نوشته شده توسط : رعنا

دکتر عمومی داخلی با تحصیل تکمیلی در حوزه ارولوژی می تواند به مرحله متخصص ارولوژی دست پیدا کند. این تخصص پزشکی با دانش کامل در زمینه سیستم ادراری مانند مثانه، کلیه ‌ها، حالب‌ ها (لوله ‌هایی که ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می‌ کنند) و مجرای ادراری مرتبط است. اورولوژیست در زمینه دستگاه تناسلی آقایان شامل بیضه ها، آلت تناسل، کیسه بیضه و پروستات، دانش بالایی دارد و بیماری های این بخش را درمان می کند.

متخصص ارولوژی چه بیماری هایی را درمان می کند؟

در ادامه به برخی از شایع ‌ترین بیماری ‌هایی که توسط دکتر متخصص اورولوژی درمان می‌ شوند، اشاره می ‌کنیم:

سرطان کلیه ‌ها

سیستم کلیه مسئول دفع مواد زائد و کنترل فشارخون است. سرطان کلیه زمانی شکل می ‌گیرد که رشد غیر طبیعی سلول‌ ها در کلیه آغاز شود. علائمی همچون خون در ادرار، توده در کلیه، درد پهلو، خستگی، از دست‌ دادن اشتها، تب، درد استخوان و فشارخون بالا نشانگر سرطان کلیه می ‌باشند.

سنگ کلیه

در صورت وجود علائمی چون درد در پهلو، خون در ادرار و حالت تهوع، ممکن است با سنگ کلیه مواجه شوید. بیشترین سنگ ‌های کلیه اندازه نخودی دارند و از دستگاه ادراری عبور می ‌کنند. اما در مواقعی ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. عواملی نظیر مصرف مایعات ناکافی، انسداد دستگاه ادراری یا سابقه خانوادگی افراد را در معرض این مشکلات قرار می‌ دهند.

عفونت کلیه

عفونت کلیه نوعی عفونت ادراری است که اغلب از مثانه شروع شده و به یک یا هر دو کلیه گسترش می ‌یابد. این نوع عفونت نیاز به درمان فوری دارد، زیرا در صورت عدم درمان ممکن است به کلیه ‌ها آسیب برساند.

بیماری غدد آدرنال

نارسایی غدد آدرنال یا بیماری آدیسون عارضه ‌ای غیر معمول است که در آن بدن به ‌اندازه کافی هورمون کورتیزول و آلدسترون تولید نمی‌ کند. این بیماری با علائمی مانند خستگی شدید، کاهش وزن، تیره شدن پوست، فشار و قند خون پایین و دردهای عضلانی همراه است.

زود انزالی

زود انزالی یا انزال زودرس نوعی اختلال در عملکرد جنسی است. در این بیماری فرد به ارگاسم می ‌رسد و مایع منی زودتر از زمانی که شخص و شریک جنسی بخواهد، خارج می ‌شود. اغلب افرادی که دچار زود انزالی هستند، قبل یا کمی بعد از دخول در حین مقاربت به انزال می ‌رسند. عوامل فیزیکی، شیمیایی و روانی می ‌توانند روی این مشکل تاثیر داشته باشند.



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

پروستات غده ای است که در زیر مثانه و مقابل انتهاری دستگاه گوارش قرار گرفته است. این عضو نقش اساسی ای در سیستم باروری مردان ایفا می کند. غده پروستات وظیفه تولید مایع منی که حمل کننده اسپرم است را بر عهده دارد. این غذه ممکن است دچار بیماری هایی شود که برای درمان آنها ممکن است مجبور به انجام عمل های لاغری مختلفی شویم.

روش های تشخیص بیماری های پروستات

پزشک متخصص ارولوژی با آزمایش های مختلفی می تواند بیماری های مختلف غده پروستات را تشخیص دهد. این آزمایشات عبارتند از:

معاینه دیجیتال معقدی

در این روش، متخصص ارولوژی با استفاده از دستکش و روغن پروستات را از طریق معقد معاینه می کند. در این حین، اگر مشکلات یا برآمدگی های نامتعارفی حس کند، ممکن است نشان دهنده مشکلات پروستات باشد. اما در این روش آزمایش، بیماری سرطان پروستات تشخیص داده نمی شود و فقط وضعیت سلامت آن نشان داده می شود.

