع است، بلکه مشتقات حیوانی همچون تخم مرغ، عسل، آب پنیر، آلبومین و … نیز نباید مصرف شوند.

در حقیقت وگانیسم دشوارترین نوع گیاه‌خواری (وجترینیسم) است. برای لاغری در رژیم وگان، کالری ورودی به بدن محدود شده و تکیه بر غذاهای فیبرداری است که هم به دستگاه گوارش کمک می‌کند و هم احساس سیری به فرد می‌دهد. در عمل، لاغری سریع با این رژیم امکان پذیر نبوده، اما در بلند مدت و با حفظ این رژیم، می‌توان زندگی سالمتری را مشاهده نمود.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 آذر 1402 | نظرات ()