نوشته شده توسط : رعنا

زنان در تمام طول تاریخ شیفته این فلز گرانبها بوده اند و درخشش و زیبایی زیورآلات طلا همواره برای زنان جذابیتی بی‌بدیل داشته است.

از آنجایی که روز زن، روز مهمی برای قدردانی از مقام ارزشمند زنان است، مردان نیز در پی بهترین و شایسته ترین هدایا برای این روز هستند.

از آنجایی که این روز هر ساله تکرار می‌شود، مردان در بسیاری مواقع ممکن است برای تکراری نشدن هدیه خود دچار سردرگمی شوند که امسال هدیه ارزنده خود را از چه گستره‌ای انتخاب نمایند.

نکته جالب درباره خرید هدیه طلا در روز زن این است که طلا هرگز برای خانم‌ها تکراری نخواهد شد.

بیشتر بخوانید : خرید گوشواره طلا

مقالات جالبی در رابطه با مقوله روانشناسی علاقه خانم‌ها به زیورآلات طلا ذکر شده که در آن مقالات به رابطه‌ انکار نشدنی هدیه طلا برای خانم‌ها و گرم نگهداشتن عشق و مهرشان به همسر اشاره گردیده است.

بنابراین شما می‌توانید بدون تردید و یا سردرگمی برای هر مناسبتی اقدام به خرید طلا برای همسر خود نمایید و یقین داشته باشید که هرگز این هدیه شما برای وی تکراری نخواهد شد.

در ضمن، طلا هدیه‌ای مصرفی یا خراب شدنی نیست. لباس، کفش، کیف، گل و هر نوع هدیه دیگری با وجود ارزنده بودن پس از مدت مشخصی کنار گذاشته می‌شود؛ اما هدیه طلا همواره مورد استفاده قرار خواهد گرفت و کنار نیز گذاشته نخواهد شد.

منبع : فروشگاه آنلاین طلا و جواهر آزادی 



:: موضوعات مرتبط: زیورآلات , ,
:: بازدید از این مطلب : 361
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

خرید نیم‌ست طلا نیز وضعیتی مشابه سرویس طلا دارد که پیش از این درباره آن صحبت نمودیم.

نیم‌ست طلا به سرویسی از طلای هم طرح گفته می‌شود که حداقل یکی از اجزای اصلی آن کم شده باشد.

نیم‌ست طلا می‌تواند شامل گردنبند و گوشواره یا گردنبند و دستبند یا دستبند و گوشواره باشد.

گاهی یک انگشتر و دستبند هم‌طرح نیز می‌تواند یک نیم‌ست زیبا باشد.

نیم‌ست‌ها معمولاً مورد توجه دختران مجرد و خانم‌های جوان است که به زیورآلات ساده‌تر علاقه دارند و از شلوغی در زیورآلات چندان خوششان نمی‌آید.

به طور کلی، نیم‌ست‌ها معمولا حالتی اسپرت نسبت به سرویس‌های طلا دارند و برای استفاده روزانه و مهمانی‌های دوستانه مناسب‌تر هستند.

البته این قاعده یک قانون همیشگی نیست و در بسیاری مواقع نیز نیم‌ست‌ها ممکن است کاملاً رسمی باشند و در مهمانی‌های مجلسی‌تر مورد استفاده قرار بگیرند.

هنگام خرید نیم‌ست طلا باید پیش از هر چیز هدف خود را مشخص کنید. اینکه می‌خواهید این نیم‌ست شامل چه مواردی از زیورآلات باشد و همچنین ظاهری رسمی یا اسپرت داشته باشد.

باید بدانید که این نیم‌ست را برای چه سبک مهمانی‌هایی می‌خواهید استفاده نمایید. بعد از آن است که می‌توانید در جستجوی طرح مورد نظر خود بروید.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید طلا

نکته بعدی درباره کاربردهای نیم‌ست طلا به عنوان هدیه است. فلسفه نیم‌ست شاید در ابتدا از گرانی سرویس‌های رسمی و سنگین طلا آغاز شده باشد و کسانی که می‌خواهند یک سرویس طلا به همسر یا مادرشان هدیه بدهند اما می‌خواهند هزینه کمتری برای این هدیه انجام دهند، می‌توانند نیم‌ست طلا شامل گردنبند و گوشواره یا دستبند را به عنوان هدیه انتخاب کنند.

امروزه طرح‌های جدیدی برای نیم‌ست‌ طلا به بازار آمده که شکل و طرح اجزای مختلف آن بجای آن‌که عیناً مشابه هم باشد، به نوعی مکمل یکدیگر است.

این نوع طرح‌ها که بعضاً انتزاعی هم هستند، در چند سال اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند و ایده‌های خلاقانه‌ای هم برای آن‌ها توسط جواهرسازان در حال پیاده سازی و اجرا است.