سونوگرافی

سونوگرافی به عنوان یکی از آزمایشات تشخیصی رایج، از امواج صوتی برای ایجاد تصویر از پروستات استفاده می‌ کند. این تصویر سونوگرافی از داخل بدن را به پزشک ارائه می ‌دهد و می‌ تواند جزئیات بیشتری از وضعیت پروستات نشان دهد.

آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات

در این آزمایش با بررسی سطح پروتئین های آنتی ژن اختصاصی پروستات در خون، وضعیت سلامت پروستات تشخیص داده می شود. میزان این پروتئین‌ ها متغیر بوده و بر اساس نتایج، پزشک می‌ تواند تشخیص سلامت یا مشکلات پروستات را ارائه دهد.

تصویربرداری MRI

تصویربرداری با استفاده از MRI نیز می ‌تواند برخی از بیماری ‌های پروستات را تشخیص دهد. این روش با استفاده از جریان مغناطیسی و سیگنال ‌های رادیویی، تصاویر دقیقی از پروستات ایجاد می‌ کند.

بیوپسی پروستات

بیوپسی پروستات شامل گرفتن نمونه ‌های کوچک از پروستات است. این نمونه ‌ها به طور دقیق تحت میکروسکوپ مورد بررسی قرار می ‌گیرند تا مشکلات مختلفی از جمله سرطان پروستات شناسایی شود. این آزمایش با بیهوشی کامل یا بیهوشی نخاعی اجرا می ‌شود.

عمل پروستات با چه اهدافی انجام می شود؟

دلیل عمده عمل جراحی پروستات، بزرگی بیش از حد پروستات و همینطور سرطان پروستات است. در جراحی پروستات، کل یا بخشی از غده پروستات با نام پروستاتکتومی خارج می شود. انواع مختلف جراحی پروستات می ‌توانند با استفاده از بیهوشی کلی یا بیهوشی از طریق کانال نخاعی انجام شوند.

اهداف جراحی شامل موارد زیر می ‌باشد:

  • درمان بیماری مورد نظر
  • حفظ جریان ادرار بیمار (به معنای اینکه بیمار بتواند به راحتی ادرار را تخلیه کند)
  • حفظ توانایی نعوظ
  • کاهش حداقل ممکن عوارض


:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

واریکوسل یا واریس بیضه به انبساط و پیچ خوردگی سیاهرگ های متصل در بخش بالایی کیسه بیضه یا اسکروتوم گفته می شود. بیضه ‌ها خون غنی از اکسیژن را از دو شبکه مویرگی در هر دو طرف بیضه تامین می‌ کنند. دو شبکه اصلی سیاهرگی (شبکه پامپینی ‌فرم) در هر طرف، مسئول انتقال خون بدون اکسیژن به سوی قلب هستند. بسته شدن شبکه پامپینی ‌فرم، علت اصلی واریس بیضه است.

واریکوسل شایع ترین عاملی است که می تواند باعث کاهش تولید و همینطور کیفیت اسپرم شود که در نتیجه باعث نازایی می شود. اما تاثیر آن همیشگی و قطعی نیست. پس می توان این بیماری را به عنوان یکی از علت های نازایی نام برد.

این بیماری همچنین می تواند باعث کوچک شدن اندازه بیضه ها شود. واریکوسل در اغلب موارد به تدریج پیشرفت می کند؛ اما در بیشتر موارد به راحتی قابل تشخیص بوده و می توان با جراحی آن را درمان کرد.

علائم واریکوسل چیست؟

بیماری واریکوسل را می توان با علائم خاصی تشخیص داد که شامل موارد زیر هستند:

تورم قابل رویت یا لمس: این بیماری معمولا با ظاهر یک توده یا تورم در کیسه بیضه مشخص می ‌شود. ممکن است در حالت ایستاده یا زور زدن بیشتر به چشم بخورد و شبیه یک کیسه پر از زوائد کرمی باشد.  