منبع : http://www.asby.ir/



:: موضوعات مرتبط: زیورآلات , ,
:: بازدید از این مطلب : 250
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

اگر جزء علاقمندان به لاک هستند و همیشه به ناخن هایتان لاک میزنید، شما را به خواندن این مقاله از آموزشگاه آرایشگری دعوت میکنیم. در این مقاله از دوره های آموزش آرایشگری تعدادی ترفند ساده که بهتر است در هر بار لاک زدن مورد استفاده قرار دهید، معرفی شده است که روند لاک زدنتان را آسان و بهتر میکند. با وبسایت الماس نشان همراه باشد.

بهترین راه حل برای خشک شدن سریع لاک ناخن

لاک ماهیتی مایع دارد و مدتی پس از اعمال شدن روی ناخن طول میکشد تا به طور کامل خشک شده و خودش را بگیرید. اگر حوصله ندارید که صبر کنید و یا کار ضروری دارید که باید زودتر انجام دهید، قبل از لاک زدن یک کاسه پر از آب و یخ بیاورید و پس از اتمام لاک زدن دست یا پای خود را درون کاسه قرار دهید. دمای پایین خیلی زود باعث خشک شدن لاک میشود و دیگری نیازی به صبر کردن ندارید.

خشک کردن لاک با اسپری های ضد چسبیدن مواد غذایی

اگر تاب و توان قرار دادن دست و پا در کاسه آب یخ را ندارید راه دیگری برای خشک شدن سریع لاک ناخن به شما پیشنهاد میکنیم. اسپری هایی وجود دارد که حلاوی موادی است که مانع از پسپیدن مواد غذایی به هم میشود. این اسپری ها ضرری برای شما ندارند و میتوانید از آن ها برای خشک کردن سریع لاک استفاده کنید. قوطی اسپری را در فاصله چند سانتی متری ناخن های لاک زدنه خود قرار داده و چند با آن افشانه را فشار داده تا لاک شما خشک شود. دقت کمنید که پس ا زچند دقیقه دست و ناخن های خود را بشویید تا مواد اضافه شده به دستانتان پاک شود.

استفاده از استون برای پاک کردن سطوح ضخیم لاک روی ناخن

اگر بنا به هر دلیلی ضخامت لاک روی ناخن شما زیاد است و نمیتوانید از طریق روش های معمول ان را پاک کنید نگران نباشید. استون، فویل و یک تکه پنبه میتوانند به راحتی آب خوردن و تنها در چند ثانیه به از بین رتن تمام ضخات لاک کمک کنند. برای این منظور یک تکه پنبه را بردئاشته و به استون آغشته کنید. پنبه را دور ناخنی خود پیپیده و روی ان را با فویل بپوشانید. فویل را دورتادور انگشت وناخن خود پیچانده و صبر کنید تا لاک را از بین ببرد. اگر میخواهید تاثیر آن زیاد باشد فویل را ت ۳ دقیقه دور انگشت خود نگاه دارید سپس آن را باز کنید.

بیشتر بخوانید : اموزش ناخن

حباب های هوای اضافی داخل لاک را اینگونه ازمیان بردارید

حتما برای شما هم پیش آمده که هنگام آغشته کردن قلموی لاک به محتویات آن حباب های کوچک زیادی روی آن ایجاد میشود. این حباب ها کار لاک زدن را دشوار تر میکنند و باید آن ها را از بین برد. بهترین راه برای از بین بردن این حباب های کوچک داخل لاک این است که شیشه حاوی لاک را بین کف هر دو دست خود قرار داده و به غلطک به سمت جلو و عقب حرکت دهید. با انجام این کار دیگر برآمدگی یا فرورفتگی روی سطح ناخن شما ایجاد نخواهد شد.

درب سف شیشه لاک را اینگونه باز کنید

گاهی اوقات به دلیل خشک شدن لاک در دهانه بطری ، باز و بسته کردن درب آن بسیار سخت است. برای اینکار یک لیوان پر از آب داغ یا ولرم آورده و لاک را به صورت برعکس (از طرف درب) در داخل لیوان قرار دهید. (فقط دربش بطری!). چند دقیقه بعد بطری را در آورده و به راحتی درب آن را باز کرده و از لاک زدن لذت ببرید.

برای جلوگیری از خشک شدن اطراف لاک اینکار را انجام دهید

اگر میخواهید زحمت باز کردن درب و خشک شدن دهانه بطری را تجربه نکنید حتما پس از هر بار استفاده از لاک مقدار کمی ازلین به اطراف درب بزنید. برای اینکار مانند تصویر زیر از یک گوش پاک کن استفاده کنید. با اینکار درب بخش درب آن خشک نخواهد شد و هر بار به راحتی باز و بسته خواهد شد.

بیشتر بخوانید : آموزش تاتو



:: بازدید از این مطلب : 230
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

روش درمانی که دندان پزشک برای طراحی لبخند هالیوودی به شما پیشنهاد می دهد؛ بستگی به مشکلات و عیوب دندان های شما دارد. متداول ترین روش هایی که برای اصلاح طرح لبخند هالیوودی انجام می شود؛ عبارتند از:

1.سفید کردن دندان ها قبل از نصب لمینت سرامیکی

تعجب نکنید اگر دندانپزشک پیش از نصب لمینت سرامیکی از شما خواست که برای سفید کردن دندان های تان از ژل های مخصوص خانگی یا حتی روش بلیچینگ استفاده کنید. بسیاری از کیت های سفید کننده خانگی به طور موقت رنگ دندان های شما را چند درجه روشن می کنند و به این ترتیب دندانپزشک می‌تواند بهترین سایه رنگ مطابق با دندانهای طبیعی خودتان را انتخاب کند. البته روش های سفید کردن دندان حرفه ای که در مطب دندانپزشکی انجام میگیرد میتواند دندان های طبیعی شما را روشن تر و درخشان تر کند؛ تا بتوانید روشن ترین سایه رنگ لمینت دندان  پرسلین را انتخاب کنید. در برخی مطب ها از لیزر برای سفید کردن دندان استفاده میشود. سفید کردن با لیزر کمتر از ۴۰ دقیقه زمان می برد و می توانید در همان جلسه قالب گیری برای ساخت لمینت سرامیکی دندانهای خود را با لیزر سفید کنید.

2.ونیر دندانی

برای اصلاح طرح لبخند هالیوودی انتخاب لمینت پرسلین گزینه مناسب تری است. هر چند ونیرهای دندانی دیگری مثل ونیرکامپوزیت، لومینیرز، ایمکس و غیره نیز به شما پیشنهاد می شود اما اگر قصد دارید لبخند هالیوودی خود را برای مدتی طولانی حفظ کنید؛ بهتر است از همان لمینیت پرسلین استاندارد استفاده کنید. زمانیکه با روش سفید کردن به آن اندازه ای که از لبخند هالیوودی انتظار دارید؛ دندانهایتان روشن نمی شود؛ ونیر های دندانی به کمک شما می آیند تا با انتخاب روشن ترین سایه رنگ که در مقاله "آیا رنگ لمینیت دندان قابل انتخاب است؟" به طور کامل توضیح دادیم؛ سفید ترین و جذاب ترین لبخند را به خودتان هدیه دهید.

ونیر لمینیت، یک پوسته نازک از جنس پرسلین است که کاملاً با بافت دهان و دندان سازگار است. دندانپزشک می تواند ونیر ها را به راحتی روی سطح دندان شما نصب کرده و ظاهر دندان های تان را تغییر دهد. پیش از کاشت لمینت سرامیکی، بخشی از مینای دندان شما تراشیده می شود تا فضای کافی برای قرار گرفتن پوسته های پرسلین روی دندان های تان ایجاد شود. دندانپزشک با مواد باندینگ بسیار مستحکم، پیوند بین ونیر لمینیت و مینای دندان را برقرار می کند تا بر اثر وارد آمدن فشار هنگام گاز زدن یا جویدن غذا ها از روی دندانهای شما نیفتد.

انتخاب رنگ، جنس لمینت پرسلین، برند، نحوه کاشت، تکنیک ساخت در لابراتوار و تجربه دندانپزشک از عواملی که روی هزینه و قیمت لبخند هالیوودی با لمینت سرامیکی تأثیرگذار است. مراقبت از لمینت های سرامیکی با حفظ بهداشت دهان و دندان و محدود کردن عاداتی مثل سیگار کشیدن یا دندان قروچه کردن به افزایش دوام و طول عمر های دندانی کمک می کند. هرچند فرآیند نصب کامپوزیت ونیر به نظر ساده می رسد؛ اما اگر توسط دندانپزشک متخصص و با تجربه انجام نگیرد؛ طرح لبخند هالیوودی شما چندان رضایت بخش نخواهد بود.

3.تاج دندان به جای لمینیت سرامیکی

تاج دندان مانند ونیرهای لمینت سرامیکی به عنوان روکش روی دندان های شما قرار می گیرند تا ظاهر آن را زیباتر کنند. برخلاف ونیرها که فقط سطح دندان را پوشش می‌دهند؛ تاج دندان کل دندان را روکش می کنند. در صورتی که برای اصلاح طرح لبخند هالیوودی به کلینیک مراجعه کنید اما یک یا چند دندان شما پوسیدگی بسیار عمیق داشته باشد و یا نیاز به روت کانال پیدا کند؛ دندانپزشک به شما پیشنهاد می دهد که از تاج دندان همرنگ با ونیرهای پرسلین خود استفاده کنید تا بهترین نتیجه را از ترمیم دندانهای خود بگیرید. تکنولوژی ساخت و طراحی لمینیت سرامیکی و تاج دندان پرسلین توسط تکنولوژی پیشرفته با توجه به قالب تهیه شده توسط دندانپزشک و رنگ منتخب شما در لابراتوار تهیه شده و حداکثر تا دوهفته آماده نصب روی دندان ها می باشد. پس از نصب تاج دندان و لمینت پورسلین، هیچ تفاوت ظاهری قابل تشخیص نخواهد بود و یک لبخند هالیوودی کامل به شما هدیه داده می‌شود.