ناراحتی و یا درد در بیضه ها: واریکوسل ممکن است باعث درد یا ناراحتی در بیضه آسیب دیده شود. درد می ‌تواند از حد خفیف تا متوسط متغیر باشد و در طول روز افزایش یابد.

احساس سنگینی یا کشیدگی: برخی افراد مبتلا به این بیماری ممکن است به دلیل بزرگ شدن وریدهای کیسه بیضه احساس سنگینی یا کشیدگی در کیسه بیضه داشته باشند.

آتروفی بیضه (نادر): در برخی حالات، واریکوسل ممکن است منجر به آتروفی بیضه شود که به کوچک شدن یا کاهش اندازه بیضه آسیب دیده اشاره دارد.

مشکلات باروری: واریکوسیته (وریدگی) وریدهای بیضه معمولا با ناباروری در مردان ارتباط دارد. این وریدهای آسیب دیده می‌ توانند بر تولید و کیفیت اسپرم تأثیر بگذارند و به طور بالقوه منجر به کاهش باروری یا ناباروری شوند.

در قسمت بالا، شایع ترین علائم بیماری واریکوسل را نام بردیم و توضیح دادیم. اما لازم به ذکر است که همه افرادی که دچار این بیماری می شوند، لزوما این علائم را تجربه نمی کنند. تشخیص این بیماری می‌ تواند در طی بررسی فیزیکی روزمره انجام شود. اگر مشکوک به واریکوسل هستید یا با علائم نگران ‌کننده مواجه هستید، توصیه می ‌شود که برای ارزیابی و راهنمایی مناسب با یک متخصص ارولوژی مشورت کنید.



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

درست است که لمینت و کامپوزیت هر دو برای ترمیم مشکلات ظاهری دندان ها مانند تغییر رنگ، شکستگی دندان و یا هم اندازه نبودن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند، اما تفاوت مواد مورد استفاده در آنها باعث تفاوت هایی بین این دو روش ترمیمی شده است که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

تفاوت لمینت و کامپوزیت در مراحل نصب روکش دندانی

یکی از مسائل مهم در تفاوت لمینت و کامپوزیت، مراحل ساخت و زمان مورد نیاز برای تهیه روکش‌ ها است. روکش های لمینت به دلیل اینکه از پرسلن ساخته می شوند نیزا دارند تا طی مراحل پیچیده ای در لابرتوارهای دندانپزشکی ساخته شوند. اما کامپوزیت دندان در همان جلسه اول بر روی دندان ها قرار می گیرد.

هزینه اجرای کانپوزیت و لمینت دندان

یکی از جنبه‌ های مهم در تفاوت لمینت و کامپوزیت، هزینه‌ های مرتبط با دندانپزشکی است. به عبارت دیگر، اختلاف قیمت بین لمینت و کامپوزیت به وضوح قابل تشخیص است. البته نکاتی چون مقدار تراش دادن دندان ها و آماده‌ سازی آنها، تکنیک استفاده شده برای نصب روکش دندان، و نوع مواد مصرفی و ... بر قیمت تاثیر گذارند.

با این حال، به طور کلی هزینه لمینت‌ دندان به مراتب بیشتر از کامپوزیت است. قیمت ونیرهای پرسلن تقریبا دو برابر ونیرهای کامپوزیت است. دلیل اصلی این اختلاف این است که روکش‌ های پرسلن یا سرامیکی باید در لابراتوار تهیه شوند و برای ایجاد آنها نیاز به دقت و زمان بیشتری است. از این رو، هزینه لمینت سرامیکی نسبت به روکش ‌های کامپوزیتی بیشتر است.

میزان دوام و استحکام کامپوزیت و لمینت دندان

یکی از جنبه های مهمی که هنگام انتخاب نوع روکش دندانی باید در نظر گرفت، مدت زمان دوام این روکش ها است. از این نظر، لمینت دندان به صورت چشمگیری برتری دارد و دوام آن بسیار بیشتر از کامپوزیت دندان است. لمینت دندان می توانند 10 تا 15 سال دوام بیاورند در حالی میانگین عمر مفید روکش های کامپوزیتی بین 5 تا 7 سال است.