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت آباد



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 328
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

همانطور که گفتیم عوامل بسیار زیادی در هزینه های ارتودنسی بی رنگ تاثیرگذار هستند که در ادامه با آنها آشنا می شویم.

-تاثیر جنس براکت

جنس موادی که در ساخت براکت سرامیکی استفاده می شود دارای هزینه بیشتری است. در براکت فلزی از فولادهای ضد زنگ استفاده می کنند که از نظر قیمت نسبت به براکت سرامیکی ارزان تر می باشد. به همین علت بیماران باید طبق تفاوتی که در مواد بکار می رود هزینه بیشتری هم پرداخت کنند. براکت های ارتودنسی سرامیکی یا  بی رنگ از ماده ای ساخته می شود که در آخر شفاف و بدون رنگ است و از این رو باعث زیبایی درمان ارتودنسی می شود.

-رنگ براکت

بهتر است بدانید براکت ها می توانند به رنگ دندان یا به رنگ روشن و یا به طور کامل نامرئی باشند. توانایی براکت سرامیکی به علت تنوع رنگ و همخوانی با دندان های بیمار بسیار زیاد است. کسانی که دادن های روشنی دارند معمولا از براکت های روشن و شیشه ای رنگ استفاده می کنند و کسانی که به علت های مختلف و جنس دندان ها، دارای دندانی تیره تر هستند، براکت های رنگی اما متناسب با دندان خود را انتخاب می کنند. این ترکیب رنگ در میان براکت های سرامیکی این امکان را به افراد می دهد که براکت ها را مطابق با رنگ دندان های خود انتخاب کنند و این موضوع هم به طور مستقیم بر روی افزایش هزینه ارتودنسی بی رنگ اثر دارد.

بیشتر بخوانید : ارتودنسی متحرک

-بالا بودن هزینه ارتودنسی سرامیکی به علت نامرئی بودن

ارتودنسی نامرئی کمتر جلب توجه کرده و در محدوده دید مردم قرار می گیرد. از این نوع درمان به عنوان درمان نامرئی هم می کنند. در واقع افراد اگر بخواهند درمان دندان های خود را با ارتودنسی و براکت های بی رنگ انجام دهند بی شک باید هزینه های بیشتری را پرداخت کنند. براکت سرامیکی کمتر از براکت فلزی دیده می شود به همین دلیل روشی پرطرفدار در میان نوجوانان و همچنین بزرگسالانی است که از دیده شدن براکت های دندان های خود در برابر دوستان و اطرافیان خجالت می کشند و کمتر به حرف زدن و خندیدن تمایل نشان می دهند. به طور کلی استفاده از براکت های سرامیکی به افراد کمک می کند که با این احساسات به خوبی مقابله کنند.

-مراجعه بیشتر به متخصص ارتودنسی و افزایش هزینه ارتودنسی

براکت ارتودنسی بی رنگ نیازمند ظرافت، دقت و زمان بیشتری برای نصب شدن روی دندان ها هستند. یک دندانپزشک متخصص ارتودنسی زمان بیشتری جهت نصب، معاینه و تعمیر در نظر می گیرد. همچنین بیماران هم باید مراجعه بیشتری نزد متخصص ارتودنسی  برای ارزیابی براکت و دندان ها داشته باشند.

کنترل کردن هزینه ارتودنسی بی رنگ

باید بدانید که اگر کسی بخواهد روی تمامی دندان ها براکت سرامیکی بچسباند بی شک هزینه زیادی باید پرداخت کند. توصیه می شود برای اینکه بتوان میزان هزینه را کنترل کرد تنها روی دندان های قسمت جلو از این نوع براکت استفاده شود و دندان های دیگر که دید کمتری دارند با براکت فلزی پوشش داده شوند.

منبع : مجله ارتودنسی دندان



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 492
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی دندان چند دهه ایی است که مورد توجه افراد، مخصوصا بزرگسالان شده است. یکی از دلایل اصلی آن هم پنهان بودن دستگاه ارتودنسی در آن است. اما نکته مهم در این مدل از ارتودنسی این است که هر کسی نمیتواند از این نوع درمان استفاده کند و تنها مخصوص افرادی است که شدت بی نظمی دندانی در آن ها کم باشد. زیرا توانایی این دستگاه ارتودنسی در جابجایی دندان کمتر از ارتودنسی نوع ثابت است که در آن از براکت های فلزی استفاده می شود. ارتودنسی نامرئی انواع مختلفی دارد ، که اکتور های تعیین کننده هزینه ارتودنسی نامرئی را بیان خواهیم کرد

بیشتر بخوانید : ارتودنسی ثابت

هزینه ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

با توجه به اینکه اکثر لوازم و تجهیزات ارتودنسی به صورت وارداتی است و نرخ ارز تاثیر زیادی در آن دارد، باعث شده هزینه ارتودنسی نامرئی و سایر روش های ارتودنسی مسئله ایی بسیار مهم برای عموم باشد.

به طور کلی نوع ارتودنسی نامرئی، در تعیین هزینه نهایی درمان بسیار تاثیر گذار است اما بجز آن فاکتور های دیگری در تعیین قیمت نهایی ارتودنسی دندان نقش دارد که برخی از آن ها به شرح زیر می باشد:

ارتودنسی تک فک باشد و یا برای هر دو فک انجام شود

نوع دستگاه و تجهیزات بکار برده شده برای درمان

نیاز و یا عدم نیاز به جراحی فک، قبل از ارتودنسی

جنس براکت های ارتودنسی (سرامیک، فلزی و … )

سن بیمار

داشتن و یا فقدان دندان نهفته

طول مدت درمان بیمار

میزان و شدت ناهنجاری و بی نظمی فکی و دندانی

میزان همکاری بیمار در طول درمان

نوع درمان نگهدارنده ارتودنسی که پس از درمان انجام میگیرد

بررسی این فاکتور ها و پیش بینی میزان هزینه کلی درمان در روز اول توسط متخصص ارتودنسی با معاینات انجام شده، بیان میشود. هزینه ارتودنسی نامرئی همانند سایر روش های درمانی، معمولا در طی درمان و با پیشرفت روند درمانی فرد اخذ می گردد. بخشی از هرینه در ابتدای درمان و مابقی آن در طول درمان ، به صورت اقساطی قابل پرداخت می باشد.

منبع : مجله ارتودنسی دندان



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 315
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

مواد سازنده یا تشکیل دهنده

بریس ها یا از فلز ساخته شده اند یا اینکه از سرامیک (ارتودنسی سرامیکی). براکت ها به سطح دندان ها چسپیده میشوند و با کمک سیم قوس دارد و الاستیک ها به همدیگر متصل میشوند. از طرف دیگر اینویزیلاین ها که همان ارتودنسی نامرئی و متحرک هستند از مواد پلاستیکی شفاف و بینظیری به نام بیسفنولا (BisphenolA) ساخته شده اند. بریس ها در مقایسه  با اینویزیلان ها هم دوام بیشتری دارند و هم هزینه کمتری دارند. در نتیجه در این آیتم از تفاوت اینویزیلاین با بریس ها، بریس یا ارتودنسی متحرک برنده است.

رنگ بندی (مرئی و نارئی بودن)

چند سالی است که بحث ارتودنسی دندان رنگی در میان دوست داران این درمان بالا گرفته است. نوجوانان و جوانان بیشترین استقبال را از ارتودنسی رنگی میکنند و از سوی دیگر بزرگسالان اکثرا دوست ندارند که کسی متوجه شود ارتودنسی کرده اند و خود را انگشت نما نمیکنند. بریس ها به کمک الاستیک ها و بندهای ارتودنسی که رنگی هستند میتوانند به لبخند و دندان های ارتودنسی شده رنگ و لعاب بدهند. اما اینویزیلاین ها کاملا شفاف هستند و زمانی که روی دندان ها اینویزیلاین باشد کسی متوجه آن ها و درمان شما نمیشود.

هزینه ارتودنسی

بریس های فلزی معمولاً ارزانتر از اینویزیلاین ها هستند. متوسط ​​هزینه ارتودنسی ثابت با بریس فلزی بین 2000 تا 6000 دلار متغیر است در حالی که هزینه ارتودنسی متحرک با اینویزیلاین ها در کل از 5000 دلار به 8،000 دلار متفاوت است. این حیث هزینه ارتودنسی به نظر میرسد که بریس  های فلزی گزینه بهتری برای استفاده باشند.

مراجعه به مطب متخصص ارتودنسی

میزان مراجعه به مطب متخصص ارتودنسی یک تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک است که به این راحتی ها نباید از آن بگذریم. بعد از نصب بریس ها شما باید حدودا هر ماه یکبار به مطب متخصص ارتودنسی خودتان مراجعه کنید. در این ویزیت، متخصص با دقت دهان و دندان شما را ارزیابی میکند و روند حرکت دندان ها را نیز چک خواهد کرد. بعد از ارزیابی ها، اگر لازم باشد سیم قوس دار بین براکت ها را سفت کرده یا فشار را بیشتر میکند.