تفاوت لمینت و کامپوزیت از نظر درمان شکستگی‌ ها

روکش کامپوزیتی به راحتی می ‌تواند در صورت آسیب دیدن ترمیم شود، در حالی ‌که روکش ‌های چینی تعمیر ناپذیر هستند. بنابراین، در صورت شکستگی یا خرابی، کامپوزیت را می ‌توان به راحتی ترمیم کرد اما لمینت را باید کلا تعویض کرد.

میزان طبیعی بودن لمینت و کامپوزیت

روکش‌ های پرسلن به دندان ‌ها ظاهری طبیعی ‌تر و زیباتر می ‌بخشند. ذرات پرسلن بهتر از کامپوزیت انتشار نور را دارند و با لایه لعاب سطحی که قبل از پخت در روکش ‌های چینی اعمال می ‌شود، زیبایی و درخشندگی بیشتری به آنها می ‌بخشد.



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

پروتز ایمپلنت دندانی با کاشت یک پایه میله ای در استخوان فک و تاج مصنوعی  بر روی آن، دندان های از دست رفته را جایگزین می کند. معمولا در روش های دیگر کاشت پروتز دندانی زمان زیادی لازم است تا فرآیند آن کامل شود. اما در روش دیجیتال، کار کاشت را فقط در یک جلسه و با کمترین درد ممکن انجام می دهند.

 در واقع ایمپلنت دیجیتال با به کار بردن تجهیزات پیشرفته و عکس برداری از فک و دهان و داده کامپیوتری ایمپلنت را طراحی و آماده می کند. بنابر این در حال حاضر تنها برخی از کلینیک های دندانپزشکی و دندانپزشکی شبانه روزی این روش درمانی را ارائه می دهند.

چگونگی انجام ایمپلنت دیجیتال

انجام این نوع ایمپلنت نیازمند استفاده از مدلسازی کامپیوتری می باشد. طی بررسی سه بعدی استخوان و فک، موقعیت رشته های عصبی و مکان درست قرار گیری آن ها به طور واضح نشان داده می شود.

این داده های کامپیوتری باعث می شود که با کمترین خطا، کوچکترین شکاف را در لثه ایجاد کرد و عمل کاشت را انجام داد. پس ۳ مرحله ی اصلی در کاشت دیجیتالی دندان صورت می گیرد:

  • اسکن و عکس برداری از دهان و دندان
  • ساخت مدل سه بعدی به کمک کامپیوتر
  • کاشت و جایگذاری پروتز ها

تفاوت ایمپلنت دندان معمولی با ایمپلنت دیجیتال

تفاوت ایمپلنت دیجیتال با ایمپلنت معمولی شامل موارد زیر می شود:

دقت: در روش دیجیتال به خاطر طراحی سه بعدی و کامپیوتری دقت درمان بسیار بالاست. ریسک خطای دید و کاهش دقت در روش معمولی وجود دارد.

تعداد جلسات: ایمپلنت دیجیتال در مدت کوتاه تر و تعداد جلسات کمتری انجام می ‌شود.

میزان تهاجمی بودن: میزان تهاجم در ایمپلنت دیجیتال کم است، در نتیجه دوره بهبودی سریع‌ تر است. در روش سنتی آن میزان تهاجم بیشتر است و احتمال بروز عوارض افزایش می یابد.

نتایج ظاهری: کاشت دیجیتال به دلیل طراحی مناسب با شکل و رنگ دندان ‌های طبیعی نتایج ظاهری طبیعی‌ تری دارد.

هزینه: روند بهبودی و مراحل درمان در روش دیجیتال کوتاه ‌تر است، در نتیجه هزینه کمتری دارد. در روش سنتی ایمپلنت دندان روند درمان و زمان مراجعه به دندانپزشک طولانی‌ تر است که هزینه آن بالاتر می ‌شود. هزینه کاشت دندان وابسته به شرایط مختلفی است. عواملی که مشخص ‌کننده هزینه ایمپلنت دندان می ‌باشند عبارتند از:

  • تعداد دندان‌ هایی که با استفاده از ایمپلنت قرار است جایگزین شوند
  • نوع ایمپلنت مورد استفاده
  • روش درمانی مورد نظر
  • نوع روکش نصب ‌شده بر روی ایمپلنت
  • استفاده از درمان‌ های جانبی مانند پیوند استخوان یا درمان لثه برای کاشت ایمپلنت دندان


:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

انجام اقدامات زیبایی برای اصلاح طرح لبخند امروزه محبوبیت زیادی پیدا کرده است و افراد با توجه به نیازهای خود روش های مختلفی را انتخاب می کنند. یکی از این اقدامات رایج برای بهبود زیبایی لبخند استفاده از انواع روکش های دندانی است که لمینت دندان و کامپوزیت دندان دو گزینه رایج آن هستند.