از طرف دیگر اینویزیلاین ها حدودا هر دو هفته یکبار باید تعویض شوند و باید به متخصص مراجعه کنید. با این حال هیچ نیرو، فشار و تنظیمات خاصی برای قرار دادن اینویزیلاین ها یا پلاک های ارتودنسی شفاف لازم نیست.

نگهداری و مراقبت از ارتودنسی

مراقبت و نگهداری از ارتودنسی ثابت با بریس معمولا سخت و دشوار است. تمیز کردن آن ها نیازمند صرف وقت زیادی است. زیرا با وجود بریس ها ذرات ریز مواد غذایی بهتر بین دندان ها و بریس ها به دام می افتد و نیاز است زود به زود مسواک بزنید یا دندان ها را تمیز کنید. از این حیث مراقبت از ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی حتی سخت تر هم خواهد بود.

از طرف دیگر اینویزیلاین ها نیازی به مراقبت زیادی ندارند و معمولا خودشان با آب ولرم تمیز شده و دندان ها را نیز با برداشتن اینویزیلاین ها بدون مزاحمت تمیز میکنیم.

نصب و برداشتن دستگاه

زمانی که میخواهید غذا، نوشیدنی و یا هر خوراکی بخورید نمیتوانید بریس فلزی بردارید زیرا محکم به دندان های شما متصل است. تنها کسی که میتواند بریس را متصل و جدا کند متخصص ارتودنسی است. از طرف دیگر به راحتی میتوان اینویزیلاین ها را حین غذا یا نوشیدنی خوردن برداشت و دوباره سرجایشان گذاشت. بنابراین از این حیث اینویزیلاین ها راحت ترند.

اثربخشی

مهمترین تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک میزان اثربخشی یا کارآمد بودن آن ها است. بریس فلزی معمولاً در موارد پیچیده ناهماهنگی دندان ها مانند ازدحام دندان ها، اوربایت، آندربایت و …. بسیار کارآمد است.  اما اینویزیلاین ها برای برطرف کردن مشکلات ساده تا متوسط دندانی تجویز میشوند

منبع : مجله ارتودنسی دندان



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 593
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی نامرئی

دراین روش از پلاک‌های شفاف در جهت ردیف کردن دندان‌ها استفاده می‌شود که آن نیز در موارد بسیار محدود و نامرتبی‌های بسیار کم و با صلاحدید متخصص ارتودنسی انجام می‌گیرد و نیاز به مراجعات۲ هفته یک بار و تعویض پلاک در هر جلسه دارد. این پلاک‌ها اختصاصی برای هر بیمار ساخته می‌شود. برای ساخت آن ابتدا از دهان بیمار قالبی گرفته می‌شود و به آزمایشگاه ارسال می‌شود. با استفاده از تکنولوژی دیجیتالی پلاک شفاف طراحی شده و برای متخصص ارتودنسی فرستاده می‌شود. تعدادی پلاک متحرک به بیمار تحویل داده می‌شود و بیمار موظف است به شکل دوره‌ای چند هفته‌ای از این پلاک‌ها استفاده کند.این پلاک‌ها وقتی در روی دندان‌ها قرار داده می‌شوند به دلیل ساختار پلاستیک شفاف آن ، نامرئی می‌باشند. با استفاده از الاینر شفاف به مرور زمان دندان‌ها به موقعیت ایده‌آلی که برای آنها در‌نظر گرفته‌شده، حرکت می‌کنند.

سیستم Self ligate یا Damon(براکت‌های درپوش‌دار)

در این سیستم براکت‌ها قابلیت باز و بسته شدن به صورت کشویی دارند و نیازی به استفاده از کش‌ها در براکت‌های معمول برای نگه داشتن سیم ارتودنسی نیست، در نتیجه کنترل پلاک میکروبی و رعایت بهداشت ساده‌تر شده و معضل تغییر رنگ کش‌ها رفع شده است.این سیستم سازگاری بیشتری با سیستم استخوانی و عضلات فک و صورت دارد. دلیل این امر نیروهای بسیار ملایمی است که به دندان‌ها اعمال می‌شود. در واقع دندان‌ها به صورت بسیار شل به سیم متصل‌اند و آزادی حرکت بیشتری در ضمن درمان‌های ارتودنسی دارند.

در مورد مزایای آن گفته شده که این درمان باعث عدم نیاز به درآوردن دندان‌ها،کاهش طول درمان،افزایش فاصله بین ویزیت‌های بیمار،کاهش درد می‌شود. ولی باید گفت که این موارد بسته به نوع و شدت ناهنجاری و همچنین تفاوت در فاکتورهای بیولوژیکی از فردی به فرد دیگر متغیر است و عامل تعیین کننده تشخیص متخصص است البته باید پذیرفت که ویژگی‌های این سیستم در حد یک ابزار کمکی، سبب تسهیل درمان و همچنین اتمام سریع درمان بیمارانی می‌شود که ردیف نمودن دندان‌های آن‌ها به تشخیص درمانگر قرار است بدون کشیدن دندان صورت گیرد.

در مورد ادعای کاهش میزان درد ارتودنسی با استفاده از سیستم Damon باید افزود که اصولا ارتودنسی تنها در یکی دو روز اول درمان آن هم در مورد برخی بیماران با درد و ناراحتی جزئی همراه است بنابراین تفاوت چشمگیری در مقدار درد با استفاده از این سیستم و براکت‌های معمولی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید :

TAD یا مینی اسکرو

از تکنیک های جدید در ارتودنسی است که از معروف‌ترین انواع آن‌ها مینی اسکرو Mini Screw یا پیچ‌های کوچک داخل فکی می باشد که این تکنیک تحول بزرگی را در درمان برخی از ناهنجاری های فکی-صورتی سبب شده است. به گونه‌ای که در گذشته نه چندان دور درمان بعضی از ناهنجاری‌های فکی-صورتی توسط ارتودنسی به همراه جراحی انجام می‌شد ولی با ورود مینی اسکرو به عرصه ارتودنسی انواع متنوعی از حرکات دندانی امکان پذیر شده که با استفاده از آن‌ها در سن مناسب می‌توان این دسته از ناهنجاری‌ها را بدون جراحی و فقط با ارتودنسی درمان نمود. اسکرو در شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای حرکت دادن دندان به یک تکیه گاه قوی نیاز باشد. مینی اسکرو همچنین در بیمارانی استفاده می‌شود که برخی دندان‌های دائمی را ندارند.

مینی اسکروها منجر به نتایج قابل پیش بینی می‌شوند.

 مینی اسکرو می‌تواند دندان‌ها را در‌جهاتی حرکت دهد که ابزارهای روی دندان‌ها نمی‌توانند و هم‌چنین طول درمان را کنترل می‌کنند.

قرار دادن مینی اسکرو در دهان توسط ارتودنتیست یا جراح لثه در مطب با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

جنس مینی اسکرو از تیتانیوم است و بدن به خوبی آن را می‌پذیرد.

برداشتن مینی اسکرو از داخل دهان بسیار ساده و بدون درد است.

منبع : مجله ارتودنسی دندان



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 275
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

در ادامه پرکاربردترین بریس‌ها در ارتودنسی کودکان را معرفی می‌کنیم.

بریس‌های فلزی

بریس‌های فلزی قدیمی که معمولاً از استیل ضدزنگ گرید بالا ساخته می‌شوند تا به امروز پرکاربردترین بریس ارتودنسی ثابت محسوب می‌شوند. بریس‌های فلزی میله‌هایی فلزی دارند که دور دندان‌های آسیا را دربر می‌گیرد و براکت‌های فلزی کوچک‌تر نیز با سیمان به سطوح جلویی دندان‌های دیگر چسبانده می‌شود. سیم فلزی باریک و مارپیچی که بین براکت‌ها وجود دارد، دندان‌ها را به آرامی به سمت موقعیت مناسب هدایت می‌کند. این سیم قوسی با کش‌های منعطف، بست‌های فلزی یا گیره‌هایی از انواع دیگر روی براکت‌ها ثابت می‌شود. از مزایای ارتودنسی ثابت تضمین موثر بودن آن برای دستیابی به نتایج مورد انتظار است به این دلیل که در مراحل ارتودنسی ثابت وسوسه خارج کردن بریس ها مانند ارتودنسی متحرک وجود ندارد.

محبوب ساختن بریس‌ها

برای قابل قبول‌تر کردن بریسها و جذاب‌تر ساختن آنها از کش‌هایی به رنگ روشن برای نگه داشتن سیم‌ها استفاده می‌شود. کودکان می‌توانند رنگ کش را متناسب با رنگ لباس مدرسه و تم تعطیلات انتخاب کنند.

بریس‌های سرامیکی

بریس‌های سرامیکی همرنگ دندان نسخه جدیدی از ارتودنسی قدیمی هستند که بسیار کمتر از بریس‌های قدیمی جلب توجه می‌کنند. اجزا تشکیل دهنده بریسهای سرامیکی مشابه بریس‌های قدیمی است، با این تفاوت که براکت‌های جلوی دندان‌ها از ماده سرامیکی شفافی ساخته می‌شود که با رنگ طبیعی دندان همخوانی دارد. این روش مورد علاقه بزرگسالان و بسیاری از افراد مشهور است، چرا که فقط اگر از نزدیک به آن دقت کنید، متوجه درمان ارتودنسی(سیم کشی دندان) می‌شوید.