چرا از لمینت یا کامپوزیت استفاده می ‌شود؟

در کل، لمینت و کامپوزیت دندان به عنوان یک راهکار زیبایی برای اصلاح ایرادات دندان ‌ها به کار می ‌روند. در این روش‌ ها، مواد نازکی بر روی دندان ‌ها قرار می ‌گیرند تا مشکلات مختلفی از جمله بدرنگی، فواصل باز بین دندان ‌ها، ترک ‌ها، شکستگی ‌ها و بهم‌ ریختگی دندانی را بهبود دهند.

کاربرد کامپوزیت دندان

  • اصلاح طرح لبخند
  • پوشاندن بد رنگی و زردی دندان‌ ها
  • درمان شکستگی جزئی دندان
  • برطرف کردن نامنظمی ‌ها جزئی دندان‌ ها

مراحل انجام کامپوزیت

هزینه کامپوزیت دندان با توجه به مراحل انجام آن که به شرح زیر هستند، تعیین می‌ شود.

  • مشاوره و معاینه برای تعیین اینکه آیا نیازی به کامپوزیت است یا خیر
  • معاینه و عکسبرداری از دندان‌ ها برای تشخیص پوسیدگی و آسیب به ریشه دندان و ترمیم پوسیدگی و عصب کشی آن‌ ها
  • بررسی وضعیت لثه که در صورت وجود بیماری باید توسط متخصص درمان شود.
  • بررسی وضعیت دندان ‌ها از نظر بی ناظمی که در صورت نامرتبی بیش از حد نیاز به انجام ارتودنسی است.
  • قالب گیری از دندان‌ ها برای ساخت روکش ‌های کامپوزیتی
  • ساخت روکش ‌های از روی قالب مورد نظرتوسط دندانپزشک توسط خمیر مخصوص
  • نصب روکش‌ ها توسط نور رنگی و چسب مخصوص
  • پولیش دندان برای طبیعی به نظر رسیدن روکش‌ ها

مزایای کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان با توجه به شرایط زیرگزینه مناسبی برای افراد است:

  • اصلاح طرح لبخند و زیبایی در دندان‌ ها
  • ارزان بودن هزینه کامپوزیت دندان نسبت به روکش‌ های لمینتی
  • امکان ترمیم بعد از شکستگی روکش ‌ها
  • قابل بازگشت بودن
  • عدم تراش دندان

معایب کامپوزیت دندان

این روش درمانی همانند سایر روش‌ های زیبایی دارای معایبی است که به شرح زیر هستند:

  • مقاومت کم در برابر شکستگی و ضربه
  • مستعد لکه و تغییر رنگ در صورت مصرف مواد غذایی رنگی
  • ایجاد حساسیت و پوسیدگی دندان درهنگام نصب نادرست توسط دندانپزشک بی تجربه
  • امکان جدا شدن و افتادن روکش ‌ها در صورت مراقبت نادرست از آن ‌ها
  • ایجاد عفونت و حساسیت دندان در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان


:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

ممکن است افراد به دلایل مختلفی دندان های خود را از دست بدهند. روش های متفاوتی برای جایگزینی این دندان از دست رفته به کار می روند که یکی از رایج ترین آنها ایمپلنت دندان است. ایمپلنت دندان یک میله کوچک و پیچی شکل است که از طریق یک جراحی کوچک در استخوان فک بیمار جا داده می شود. این میله در استخوان فک جوش خورده و به عنوان پایه دندان عمل می کند. سپس تاج مصنوعی دندان بر روی آن متصل می شود و به عنوان یک دندان طبیعی دیده می شود.

ایمپلنت دیجیتال چیست؟

حوزه دندانپزشکی مانند سایر حوزه ها روز به روز به منظور راحتی زندگی بیماران، دستخوش تغییرات و پیشرفت های متفاوتی شده است. ایمپلنت دندان نیز از این قاعده مستثنی نیست. ایمپلنت دیجیتال یک نسل پیشرفته از ایمپلنت دندان است که مراحل انجام آن با جدیدترین فناوری های علم دندانپزشکی انجام می شود. پیشرفت‌ های علم و ابزارهای دندانپزشکی، باعث تمرکز بیشتر بر روی اجزای دیجیتال در این حوزه شده است.

با اینکه رضایت افراد از ایمپلنت دیجیتال به نسبت نوع سنتی و معمولی آن بیشتر است، اما این روش مناسب همه افراد نیست و در شرایط خاصی توصیه می شود.

روش کاشت ایمپلنت دیجیتال چگونه است؟

ایمپلنت دندان دیجیتال با بهره‌ گیری از فناوری سه بعدی و بدون نیاز به جراحی ساخته می‌ شود. در این روش، ابتدا با توجه به ابعاد استخوان فک، مدل کامپیوتری طراحی می ‌شود و سپس با برش حداقلی و بدون نیاز به بخیه، اقدام به کاشت می‌ شود که باعث کاهش حداقلی درد می ‌شود. در فرآیند اجرای این روش، از مدل ‌سازی سه بعدی کامپیوتری برای بررسی موقعیت رشته‌ های عصبی و وضعیت استخوان فک استفاده می‌ شود. این اطلاعات به دندانپزشک کمک می ‌کنند تا با حداقل برش یا شکاف در فک، ایمپلنت دندان را اعمال نماید.

اگر استخوان فک بیمار تراکم و قطر کافی نداشته باشد، پیوند استخوان انجام می شود. سپس با استفاده از اسکنر سه بعدی، اطلاعات کافی از وضعیت دندان و فک بیمار به دندانپزشک داده می شود تا بتوان ایمپلنت دیجیتال را طراحی کنند.

پس از آماده شدن پایه ‌های ایمپلنت دیجیتال، دندانپزشک با استفاده از بی‌ حسی، برش بسیار کوچک و سطحی روی لثه ایجاد می شود تا پایه ایمپلنت در آن قرار بگیرد. بعد از 8 تا 12 هفته و بعد از جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک، تاج دندان بر روی پایه قرار داده می شود.



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

ایمپلنت دندان که یک روش رایج برای جایگزینی دندان از دست رفته است، با توجه به مراحل زیر انجام می شود:

بررسی وضعیت دهان و دندان

در ابتدا عکس های لازم و مربوطه گرفته می شود تا وضعیت دهان و دندان بیمار مورد ارزیابی قرار گیرد. این مرحله شامل بازبینی دقیق کیفیت و حجم استخوان می ‌شود تا تایید شود آیا ایمپلنت دندان از پشتیبانی کافی برخوردار خواهد بود یا خیر.

بی حسی یا بیهوشی

قبل از اینکه جراحی کاشت ایمپلنت آغاز شود، بیمار تحت بی حسی موضعی و یا بیهوشی کامل قرار می گیرد. گاهی اوقات با بی حسی، نیاز به آرام‌ بخشی نیز وجود دارد.

خارج کردن دندان قبلی

اگر دندان آسیب دیده کشیده نشده باشد، ابتدا دندان با دقت و ملایمت خارج می‌ شود تا به استخوان و بافت‌ های نرم آسیبی وارد نشود. این مرحله معمولا شامل پیوند استخوان فک است و مواد پیوندی در داخل حفره خالی دندان قرار می ‌گیرند. دندانپزشک سپس دو تا شش ماه صبر می‌ کند تا استخوان به ‌طور کامل التیام یابد و برای جراحی آماده شود.

سوراخ کردن استخوان فک

اگر نیاز به تقویت اسخوان فک نباشد، بعد از کشیدن دندان استخوان فک را به اندازه مورد نظر سوراخ می کنند و پایه ایمپلنت دندان در آن قرار می گیرد. سپس حفره ایجاد شده با قطعه ای به نام پیچ درپوش بسته می شود.