بیشتر بخوانید :

بریس‌های نامرئی زبانی

هرچند بریس‌های سرامیکی زیاد در چشم نیستند، اما روش ارتودنسی دندان کودکان دیگری نیز وجود دارد که بریس‌های ثابت را عملاً نامرئی می‌سازد. این بریس‌های نامرئی که به بریس‌های زبانی (لینگوال) شهرت دارند، پشت دندان در سمت زبان قرار می‌گیرند. سازو کار عملکرد و تاثیرگذاری آنها مشابه دیگر بریس‌های فلزی است، اما با وجود ساخته شدن از فلز به دلیل مخفی شدن پشت دندان‌ها قابل مشاهده نیستند.

بریس‌های شفاف

ارتودنسی نامرئی نوجوانان به مجموعه‌ای از تری‌های متحرک و شفاف پلاستیکی گفته می‌شود که در صورت استفاده ۲۲ ساعت در طول روز دندان‌ها را به تدریج مرتب می‌کند. تقبل هزینه ارتودنسی دندان نامرئی قبلاً فقط برای بزرگسالان کاربرد داشت، اما امروزه با اضافه شدن ویژگی‌هایی چون نشانگرهای مدت استفاده مناسب درمان نوجوانان نیز شده است. مزیت شاخص این ارتودنسی متحرک نیز که نیازی به گفتن ندارد، این ارتودنسی نامرئی است.

منبع : مجله ارتودنسی دندان



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 304
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی دندان

ممکن است برایتان پیش آمده باشد که ارتودنسی چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که ارتودنسی یکی از رشته‌های تخصصی در دندان پزشکی برای ردیف کردن دندان و ناهنجاری‌های فک است. ارتودنسی از دو واژه "ارتو" به معنی راست و درست و "ادوس" به معنای دندان تشکیل شد. در ادامه مطلب ارتودنسی چیست باید ذکر کنیم که ارتودنسی با نظم بخشیدن دندان‌ها و برطرف کردن مشکلات فک می‌تواند به شما کمک کند تا با کیفیت بهتری غذا بخورید و لبخندی زیبا را میهمان همیشگی دندان هایتان کنید.

زمان طلایی و دوره درمان ارتودنسی دندان

براساس مقاله ارتودنسی چیست باید بدانید که بهترین زمان برای انجام ارتودنسی هنگام رشد ساختمان‌های صورت بوده که این بازه سنی در دختران قبل از ۱۳ سالگی و پسران قبل از ۱۵ سالگی است و اگر این زمان از دست برود، برای تصحیح به زمان و انرژی بیشتری نیاز است. مدت زمان ارتودنسی دندان معمولا در حدود یک سال و نیم تا دو سال بوده که این بازه زمانی نسبت به سن افراد و نحوه قرار گیری دندان‌ها ممکن است، تغییر کند.

روش‌های انجام ارتودنسی

ارتودنسی دندان بنا به تشخیص متخصص ارتودنسی  به روش‌های مختلفی انجام می‌شود؛ ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی دیمون، ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی لینگوال و ارتودنسی فانکشنال، روش‌هایی هستند که در ادامه مطلب ارتودنسی چیست، به صورت خلاصه به آن‌ها می‌پردازیم.

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت رایج‌ترین نوع ارتودنسی بوده که شامل نوار، سیم و براکت هاست. در این روش درمان که حدودا در طول یک ماه به اندازه یک میلیمتر دندان‌ها حرکت می‌کنند، براکت‌ها بر روی دندان‌ها چسبانده شده و یک سیم از میان آن‌ها عبور می‌کند که به کمک کش‌های سفید یا رنگی به براکت‌ها متصل می‌شود. امکان استفاده از ارتودنسی ثابت به شرط سلامت لثه و بافت‌های نگه دارنده، در هر سنی امکان پذیر است، اما طول درمان که متوسط آن دو سال بوده، در سنین بالا طولانی‌تر می‌شود.

ارتودنسی متحرک

در ارتودنسی متحرک؛ قالبی از فک بالا و پایین گرفته و پلاک‌ها ساخته می‌شود. این روش برای افراد کم سن و سال مناسب‌تر است زیرا، علاوه بر مشکلات دندانی می‌تواند ناهنجار‌های استخوانی فک را نیز برطرف کند و بیمار این امکان را دارد تا زمان خوردن غذا، ارتودنسی را دربیاورد و بعد از مسواک و نخ دندان دوباره در دهان بگذارد.

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی نوعی دیگر از روش‌های ارتودنسی است که در آن یک سری قالب‌های پلاستیکی شفاف از دندان‌های بیمار تهیه می‌شود که هر دو هفته یکبار باید تعویض شوند. این قالب‌ها نیروی ثابتی را به دندان وارد می‌کنند.

هزینه ارتودنسی

همانطور که در قسمت‌های قبل عنوان کردیم، هزینه ارتودنسی به عوامل متعددی از جمله نوع درمان، مدت زمان، مهارت دندانپزشک، ساختار فک، جنس لثه و. بستگی دارد.

منبع : مجله ارتودنسی دندان 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 255
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 تير 1400 | نظرات ()