بخیه زدن لثه

ممکن است دندانپزشک لثه را اطراف ایمپلنت بخیه کند و سر ایمپلنت بیرون بماند یا لثه را روی ایمپلنت بکشد و بخیه کند تا از ایمپلنت بیشتر محافظت شود. در حالت دوم، برای نصب روکش دندان، یک جراحی ساده انجام می‌شود تا لثه برش خورده و روی ایمپلنت باز شود. لازم به ذکر است که در ایمپلنت دیجیتال نیازی به بخیه زدن نیست، زیرا برش ایجاد شده بسیار کوچک و سطحی است.

انتظار برای پیوند ایمپلنت و استخوان فک

پس از گذاشتن ایمپلنت، بسته به شرایط و کیفیت استخوان فک، مدت زمان انتظار از دو تا شش ماه متفاوت است. در این مدت، هیچ فشاری بر ایمپلنت نباید وارد شود تا به استخوان اجازه رشد داده و به تدریج با ایمپلنت پیوند بخورد و ثبات ثانویه در ایمپلنت برقرار شود.

قرار دادن اباتمنت

پس از جوش خوردن استخوان و ایمپلنت به یکدیگر، دندانپزشک پیچ درپوش ایمپلنت را باز می ‌کند و قطعه ‌ای به نام اباتمنت را روی ایمپلنت پیچ می‌ کند. اباتمنت همانند دندان تراشیده است که قرار است روی آن روکش نصب شود.

وصل کردن روکش به پایه

در مرحله نهایی، یک روشک دندان مناسب به عنوان دندان طبیعی بر روی اباتمنت متصل می شود.



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

انجام اقدامات زیبایی برای اصلاح طرح لبخند امروزه محبوبیت زیادی پیدا کرده است و افراد با توجه به نیازهای خود روش های مختلفی را انتخاب می کنند. یکی از این اقدامات رایج برای بهبود زیبایی لبخند استفاده از انواع روکش های دندانی است که لمینت دندان و کامپوزیت دندان دو گزینه رایج آن هستند.

چرا از لمینت یا کامپوزیت استفاده می ‌شود؟

در کل، کامپوزیت و لمینت دندان به عنوان یک راهکار زیبایی برای اصلاح ایرادات دندان ‌ها به کار می ‌روند. در این روش‌ ها، مواد نازکی بر روی دندان ‌ها قرار می ‌گیرند تا مشکلات مختلفی از جمله بدرنگی، فواصل باز بین دندان ‌ها، ترک ‌ها، شکستگی ‌ها و بهم‌ ریختگی دندانی را بهبود دهند.

لمینت دندان چیست؟

لمینت ها روکش های بسیار نازکی هستند که بر روی دندان نصب می شوند، همرنگ دندان هستند و برای اصلاح طرح لبخند افراد از آن استفاده می شود. یکی از مسائلی که بعد از نصب روکش ها باید به آن اهمیت داد، ماندگاری لمینت دندان است که برای افزایش طول عمر لمینت ها و ماندگاریشان باید به خوبی از آن ها مراقبت و نگهداری کرد.

طول عمر لمینت چقدر است؟

لمینت دندان در عین نازکی، مقاومت بالای در برابر ضربه، تغییر رنگ و شکستن دارد به همین دلیل طول عمر بالایی دارد؛ روکش های لمینتی به طور تقریبی بین 15 تا 20 سال ماندگاری دارند، هر چه به مراقبت از لمینت ها و رعایت بهداشت آن ها بیشتر توجه شود، ماندگاری آن ها بیشتر می شود و حتی به 25 سال می رسد؛ با مراقبت کردن از آن ها می توان لمینت را به عنوان درمان دائمی در نظر گرفت.

هزینه لمینت دندان چقدر است؟

قیمت لمینت دندان یک میزان ثابت نیست و برای تعیین آن عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند که شامل موارد زیر می شوند:

  • تعداد دندان
  • جنس لمینت دندان
  • برند لمینت
  • درمان های جانبی
  • هزینه لابراتوار
  • تخصص دندانپزشک
  • کیفیت و نوع چسب
  • اندازه و شکل دندان
  • میزان تراش دندان
  • نوع مواد مصرفی برای قالب گیری
  • تجهیزات به کار رفته
  • محل و موقعیت جغرافیایی مطب

مراقبت از لمینت دندان برای جلوگیری از تغییر رنگ

مراقبت و نگهداری از لمینت دندان به اندازه انتخاب رنگ لمینت دندان اهمیت دارد و باید در حفظ و نگهداری آن ها دقت کرد:

  • مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، استفاده از دهانشویه
  • کاهش مصرف نوشیدنی های رنگی و گاز دار
  • پرهیز از مصرف مواد غذایی با رنگ های مصنوعی
  • ترک سیگار، قلیان و مشروبات الکل دار


:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رعنا

امروزه بیش از پیش مردم علاوه بر درمان مشکلات و ناهنجاری های دهان و دندان خود، به زیبایی دندان ها نیز توجه بسیاری می کنند. دندانپزشکانی هستند که با کسب علم و گذراندن دوره های موردنیاز و مربوطه، به تخصص در زمینه دندانپزشکی ترمیم و زیبایی دندان رسیده اند.

این متخصصین برای زیباتر کردن دندان ها، از مواد و تجهیزات مختلفی مثل انواع روکش ها، لمینت ها و ... استفاده می کنند. خبر خوش این است که هر روز نیز تکنیک ها و مواد مورد استفاده در حوزه ترمیم و زیبایی دندان در حال به روزرسانی و پیشرفت هستند.

انواع درمان های زیبایی دندان

درمان های مختلفی در این تخصص بر روی دندان ها صورت می گیرد، که در ادامه با برخی از این درمان ها بیشتر آشنا خواهید شد.

کامپوزیت دندان

در کامپوزیت دندان، موادی که همرنگ دندان هستند با کمک چسب های مخصوصی به بخش جلویی دندان ها متصل می شوند تا ایرادات جزئی دندان ها پوشش دهد.

لمینت های سرامیکی

دندان هایی که تغییر رنگ داده اند یا عیوب ظاهری دارند طی این روش با کمک لایه هایی از سرامیک پوشانده می شوند.

بلیچینگ دندان

یکی از عواملی که در زیبایی لبخند افراد تاثیرگذار است، رنگ دندان است. سفیدی دندان ها به این معنا هستند که فرد به بهداشت و سلامت دندان های خود توجه زیادی می کنند. بلیچینگ دندان به کمک مواد مخصوصی باعث سفیدکردن دندان ها می شود.

تعرفه‌ دندانپزشکی برای زیبایی دندان یک موضوع حیاتی است. در مقایسه با سایر رشته‌ های دندانپزشکی، تعرفه ‌های زیبایی دندان به دلیل نیاز به تخصص و تجهیزات پیشرفته، به طور کلی بالاتر است. برای مثال، هزینه لمینت دندان حدود 7 میلیون تومان به ازای هر دندان تعیین شده است. همچنین، هزینه ‌های کامپوزیت ونیر، روکش زیرکونیوم، روکش PFM و سایر خدمات متفاوت بوده و به نیازها و ترجیحات هر فرد بستگی دارد و به صورت زیر هستند:

ونیر کامپوزیت آمریکایی

بین 1.8 تا 2 میلیون تومان

ونیر کامپوزیت سوئیسی

بین 1.5 تا 1.8 میلیون تومان

روکش زیرکونیوم

بین 4.5 تا 6 میلیون تومان

روکش PFM

بین 4 تا 4.5 میلیون تومان

 

افزون بر هزینه ‌ها، اهمیت انتخاب یک دندانپزشک ماهر و متخصص در زمینه خدمات زیبایی دندان نیز بیانگر اهمیت بهداشت دندان و زیبایی آن است. بنابراین، مراقبت از سلامت و زیبایی دندان با انتخاب بهترین خدمات بر اساس نیازها و اولویت‌ های فردی، به عنوان یک سرمایه گذاری طولانی مدت در بهبود زندگی شخصی محسوب می‌ شود.



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 دی 1402 | نظرات ()